Gå til innhold

Trådløse problemer (CNet/Ralink CWD-854)


Anbefalte innlegg

Hei,

Har forsøkt meg med nyeste Ubuntuen i noen dager nå, og har egentlig gitt opp siden det har vært latterlig mye stress med å få det til å virke. Men det funket såpass bra når det først virket, at jeg ikke vil gi opp ennå.

 

Har en trådløst nettverks USB-dongle fra Cnet, nærmere bestemt CWD-854. Første gang jeg prøvde ubuntu live-CDen, virket kortet med en gang. Det gjorde det også etter jeg installerte ubuntu. Så, helt uten videre, sluttet det plutselig å virke. "Network manager" sier bare "waiting for network key", og jeg er ikke i stand til å koble meg til. Det rare er at nå virker det heller ikke å koble til når jeg bruker live-CDen, det er jo veldig ulogisk?

 

Det endte med at jeg formaterte hele linuxpartisjonen i frustrasjon, og det virker fremdeles ikke med live-CDen. I windows funker det naturligvis perfekt. Noen forklaring/tips?

Endret av Corn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettverksnøkkel er jo krypteringsnøkkelen i nettverket. Du kan jo prøve med å endre/fjerne den (hvis det er hjemmenettverket ditt) og forsøke å koble deg til.

 

Kanskje du eller noen andre har satt på MAC autentisering på routeren og MAC adressen av en eller annen grunn er endret...

 

Hva sier ifconfig, iwconfig og iwlist scan ?

Lenke til kommentar

iwlist scan finner nettverket mitt, og i hytt og gevær nabonettverket.

Husker ikke i forbifarten hva ifconfig og iwconfig ga, men det trådløse nettverkskortet ble funnet i hvert fall.

 

Skulle nesten tro det ville virke å fjerne krypteringsnøkkelen, men det er jo så rart at det plutselig ikke vil virke lenger, og i hvert fall at det ikke virker på live-CD heller

Lenke til kommentar

lsusb finner den trådløse:

Bus 005 Device 004: ID 148f:2573 Ralink Technolocgy, Corp.

 

iwconfig har både "wmaster0" og "wlan0" (Kan ikke copy-paste da jeg ikke har internett på ubuntu-maskinen).

 

Klarer under "wlan0" å få riktig essid, Access Point kommer opp med noe som ser ut som en mac-adresse, men Link Quality er bare 0.

 

EDIT: Her er iwconfig

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
wlan0 IEEE 802.11g ESSID:"TTM"

Mode:Managed Frequency:2.457 GHz Access Point: 00:0F:CB:FC:E4:FA

Retry:off RTS thr:off Fragment thr:2346 B

Encryption key:<Lang hash-kode>

Link Quality=0 Signal level:o Noise level=0

Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0

Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0

Understreker igjenn at dette virket for to dager siden, med den samme Live-cden

Endret av Corn
Lenke til kommentar

Det var merkelig. Ut fra det jeg kan se, så gjetter jeg på at:

 

1. nøkkelen du forsøker å koble til med er feil (eller du har valgt feil krypteringsmetode)

2. radiosenderen i nettverkskortet er slått av, (men hvis du får opp en liste med nettverk fra iwlist scan så er ikke det tilfelle)

3. Driveren er buggete, (men det virker også lite sannsynlig siden du sier at akkurat samme driver virket før - etter det jeg kan se skal du helst bruke rt73 - kanskje ndiswrapper hvis rt73 ikke virker).

Lenke til kommentar

Dette er iwconfig fra en maskin som virker, eneste forskjellen jeg kan se er at det på denne står "Security mode: restricted". Har prøvd å få det på maskinen med "iwconfig wlan0 key restricted s:nøkkel" men det ser ikke ut til å hjelpe. I og med at hash-nøkkelen er identisk lik, betyr vel dette at jeg har riktig nøkkel?

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

IEEE 802.11g ESSID:"TTM" Nickname:""

Mode:Managed Frequency:2.457 GHz Access Point: 00:0F:CB:FC:E4:FA

Bit Rate:54 Mb/s Tx-Power:18 dBm Sensitivity=0/3

Retry:off RTS thr:off Fragment thr:off

Encryption key:<Samme hash-nøkkel som over> Security mode:restricted

Power Management:off

Link Quality=45/94 Signal level=-51 dBm Noise level=-96 dBm

Rx invalid nwid:1577 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0

Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0

edit:

Hmm, det virket i 5 minutter da jeg skrudde av WEP-kryptering i routeren. Så sluttet det plutselig å virke igjen, så jeg trykker ctrl-alt-f2, og da rant det inn med feilmeldinger fra "rt73 usb" eller noe slikt. Virker som om driveren ikke er helt god ja

Endret av Corn
Lenke til kommentar

Jeg har samme trådløse kort som deg, og jeg kan bekrefte at det er de inkluderte driverne som ikke fungerer skikkelig. Jeg har skrevet hvordan man får kortet til å fungere her. wlan0 og wmaster0 skal bli borte etter dette, og erstattes av navnet rausb0.

 

Sist gang jeg testet Feisty Fawn fungerte ikke driverne til Ralink, og jeg fant ut at det var pga. den nyere kernelen. Jeg sendte derfor en mail til Ralink om dette, og jeg ser at de nå har oppdatert driverne sine. Du får følge guiden i posten ovenfor og si hvordan det går. Jeg bruker fortsatt Edgy og har ikke tid til å sette opp Feisty enda, så jeg kan ikke teste selv. :)

 

PS: Du bør bruke en mer treffende tittel på tråden din som inkluderer navnet på det trådløse kortet det er problemer med. Jeg var nær ved å hoppe over tråden, selv om jeg har identisk kort.

Lenke til kommentar

Har også samme CNet WLAN dongle som trådstarter og har aldri fått det skikkelig til å fungere. Prøvd både med PCLinuxOS, Ubuntu, m.m.

Så det er problemer med denne og støtten som er lagt i Linux. Har ikke prøvds tipsene til miceagol så det blir og gjør en dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...