Gå til innhold

Tråden om Samsung PS42Q97HDX


Anbefalte innlegg

Samsung PS42Q97HDX

 

normal_q97_r_blue_l.jpg normal_q97_f_blue_l.jpg

normal_PS42Q97HDX_Fjernkontroll_li.jpg

(Klikk på bildene for stor versjon)

 

**************************************************

 

Produktbeskrivelse:

Skjerm 42" plasma-TV

Dimensjoner (BxDxH) 106 cm x 31.6 cm x 75.9 cm - med stativ

Vekt 33 kg

Farge Pianosvart

Digitalfjernsynssertifisering HD ready

Oppløsning 1024 x 768

Skjermformat 720p

Inngangsvideoformater 480p, 720p, 1080i, 480i, 576i, 576p

PC-grensesnitt VGA (HD-15), HDMI

HDCP-kompatibel Ja

Teknologi Plasma (PDP)

Progressiv skanning Ja

Bildets sideforhold 16:9

TV-kanalvelger 1x analog, 1x digital

Digital-TV-kanalvelger DVB-T

Analog-TV-kanalvelger PAL, SECAM

Forhåndsvisning av flere kanaler Bilde i bilde (PIP)

Egenskaper På/av-timer, videostøyreduksjon, foreldrestyring, skjermmeny, DNIe (Digital Natural Image engine), spillemodus

Lydmodus Stereo

Høyttalersystem 2 høyttalere

Lydeffekter SRS TruSurround XT

Stereomottakssystem NICAM, A2

Fjernkontroll Universal fjernkontroll - infrarød

 

Utfyllende spesifikasjoner:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Generelt

Produkttype 42" plasma-TV

Digitalfjernsynssertifisering HD ready

TV-kanalvelger 1x analog, 1x digital

PC-grensesnitt VGA (HD-15), HDMI

HDCP-kompatibel Ja

Fysiske mål Med stativ

Bredde 106 cm

Dybde 31.6 cm

Høyde 75.9 cm

Vekt 33 kg

Innbyggingsfarge Pianosvart

 

Skjerm

Diagonal størrelse 42" - widescreen

Teknologi Plasma (PDP)

Oppløsning 1024 x 768

Skjermformat 720p

Bildets sideforhold 16:9

Dynamisk kontrastforhold 15000:1

Lysstyrke 1500 cd/m2

Progressiv skanning Progressiv skanning (linjefordobling)

Widescreen-modi Conventional 4:3, Auto Wide, Wide Zoom, Zoom, 16:9, Just

Synsvinkel 175 grader

Synsvinkel (loddrett) 175 grader

V-Sync-hastighet ved maks resolusjon 60 Hz

Maks V-Sync-hastighet 75 Hz

Maks H-Sync-hastighet 60 kHz

Kamfilter 3D-digital

Egenskaper På/av-timer, videostøyreduksjon, foreldrestyring, skjermmeny, DNIe (Digital Natural Image engine), spillemodus

 

DVD

Egenskaper Anynet+

 

TV-kanalvelger

Analog-TV-kanalvelger PAL, SECAM

Forhåndsvisning av flere kanaler Bilde i bilde (PIP)

Mottakssystem SECAM-D, SECAM-B, SECAM-K, PAL-B, SECAM-G, PAL-G, PAL-I, PAL-D, SECAM-L, PAL-K

Stereomottakssystem NICAM, A2

 

Digital TV-kanalvelger

Digital-TV-kanalvelger DVB-T

 

Videofunksjoner

HD Ready Ja

Analogvideoinngangssignaler PAL, SECAM, NTSC4.43

Inngangsvideoformater 480p, 720p, 1080i, 480i, 576i, 576p

Støttede datamaskinsoppløsninger 1024 x 768 (XGA), 640 x 480 (VGA), 800 x 600 (SVGA), 640 x 350, 720 x 400

Teletekst Ja

Teletekstminne 1000 sider

Foreldrekanallås Ja

NTSC Playback on PAL TV Ja

 

Fjernkontroll

Type Universal fjernkontroll - infrarød

Fjernkontrollsmodell Samsung TM87C

Støttede enheter Satellitt eller kabel, TV og VCR, DVD

 

Lydsystem

Lydmodus Stereo

Surround-modus Ja

Lydeffekter SRS TruSurround XT

Lydkontroller Lydmodus, equalizer, balanse

Equalizer Ja (5 bånd)

Høyttalere inkludert 2 høyttalere

Utgangseffekt 20 watt

Andre egenskaper Automatisk lydstyrkejustering, balansekontroll

Høyttaler(e) 2 x kanalhøyttaler, høyre/venstre - innebygget - 10 watt

 

Forbindelser

Kontakttype 2 x SCART ( 21 pin SCART ) - bak

1 x HDMI ( 19-pin HDMI type A ) - side

2 x HDMI ( 19-pin HDMI type A ) - bak

1 x komponentvideoinngang ( RCA phono x 3 ) - bak

2 x lydinngang ( RCA phono x 2 ) - bak

1 x lydutgang ( RCA phono x 2 ) - bak

1 x digital lydutgang (optisk) ( TOS Link ) - bak

1 x VGA-inndata ( 15 pin HD D-Sub (HD-15) ) - bak

1 x lydinngang ( minijack stereo 3.5 mm ) - bak

1 x S-Video-inngang ( 4 pin mini-DIN ) - side

1 x kompositt video/lyd-inngang ( RCA phono x 3 ) - side

1 x hodetelefoner ( minijack stereo 3.5 mm ) - side

 

Stativer og monteringer

Stativ inkludert Ja

Stativdesign Tabletop

Stativfunksjoner Svivel

Feste for flatpanel (VESA) 600 x 400 mm

 

Strømforsyning

Strøminnretning Strømforsyning - intern

Strømforbruk ved beredskap / hvile 1 watt

Strømforbruk ved drift 380 watt

 

Størrelses- og vektdetaljer

Størrelses- og vektdetaljer Panel uten stativ - 106 cm x 10.5 cm x 70 cm x 30.6 kg

 

Størrelser og vekt (forsendelse)

Bredde (forsendelse) 116 cm

Dybde (forsendelse) 41.6 cm

Høyde (forsendelse) 87.7 cm

Vekt (forsendelse) 40 kg

Utalelse fra produsent:

Q97 er en plasma i flott utførelse. Med Ultra Filter Bright får du et utmerket bilde også i dagslys, og takket være Movie Plus og Real Motionstudio blir det en fornøyelse å se på film.

Dynamisk kontrast på 15000:1 gir et knivskarpt bilde, og med HDMI CEC (Anynet+) blir det mulig å styre alle dine tilkoblinger som støtter CEC fra en eneste fjernkontroll! Dessuten inngår innebygd digital-TV, Game Mode og dreibart bordstativ.

Modellen finnes i størrelsene 42”/50”, er kompatibel med Samsungs nye motoriserte veggfeste, og har en stilren sølvramme nederst på skjermen.

**************************************************

Linker:

- pdf.gif Last ned produkt beskrivelse her.

- www.samsung.com info side

- AVS Forum: Unofficial Samsung 54/64 PDP settings,tweaks and tips

(dette er en amerikansk side, og i USA så heter altså Q96 skjermen HP-T4264, tror ikke Q97 er i sortimentet slik vi har fått den?)

- Hardware.no Lanseringsguide » TV »

 

Tester:

- 01 May 2007: Star_4.gif www.hdtvorg.co.uk gir den 91% score.

The Samsung PS42Q97HDX is the most accomplished 42in Plasma we have come across for the price. Not only is it a superb HD performer, the SD performance is more than a pleasant surprise with performance that does not quite match a CRT but comes close.

 

**************************************************

 

Andres erfaringer og tips:

Som jeg føler er relevante og nyttige.

N/A

 

Instillinger:

Etter å ha testet litt frem og tilbake med instillingene fra AVS Forumet så har jeg funnet frem til at instillingene til moberg var veldig bra.

Det er sikkert mange andre muligheter, og det er ikke umulig at det finnes bedre alternativer...

 

Disse instillingen gir utrolig bra bilde på Parabol sending med digital tuner!!

Har ikke prøvd dette på HD film eller DVD enda!

 

Modus: Film

Kontrast: 66

Lysstyrke: 45

Skarphet: 0

Farge: 49

Farge tone: Normal

Juster svart: Av

Dynamisk kontrast: Av

Gamma: 0

Hvit balanse ->

- - - - - - - - > R-Kontrast: 13

- - - - - - - - > G-Kontrast: 15

- - - - - - - - > B-Kontrast: 15

- - - - - - - - > R-Økning: 13

- - - - - - - - > G-Økning: 15

- - - - - - - - > B-Økning: 15

Kanforbedring: Av

Fargerom: Bred

Film Pluss: Av

 

* Kan være jeg må endre på dette, men akkuratt nå virker dette utrolig perfekt :)

 

Mine erfaringer:

NB: Dette vil selvfølgelig være en subjektiv vurdering.

 

Første intrykket av denne skjermen er enormt!

Jeg synes dette er en utrolig lekker skjerm på flere måter og bestemte meg som en konsekvens av dette å bytte ut hele hjemmekinoanlegget i samme slengen slik at alt matcher. Valget falt da på SAMSUNG HT-P1200.

 

Jeg personlig fikk hakeslipp da jeg så kvaliteten på bildet via parabol sendingen.

Har Canal Digital og en digital Samsung tuner og benyttet RGB scart inngang på TV'n. Hadde en veldig bra tv før også, en 36" CRT tv, men denne ble ganske brutalt banket på skarphet og fargegjengivelse. Kanskje ikke så veldig rettferdig å sammenligne men likevel mitt referanse punkt.

 

Jeg fikk ikke noe mindre hakeslipp når jeg kjørte i gang BlueRay spilleren på PS3 konsollen og fikk se hvor usannsynlig skarp bildet var på en HD film... Vi snakker real life quality her. Det kunne like godt vært rett på utsiden av stuevinduet....

 

Jeg personlig synes det er i overkant å betale 17.000 kr for en TV, men når man får så ekstremt bra bilde som dette er det verd vært et øre...

 

Mulig det finnes noe som er bedre, men det er nå Samsungs toppmodell og ikke noen økonomiløsning vi snakker om...

 

oppsummering_minus.gif

Det er litt knotete å bytte signal, skulle vært automatikk eller en slags liste i det minste... Nå må man liksom trykke på knappen og bla seg frem til riktig kilde.

Som til eksempel, når jeg skrur på PS3, så bytter den ikke signal automatisk.

Dette synes jeg var litt dårlig :(

 

oppsummering_minus.gif

Skjermen surrer en del. Man legger kanskje ikke så mye merke til dette om man har den på litt avstand og med litt volum, men den surrer....

Skal vistnok være et problem for andre Plasmaskjermer også, så dette er nok ikke bare et problem for denne skjermen, men hvor mye andre surrer vet jeg ikke.

Kona er ikke noe fornøyd med denne surrelyden og vil at vi skal kontakte Expert og få en som ikke surrer så mye....

 

oppsummering_minus.gif

Er ikke 1080p kompatibel, hva nå dette medfører... Den bruker 1080i.

noe usikker på hvilke konsekvenser dette får etterhvert.... Kanskje noen kan uttype dette noe.... (har ikke søkt nei.. enda)

 

oppsummering_minus.gif

Tv'n har en funksjon som heter "kantforbedring" og denne gir et noe skarpere bilde, men det er et problem. Dersom man benytter denne blir det etterslep på beveglige ting i bildet. Etterslepet er ganske stort, og det er som om skjermen ikke klarer å henge med når ting beveger seg og det blir veldig hakkete....

 

* denne posten vil bli oppdatert etterhvert...

Endret av R@ge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal kjøpe min første plasma-tv og hvis det stemmer slik enkelte hevder at denne Samsungen slår Pioneer PDP-427XA på fargegjengivelse og sortnivå er jo valget meget enkelt, ettersom den koster mindre og har bedre tilkoblingsmuligheter. Designet er også lekkert. Men hvor er det best å kjøpe den?

Noen nettbutikker som har den på lager til bra pris? Finner den ikke på Kelkoo enda.

 

Hva er forresten forskjellen på PS42Q97HDX og PS42Q96HDX?

Endret av ohalland
Lenke til kommentar
Skal kjøpe min første plasma-tv og hvis det stemmer slik enkelte hevder at denne Samsungen slår Pioneer PDP-427XA på fargegjengivelse og sortnivå er jo valget meget enkelt, ettersom den koster mindre og har bedre tilkoblingsmuligheter. Designet er også lekkert. Men hvor er det best å kjøpe den?

Noen nettbutikker som har den på lager til bra pris? Finner den ikke på Kelkoo enda.

 

Hva er forresten forskjellen på PS42Q97HDX og PS42Q96HDX?

8659362[/snapback]

 

Velkommen som bruker på diskusjon.no da :w00t:

 

Har du noen referanser til uttalelsene omkring hvem som er best av Pioneer PDP-427XA og Samsung skjermen? Kunne vært greit å få med i denne tråden slik at flere kan ta en avgjørelse på bakgrunn av dette....

 

Forskjellen på Q97 og Q96 er visstnok ikke enorme, men det skal ha blitt gjort en del forbedringer på bildekvaliteten. Svartnivået og skarpheten skal være mye bedre på Q97 også. Q96 er slik jeg har forstått det fjorårets modell.

Du vil nok ikke merke så enorm forskjell, men er du ute etter den nyeste teknologien og den beste skjermen så er ikke de 2-3000 kr du sparer så viktig.

 

Q97 og har samme innfelte høyttaler som Q96, men på den nyeste skjermen er kanten nederst, inn mot høytaleren sølvfarget...

 

Jeg kjøpte min skjerm hos Expert, der solgte de også den gamle modellen til ca. 15.000 kr

 

Jeg oppdaterer første post med litt mer info!

 

EDIT: Fant litt info om disse i hvert fall

 

Star_4.gif Samsung PS42Q97HDX Review

Star_4.gif Panasonic TH42PX70 Review

Star_5.gif Pioneer PDP-4270XD "Review"

Endret av R@ge
Lenke til kommentar
Har søkt en del mer nå og funnet masse info om Q96/97 på et svensk forum:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=154596

8668783[/snapback]

Veldig bra link det der da......

 

Gjevnt over er folk meget fornøyd med skjermen, men det var skremmende at ogsåp svenskene klaget over summing....

 

Jeg skal sjekke dette hos forhandler......

 

Ellers så har man enormt med billed justeringer på denne skjermen, og det er nok til å forvirre selv den mest erfarne..

 

Jeg har oppdatert første post en del, tror nok vi har en del info slik at folk får et greit intrykk nå i hvert fall....

 

Nå får man i hvert fall noe innfo om man googler litt

Lenke til kommentar

Virker forresten som (nesten) alle svenskene mener at Q96/Q97 er samme modell bortsett fra farge på listen (svart/grå). Men også i det svenske forument er det noen få som mener Q97 har bedre bilde enn Q96. Q96 er jo også billigere så rart om det ikke er noen forskjell annet enn denne listen. Fine priser på de tv'ene i Sverige iallefall.

Lenke til kommentar
Virker forresten som (nesten) alle svenskene mener at Q96/Q97 er samme modell bortsett fra farge på listen (svart/grå). Men også i det svenske forument er det noen få som mener Q97 har bedre bilde enn Q96. Q96 er jo også billigere så rart om det ikke er noen forskjell annet enn denne listen. Fine priser på de tv'ene i Sverige iallefall.

8678454[/snapback]

 

Det er jo forsåvidt samme skjermen også da, og det jeg ble fortalt var at det var gjort ting for å forbedre bildet...

Kan jo godt være at det kun er snakk om software forbedringer eller noe, men jeg synes det virker litt vel idiotisk å lansere en ny skjerm som er 100% identisk innvendig og bare endre en list...

Hva ville være poenget med noe slikt da?

Dersom det var tilfelle ville vel samsung nesten bli tiltalt for svindel??

 

Jeg kan ikke skjønne noe annet en at det må være noen endringer på noe...

Vel.. kan være de på Expert lyver kundene sine rett opp i tryne, men jeg føler det høres for dumt ut at den er helt identisk...

 

Har oppdatert første post med noe mer info, samt tatt et bilde av fjernkontrollen....

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Fortsatt fornøyd? Har du fått byttet ut tv'n mot en ny som ikke surrer så mye?

9579082[/snapback]

Vet du, jeg legger faktisk ikke merke til det lenger, og det er strengt tatt bare hørbart om du har TV'n på et veldig lavt volum.

 

Jeg er fortsatt veldig fornøyd ja, selv om jeg som alle tekno-frelste sikkert kunne ha byttet den ut til våren, for da kommer det garantert noe enda bedre.....

 

Sammenlignet med andre plasma skjermer jeg har sett på er i hvert fall denne utrolig bra, og jeg anbefaler den gjerne...

 

Men bank i bordet, du får sikker en bedre plasma skjerm om du legger til 10-15.000 kr til...

 

Jeg bruker den flittig til Playstation 3 spilling og film :thumbup:

Blu-ray platene er helt enormt kule å se på

Lenke til kommentar
Fortsatt fornøyd? Har du fått byttet ut tv'n mot en ny som ikke surrer så mye?

9579082[/snapback]

Vet du, jeg legger faktisk ikke merke til det lenger, og det er strengt tatt bare hørbart om du har TV'n på et veldig lavt volum.

 

Jeg er fortsatt veldig fornøyd ja, selv om jeg som alle tekno-frelste sikkert kunne ha byttet den ut til våren, for da kommer det garantert noe enda bedre.....

 

Sammenlignet med andre plasma skjermer jeg har sett på er i hvert fall denne utrolig bra, og jeg anbefaler den gjerne...

 

Men bank i bordet, du får sikker en bedre plasma skjerm om du legger til 10-15.000 kr til...

 

Jeg bruker den flittig til Playstation 3 spilling og film :thumbup:

Blu-ray platene er helt enormt kule å se på

9583440[/snapback]

 

Det gjør jeg sikkert, spørsmålet er bare om jeg faktsik har 10-15.000kr til :p

Tror jeg går for den jeg. Skal kjøpe anlegget også. Kommer selv til å bruke ps3 som BR-avspiller. Så det blir nok masse film og spilling på meg her i gården :D

Endret av Dankwah
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Har nettopp kjøpt en Samsung LCD LE40N8.

Prøver å koble til min DVD-spiller, men får ikke kontakt. Har brukt HDMI-kabler 1.3 som manualen tilsier. Men leser at tilkoblede enheter må være Anynet+? Betyr dette at jeg må ha ny DVD-spiller, tuner, Apple-TV m.m. hvis ikke disse støtter Anynet+? Da er det mer fristende å levere tilbake TV'n.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Fortsatt fornøyd? Har du fått byttet ut tv'n mot en ny som ikke surrer så mye?

Jeg hadde også samme problemet på min nye Samsung PS50Q97HDX som jeg kjøpte på mandag.

 

Det merkelige (og gledelige) var at surringen fra TV'en forsvant etter 3-4 dager. Aner ikke om dette er et vanlig fenomen, men nå er TV'en i alle fall stille som en mus. :thumbup:

 

Ellers er jeg så langt VELDIG fornøyd med TV'en (brukte mer eller mindre de samme bildeinnstillingene som anbefales i første posten i denne tråden). Det eneste jeg ikke er helt fornøyd med er bilde-i-bilde-mulighetene (PIP).

 

Dersom du f.eks. kobler til både satelittmottager og DVD via scart, så kan du ikke benytte PIP-funksjonen mellom disse to kildene. Hovedbildet må kobles til en komponent-, PC- eller HDMI-kilde, og underbildet kan da være TV Analog, EXT1, EXT2 eller AV... Ikke helt bra.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

hei..

har en samsung PS42Q96HDX som har vert inne på reparasjon da tv'n sa pang for en ukes tid siden. Feilen var att SMPS kortet var røket, noen som vet ka dette kortet gjør? Syns det vriker som om att det er mer surring fra tv'n no enn før, noen som vet om grunnen??

En annen ting eg lurer på er om PS42Q96HDX er samme type tv som PS42Q96HDX/XEE og ka står XEE for??

 

på forhånd takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...