Svish Skrevet 18. mai 2007 Skrevet 18. mai 2007 Hvordan kan jeg med regex matche strenger som ikke innholder for eksempel strengen "hallo"? Altså bryr meg ikke om hva som er i strengen så lenge den ikke inneholder "hallo".
DemoniZer Skrevet 18. mai 2007 Skrevet 18. mai 2007 http://www.thescripts.com/forum/thread639709.html Ta en titt der, det kan kanskje hjelpe
Svish Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Skrevet 18. mai 2007 hm.. skjønte jeg ikke så mye av må jeg innrømme..
DemoniZer Skrevet 18. mai 2007 Skrevet 18. mai 2007 Du nevner ikke hva slags språk det gjelder heller.. VB? C? Python? ..osv Lete litt på google.. http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/s...tch(VS.71).aspx
Svish Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Skrevet 18. mai 2007 regular expressions er da regular expressions uansett språk? Det er java som skal utføre matchingen, men det har vel ikke noe å si? Bruker RegexBuddy til å teste uttrykkene med. Og den konverterer uttrykket til fin brukbar javakompatibel utrykk. Og det er i det regulære uttrykket jeg lurer. Ikke i java. Altså: Jeg lurer på hva jeg bruker i regulære uttrykk for å matche en streng som _ikke_ inneholder et eller annet. Jeg vet hvordan jeg bruker det ferdige regulære uttrykket i språket jeg programmerer i. Men jeg mangler uttrykket selv.
DemoniZer Skrevet 18. mai 2007 Skrevet 18. mai 2007 Jeg forstår. Her har du en liste over syntaxer som muligens vil hjelpe deg. http://www.uky.edu/AS/Classics/regex.html
Svish Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Skrevet 18. mai 2007 nope. Fant ikke noe om det der heller. fant ^ som negerer en character class, men det hjelper meg jo ikke så mye, ettersom det er en streng jeg ikke vil finne. Kunne naturligvis putta en drøss med [^a][^b] etterhverandre, menneh... ikke helt pro kanskje? men ja.. seriøst.. det må da være mulig, hehe. har lett på google, men ikke funnet noe..
DemoniZer Skrevet 18. mai 2007 Skrevet 18. mai 2007 Jeg har lett på google og slikt selv. Hva om du definerer en lang streng, og henter den opp senere i programmet?
aadnk Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 (endret) Enkelte ting bør en ikke utelukkende bruke Regular Expressions til. Eksempel på dette er å sjekke om tall er innenfor en gitt rekke eller, sånn som i dette problemet, sjekke etter fravær av delstrenger. Jeg vil tro du heller bør bruke NOT-operatøren (!) i Java, og heller sjekke om "hallo" foreligger i strengen. Endret 1. juni 2007 av aadnk
Svish Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Skrevet 2. juni 2007 jammen jammen jammen!! poenget er at NOT -operatøren i java ikke kan brukes. Det er en JSP side skal vise en liste. På den JSP siden har en også et felt man kan skrive inn et regexp i. Hvis en så submitter den, så vil den vise listen på nytt, men denne gangen vil den sjekke hvert liste element om det matches(regexp) utrykket. Så det jeg er ute etter er altså hva slags streng jeg kan sende inn gjennom den form-en som gjør at jeg kan filtere ut linjer som IKKE inneholder visse ting. Det er altså ikke snakk om java i det hele tatt. og å bruke NOT-oepratoren er out of the question. Kan jo ikke drive å endre kildekode og rekompilere hver gang noen vil matche noe som ikke er der istedet for noe som er der........ Fortsatt ikke funnet ut av det nei
aadnk Skrevet 2. juni 2007 Skrevet 2. juni 2007 Kan jo ikke drive å endre kildekode og rekompilere hver gang noen vil matche noe som ikke er der istedet for noe som er der........ 8765359[/snapback] Jeg tenkte meg egentlig det var noe slikt som lå bak, men burde jo kunne la seg løse ved å (om noe uprofesjonelt) legge til en sjekkboks eller sjekke for et eller annet tegn i regex-en. Da slipper du i hvert fall å modifisere kildekoden.
Svish Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Skrevet 3. juni 2007 men er nettopp det jeg ikke vil trodde regex var et kraftig matchespråk, og mener da at noe sånt må være mulig... den har det jo enkelt characters, hvorfor ikke en et utrykk? [^t] matcher jo alt annet enn t gjør det ikke? hvorfor da ikke ^(?:to ord)? eller !(?:to ord) for den saks skyld.. *sukk*
DemoniZer Skrevet 4. juni 2007 Skrevet 4. juni 2007 Du får lage deg noe selv da vet du! Opensource ftw.. Hehe.
Svish Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Skrevet 4. juni 2007 jah.. for det har jeg peil nok til.. yess da.. lager Regular Expressions 2 i løpet av kvelden jeg! No problem..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå