Gå til innhold

Hva bør man spise etter trening?


Anbefalte innlegg

Eneste jeg stusset litt på at du ikke skrev noe om va du spiser 0-30 minutter innenfor perioden rett etter trening. Måltidet som er viktigst!

 

Ellers synes jeg kanskje du spiste litt mye før du la deg. Spis heler noe lett som gjør deg mett nok til at du kan legge deg.

8655391[/snapback]

 

okei, men M4 er rett etter treningen.. bruker vel ca 15 mins på å komme meg hjem.. M3 er vel egentlig mer 1530 på dagen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter en hard trening fotball, hva bør jeg hyve innpå og når? Jeg veier ca. 43 kg og lurer på hvor mye det tilsvarer. Er rosiner sunt?

8658959[/snapback]

Om en går ut i fra 1g pr. kg kroppsvekt så blir det 43g. Banan inneholder 20% karbohydrater, rosiner 80%. En banan eller et par never rosiner burde holde, innen 30min etter treningen. Rosiner er tørkede druer som visstnok er sunt. Ellers bør du spise rikelig med brødmat/pasta/ris/egg/kjøtt/grønnsaker osv.

Lenke til kommentar
Nå er det mange som nevner rosiner her, er det ikke karbohydrater som er i rosiner. Det er jo proteiner man skal spise etter trening. Jeg sier ikke at rosiner er feil å spise etter trening, men kan dere forklare meg hva rosiner har for meg som er godt etter trening?

8662747[/snapback]

Etter trening er glykogenlagerene tomme så de må fylles opp, og derfor trenger man raske karbohydrater som fyller opp glykogenlagerene.

 

Proteiner skal man ta rett etterpå for at de skal brukes til å gjennoppbygge musklene som du har brytt ned under trening.

 

Hvis du ikke tar sjappe karbohydrater etter trening før du tar proteiner vil proteinet bli brukt som energi istedet for å bygge opp musklene som har blitt brutt ned.

 

Så vær klok og ta noen rosiner og en banan før du får i deg proteinene ellers vil det være et stor "waste" å ta ta proteinene.

Lenke til kommentar

Kansje ikke heeelt on-topic det her, men det ligner.

 

Jeg og faren min har en diskusjon gående:

Han ønsker å gå ned i vekt. Han drar da 4 ganger i uka på sats og trener. Og jeg sier til han at han bør spise noe etter trening, men han er gammeldags og sier han skal gå ned i vekt ved å spise lite og trene mye.

Burde han få i seg noe mat etter trening selv om han skal ned i vekt, og i såfall; hvorfor?

 

 

Svar hadde vært flott!=)

Lenke til kommentar

Når jeg skal trene spiser jeg dette:

10 gram protein 30 min før trening

Trening

Så 100 gram karbohydrat flytende

40 gram protein

og en creaforce (Kreatin osv)

 

Så hjem til et stort måltid hvor måltidene inneholder mye mere karbohydrater enn måltidene før trening.

Lenke til kommentar
Kansje ikke heeelt on-topic det her, men det ligner.

 

Jeg og faren min har en diskusjon gående:

Han ønsker å gå ned i vekt. Han drar da 4 ganger i uka på sats og trener. Og jeg sier til han at han bør spise noe etter trening, men han er gammeldags og sier han skal gå ned i vekt ved å spise lite og trene mye.

Burde han få i seg noe mat etter trening selv om han skal ned i vekt, og i såfall; hvorfor?

 

 

Svar hadde vært flott!=)

8667071[/snapback]

Sefølgelig burde han spise noe etter trening.

 

Det setter igang forbrenningen.

Lenke til kommentar

Stemmer han burde med fordel legge mye av karbohydratene til måltidene etter trening. Da vil karbohydratene fylle opp glykogenlagrene i musklene så han får mer energi til neste trening. Og at karbohydratene går dit er jo det man vil sånn at kroppen må hente energi fra fettcellene og ikke karbohydraten fra maten.

Lenke til kommentar
Nå har jeg kjøpt Kesal/Kesel, eller hva det heter.... Hvor mye skal man ta av det?

Kjøpte den sans lett

8682509[/snapback]

Spørs helt hvor mye protein du trenger.

 

Selv tar jeg 300g før jeg legger meg samt en boks :cool:

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Kommer til å kjøpe meg proteintilskudd snart, hvordan høres det ut å spise en banan og en proteinshake etter trening? Evt. mer mat når jeg kommer hjem?

8684952[/snapback]

En banan inneholder i overkant av 20 karbohydrater, noe som er alt for lite etter trening selv om hva enn du måtte veie.

 

Prøv å få i deg noen rosiner i tillegg.

Lenke til kommentar
Hvis jeg spiser etterpå og? Hvor mye rosiner snakker vi om da?

8685120[/snapback]

Kommer helt ann på hva du veier. Prøv å få til karbohydrater = Kroppsvekt x 2g.

 

Spis et proteinrikt måltid 1 time etter du har tatt shaken, karbohydratene osv etter trening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...