Gå til innhold

Anbefaling av kamera til Afrika


Anbefalte innlegg

De er også ganske små iforhold til andre speilrefleks kameraer.
Ikke helt riktig. Man har både Olympus 400, Pentax K100D, Nikon D40 og Nikon D40x som er like små. Olympus'en er vel til og med mindre enn 400D.

 

Bare for å ha sagt det, så er det ikke nødvendigvis en fordel at kameraet er så lite. De kan være litt små og "knøttete" å holde for noen. Om man har store eller få hender er ikke alltid avgjørende, for det går på personlige preferanser. Man må kjenne og holde på de og sammenligne med konkurrentene for å se hva man liker best.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var selv i Kenya i slutten av februar/tidlig mars i år. Hadde da nettopp anskaffet en k10d med kit og en 50-200 f4-5.6 linse.

 

Var kjempefornøyd med kameraet. Kenya er veldig støvete på den tørre årstiden, at huset var støvtettet var derfor en livredder da jeg tok bilder i Amboseli. Kenya er også veldig lyst så man trenger strengt talt ikke spesielt lyssterk optikk når man tar bilder på dagen.

 

Jeg anbefaler en Pentax, men for all del du burde gå i butikken og få sett/prøvd resten av alternativene :).

Lenke til kommentar
Takker for svar sålangt. Jeg kom nettopp på at fattern/muttern har et teleobjektiv som ingen bruker. Husker ikke hvilket objektiv det er, men det hadde jo kanskje gjort seg om jeg kunne bruke det da, selv om det ikke er noe krav. Objektivet er til et gammelt(!) pentax-kamera, kan komme med mer info om det når jeg kommer meg hjem(eller kanskje ikke, 16 mai og jeg er russ :p)

8624914[/snapback]

Har du funnet ut hva dette objektivet egentlig er for noe?

 

Store sjanser for at det er noen her som kan hjelpe deg med og finne ut om det er noe og satse på bare du kommer med en typebetegnelse.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Det hjelper lite å ha et støvtett kamerahus hvis du har objektiver som lekker. Og spesielt ved bytting av objektiver og i overgangen mellom kamera og objektiv.

8636205[/snapback]

Jeg venta nesten på dette innlegget ;-)

 

Klart det hjelper. K10D har 72 pakninger. At objektivet ikke er støvtett betyr da at 72 av 73 hull er tetta. I det ene hullet som er igjen har støvet en lang vandring før det kan gjøre skade i kamerahuset. Objektivet derimot er selvfølgelig forsatt utsatt, men det har mindre følsom elektronikk.

 

Jeg har brukt K10D i omtrent tre måneder nå. i løpet av den tida har jeg utsatt det for mye hardt vestlandsvær og skifta objektiv atskillig flere ganger enn du har skifta truse, vil jeg tro ;-)

Sensoren er fortsatt støvfri. Dette beviser ingen ting, men det gir en god indikator.

 

Jeg vet og av egen erfaring at det hjelper å ta på meg regnjakke, selv om jeg ikke

har regnbukse ;-)

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Hei GNUfan.

 

Jeg misunner deg det oppholdet. Selv bodde jeg halvannet år i Tanzania, og det var kanskje den beste tiden i mitt liv.

 

Hvis safari ikke er hovedsaken, så er det andre ting å tenke på, selv om mye av problematikken er den samme.

 

Støv er en utfordring, for det kan støve mye i en vanlig landsby på en tørr dag på slutten av regntiden. Men alle kameraer tåler litt støv, så hvis du har god tilgang på utstyr for å rense sensoren, og har med deg en støvtett pose/bag til å putte kameraet i når det blir for ille, og tørker av det etter hver gang det har vært i støvete omgivelser, så tror jeg ikke du trenger et forseglet kamerahus.

 

Problemet med et speilreflekskamera er at det vekker mye oppmerksomhet. Jeg er ikke sikker på om det hjelper med en liten modell, for det er likevel stort og trekker oppmerksomhet. Sånn sett kan det være fint med et lite kompaktkamera, men kanskje som tillegg og ikke erstatning. kanskje et Olympus 400/410 med kit-objektiv kan unngå noe av oppmerksomheten på grunn av den moderate størrelsen, men det kan jeg ikke si sikkert.

 

Det jeg vet, er at når du kommer utenfor turistløypa, så er det enorm stas med digitalkamera, for de kan se seg selv på skjermen. Dersom du skal omgås folk som ikke har sett bilder av seg selv før, vil du få mange venner ved å ta med en liten skriver, så du har mulighet til å gi dem bilder du har tatt der nede.

 

Det er dessverre mye kriminalitet i Kenya, så pass på skikkelige forsikringer. Forhør deg også med forsikringsselskapet om hvordan kravene til politianmeldelse er, hvis noe utstyr blir stjålet, for det er ofte et problem å måtte forholde seg til politiet i landet.

 

Jeg vil anbefale et polarfilter til det mest brukte objektivet. Det er ofte veldig hardt lys, som gir blasse farger, og et polarfilter kan kompensere en del for det.

 

Erik

Lenke til kommentar
De er også ganske små iforhold til andre speilrefleks kameraer.
Ikke helt riktig. Man har både Olympus 400, Pentax K100D, Nikon D40 og Nikon D40x som er like små. Olympus'en er vel til og med mindre enn 400D.

 

Bare for å ha sagt det, så er det ikke nødvendigvis en fordel at kameraet er så lite. De kan være litt små og "knøttete" å holde for noen. Om man har store eller få hender er ikke alltid avgjørende, for det går på personlige preferanser. Man må kjenne og holde på de og sammenligne med konkurrentene for å se hva man liker best.

8634249[/snapback]

Ja det er riktig. Man nå selv sean om man liker å holde i det. Jeg har et 350D fra conon, og jeg syntes det var litt lite i starten. Det kommer av at jeg var vant til 20D, men det er bare en vane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...