Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med bærbar PC


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Idag fikk broren min seg en ny bærbar HP PC med Windows Vista. Etter å ha startet den og begynt å innstalere det start-greiene som kommer fra HP som du skal innstalere før du begynner å bruke PC-en, klarer han så dum han er å få slått av PC-en midt under innstallasjonen, selv om det står klart at du IKKE må skru av PC-en under inbnstaleringen.. Men men.. Da han starter PC-en igjen etterpå så er det ikke noe mulighet for å fortsette på innstalasjonen, men isteden kommer det en feil-melding hvor det står at noe mangler eller noe sånt for å gå videre.

 

Siden det ikke funker å komme inn i Windows, så innstalerer vi like godt Windows Vista på nytt. Han har nå fått innstalert Windows Vista, og alt fungerer nesten som det skal, untatt at hver eneste gang han starter PC-en må han velge mellom å starte det gamle operativsystemet som ikke funker, eller den nye han har innstalert. Han har slettet windows.old mappa osv fra PC-en, men det kommer alikevel. Harddisken er egentlig på 160 GB, men den viser bare at det er 60 GB på Min Datamaskin. Vi tror at kanskje harddisken har blitt fordelt på den gamle Visaen og den nye på en måte..

 

Noen som har peiling på hva som kan gjøres?

Endret av merkur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve dette for å fjerne den ene Vistaen som ikke virker:

http://www.tech-recipes.com/rx/1341/removi...tloader_startup

Går ut på å sette inn vista eller xp cd. Velge "Recovery console" og skrive "fixmbr" for å så skrive "fixboot". Ta backup av ting på pc-en i tilfelle vista må installeres på nytt...

 

Angående den manglende harddisk plassen.. Sjekk diskbehandleren.

Trykk kjør knappen

eller bruk windowsknappen + R og skriv "diskmgmt.msc"

Da får du opp en oversikt over partisjoner (deler disken din kan splittes i). Det ligger antagligvis en "uformatert" partisjon der på noe under 100GB. Høyreklikk og formater.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Fikk til å starte formateringen av harddisken, og det ser ut som det skal gå greit. Men, det var ikke like lett å fjerne vistaen, ettersom oppsettet på vista cd-en er litt anderledes enn xp osv. Klarte å komme meg inn på det svarte ledetekst-vinduet, men ingen av de kommandoene (fixmbr, fixboot) funket, så jeg tror det kanskje bare er lagd for xp eller noe sånt..

 

Du vet ikke om noen andre guider for å fjerne en vista med en vista-cd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...