Gå til innhold

Bildekritikk: Endless Summer


Anbefalte innlegg

Jeg har vært en tur i Cocoa Beach, Florida, og fått med meg noen bilder hjem...

 

"Surfin' Bird"

152942287-L.jpg

D70, Tokina 12-24 @12mm f/8. :)

 

"Sunrise Diner"

149321703-L.jpg

D200, Tokina 12-24 @ 14mm f/4 ( :blush: ).

 

"8:05":

146660143-L.jpg

D70, Tokina 12-24 @ 12mm f/6.3

 

You like?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var særdeles stemningsgivende bilder. Jeg er imponert over komposisjon, og utførelse. Motivene er både enkle men uten å være kjedelige, absolutt noe ut over personlige feriebilder.

 

Bildene gav meg også fornyet tilit til Tokina 12-24 som krangler mot Nikkor 12-24 i hodet mitt for øyeblikket.

 

Deilig å se kvalitet på bildekritikken!

Lenke til kommentar

Herlige bilder Anew. Sistebildet er suverent selv om det hadde tålt enda mer forgrunn og litt mindre himmel. Supert lys og fantastisk fint vannet i sanden. Hegra er også et blinksudd. Litt trangt i hekken, så et par cm lenger tilbake hadde gjort seg.

Forøvrig er det ikke kamraets fortjeneste at dette er bra bilder, men Anews. De kunne vært tatt med hvilket som helst dSLR som er produsert.

Lenke til kommentar

Takk for veldig hyggelige tilbakemeldinger så langt. Stjerten på hegren irriterer meg litt - har også noen andre varianter med mer hekk, men syns komposisjonen sitter bedre på dette.

 

Edit: Jeg er forøvrig veldig enig med Ragamuffin når det gjelder komposisjonen på det siste bildet - den hadde tjent på mer forgrunn. Jeg er generelt veldig horisontal i komposisjonenene mine, og må bli flinkere på også å bruke vertikalen, for å si det sånn.

 

D200'en ble inkjøpt på turen ja - vi bodde i leid leilighet, så da var det ikke noe problem å bestille fra B&H. D70'n er brukt litt for hardt til at jeg har samvittighet til å selge den, og det var veldig ok å ha et #2-hus i gitte situasjoner, så den beholder jeg. For bilder som dette, hvor man kan ta seg tid til å tenke, er D70 helt nydelig. D200 er imidlertid en åpenbaring.

 

Tokinaen er forbløffende skarp, har nydelige farger (selv om jeg i enkelte bilder har opplevd et uforklarlig grønnstikk) og den KA'en som liksom skal plage objektivet er nok mest for å ha noe å snakke om. Fornøyd er en understatement.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hei Anew! Fine bilder. Godt å høre at du er fornøyd med vidvinkelobjektivet ditt. Ventet lenge på at du skulle låne mitt. For min del så vurderer jeg å selge mitt objektiv. Det blir rett og slett brukt litt for sjelden, og det er ikke ofte jeg har bruk for 12 mm. Jeg har også vært i statene og investert i et Nikon 17-35 F2.8 objektiv, som på mange måter erstatter Tokina´en, bortsett fra brennvidden. Knallbra saker i alle fall. Gratulerer med D200 forresten. Finfint kamera :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle ikke bildet være bra når det er tatt på 12 mm?

Fordi fugler ofte flyr når du er så nært med et kamera...

8621572[/snapback]

 

Ja visst, Anew var nok ikke mer enn 40-50cm unna her. En prestasjon i seg selv, dog jeg mistenker denne beachboyen av ei Hegre av å være over gjennomsnittet tam..he-he.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle ikke bildet være bra når det er tatt på 12 mm?

Fordi fugler ofte flyr når du er så nært med et kamera...

8621572[/snapback]

 

Ja visst, Anew var nok ikke mer enn 40-50cm unna her. En prestasjon i seg selv, dog jeg mistenker denne beachboyen av ei Hegre av å være over gjennomsnittet tam..he-he.

8621772[/snapback]

Det er nok rimelig trygt å anta at det ikke var første gang fuglen så mennesker ja :roll: , men lett var det ikke! Den følte nok at jeg krenket intimsfæren ganske kraftig. Jeg prøver meg med to varianter. Personlig liker jeg fortsatt det første best.

 

153028855-M.jpg

 

...eller...

 

153028206-M.jpg

 

Som dere kan se var det ikke mange cm av stjerten jeg klippet av, men begge disse bildene er litt ute av balanse sammenlignet med det første, syns jeg.

 

(forøvrig er jeg hellig overbevist om at Tom Sandberg var på samme fly som meg til New York, men feig som jeg er turte jeg ikke å spørre...)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg vil se flere bilder...

8622673[/snapback]

:thumbup: Dessverre var det litt lite tid til å virkelig å fotografere (og mye knipsing), så det går nedover herfra - jeg ser ikke helt hensikten i å legge ut mer ordinære familiebilder. Har muligens et par til på lager, men det må vente til i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...