Gå til innhold

IDE-kabel innsatt feil vei


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I min iver for å få montert sammen datamaskina etter flere timer med mekking,

kom jeg til å installere IDE-kabelen til DVD-brenneren feil vei. Brenneren

er en Plextor PX-716A.

 

Jeg merket at noe var galt siden lyset på brenneren konstant lyste gult, og verken

DVD-leseren (slave) eller brenneren (master) virka eller ble registrert av BIOS.

Da jeg snudde kabelen igjen, ble begge drevene registrert i BIOS og DVD-ROMen virka som vanlig. Men brenneren er ikke helt seg sjøl. Den åpner seg og tar imot plater som spinner opp, men det virker ikke som datamaskina har noe kontakt med den. Når jeg prøver å åpne for å se hva som er på skiva, blir PCen bare stående og tenke, og Plextools har også store problemer med å få kontakt. Jeg har prøvd å oppdatere firmwaren, men dette mislyktes.

 

Er brenneren fortapt, eller finnes det løsninger som kan redde den? Jeg har lest at

det vanligvis ikke gir permanent skade på et drev når man installerer IDE-kabelen feil vei.

Noen som har noen ideer?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal ikke gjøre noe å plassere IDE kabelen feil vei nei. Hvordan er jumperene satt på drevene dine da? Kan fort være noe feil der.

 

Sjekk om du eventuellt kan ha knekt no pinner når du satte den inn feil.

8660687[/snapback]

 

Jumperne er som de var før jeg begynte å kødde med PCen, og da virka det. Men det er en pin som er litt kortere enn de andre ja, og det er vel ikke helt bra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...