Gå til innhold

alternativ start ved innlogging

Anbefalte innlegg

Skrevet

litt dårlig emnetittel....

men, det jeg lurer på er følgende: går det an å sette en annen sti som "startpunkt" ved tekstinnlogging på en linuxboks?

det vil si: når jeg logger inn på serveren min via ssh i terminal står jeg i /home/chris. går det an å sette et sted at jeg heller kommer til f.eks /home/chris/logger eller et helt annet sted? og at andre brukere kan starte i min hjemmemappe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se på filen .bashrc i hjemmekatalogen din (og i hjemmekatalogen til de andre brukerne du vil endre dette for).

Helst sist i filen legger du:

cd /sti/til/start/katalog

Skrevet

Både .bashrc og .bash_profile funker på en standard ubuntu installasjon. Fordi det første som gjøres i .bash_profile er å sjekke om .bashrc eksisterer og så kjøre den. - Filene kan også hete andre ting på andre distroer.

Skrevet

det funket fint det! har fintenkt litt i mellomtiden, hva vil skje hvis jeg endreri /etc/passwd, slik og setter det f.eks slik:

spiderman:x:1004:1004:Noen,,,:/home/spiderman:/bin/bash

batman:x:1005:1005:En til,,,:/home/spiderman:/bin/bash

hvis jeg da oppretter en gruppe superhero, melder begge brukerne inn, og gir gruppen alle rettigheter til /home/spiderman. vil begge brukerne ha /home/spiderman som sin "hjemmemappe", og begge kunne lese og skrive filer osv til katalogen uten at det blir noen nevneverdige problemer?

Skrevet (endret)

Du vil fortsatt ha et problem, det er at begge brukerne vil opprette filer med seg selv som eier. Men det kan nok leve med hvis du passer på at begge brukerne har en grei UMASK.

Edit: angående .bashrc og .bash_profile. Bash garanterer bare at den leser .bash_profile når man logger inn, at .bash_profile sourcer .bashrc er bare flaks.

Endret av LessThanJake
Skrevet
Du vil fortsatt ha et problem, det er at begge brukerne vil opprette filer med seg selv som eier. Men det kan nok leve med hvis du passer på at begge brukerne har en grei UMASK.

8650159[/snapback]

ja, men jeg kan leve med det, så lenge det ikke skaper noen uventede problemer med noe annet. så lenge de kan kan lese hverandres filer er det egentlig greit.

Edit: angående .bashrc og .bash_profile. Bash garanterer bare at den leser .bash_profile når man logger inn, at .bash_profile sourcer .bashrc er bare flaks.

8650159[/snapback]

ja, skjønte det etter å ha lest meg litt opp om filene!

takk for hjelpen!

Skrevet
Hvorfor vil du at andre brukere skal ha din katalog som hjemmeområde?

8650574[/snapback]

kun praktiske årsaker. vi er tre stykker som jobber med et prosjekt på skolen, også befinner vi oss på forskjellig sted i landet hele tiden. vi bruker derfor serveren min som felles lagringsplass og til utveksling av filer som har med det å gjøre. opprettet derfor en ny bruker til oss alle, også bruker vi ett av hjemmeområdene som "prosjektrot".

Skrevet

Da går jeg ut i fra at alle har ssh-tilgang til maskinen din og bruker GNU/Linux. I så fall kan det være et bra alternativ å bruke svn. Ikke så vanskelig å sette seg inn i og man får automatisk backup av alt hele tiden. Ingen fare for at en sletter arbeidet til en annen osv.

Skrevet
Da går jeg ut i fra at alle har ssh-tilgang til maskinen din og bruker GNU/Linux.

8651057[/snapback]

det stemmer ganske bra.

I så fall kan det være et bra alternativ å bruke svn. Ikke så vanskelig å sette seg inn i og man får automatisk backup av alt hele tiden. Ingen fare for at en sletter arbeidet til en annen osv.

8651057[/snapback]

har faktisk tenkt på det (eller, en i gruppa har tenkt på det.....). men, vi skal levere del 1 av prosjektet nå 15.juni, så det blir eventuelt på del 2 til høsten. kommer sikkert tilbake med noen spørsmål om svn da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...