Gå til innhold

Beste program for måling av cpu temp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er så rart er at Core Temp 0.95 og SpeedFan 4.32 viser helt ulike Core 0 og Core 1 temperaturer.

 

Jeg har en E4300 som ikke er overklokket for øyeblikket.

 

Temp akkurat nå:

Core Temp 0.95 : Core 0: 39C og Core 1: 39C

SpeedFan 4.32 : Core 0: 24C og Core 1: 25C

 

Ellers er begge programmene og PC Probe II enige om at CPU temp er 34C og MB temp er 38C.

 

Da er det vel SpeedFan som tar feil desverre. Siden at det for min del virker mest logisk at Core tempene er høyere enn CPU temp. Men jeg kan ta feil. Jeg vet ikke hvor CPU temp måleren ligger :blush:

Lenke til kommentar

Kan dette være de samme temperatur sensorene?

(Ganske like med unntak av Temp Sens 0 i CPUCool)

 

CPUCool 8.0.3 : Temp Sens 0: 36C og Temp Sens 1: 40C

Core Temp 0.95 : Core 0: 39C og Core 1: 39C

 

CPUCool 8.0.3 : Temp Sens 3: 24C og Temp Sens 4: 24C

SpeedFan 4.32 : Core 0: 24C og Core 1: 25C

Endret av AMDBunny
Lenke til kommentar
Core Temp mener jeg.Kanskje også nyere ver. av Everest.

8600672[/snapback]

 

Takk for tipset :)

 

Lastet ned en nyere versjon av Everest, nemlig Everest Ult. Ed. v.4.00.

 

I følge Everest er Core 0: 25C og Core 1: 27C.

 

Det er jo veldig lik SpeedFan: Core 0: 24C og Core 1: 25C.

Core Temp 0.95 derimot er : Core 0: 39C og Core 1: 40C.

 

Trodde Everest hadde rett, siden den virker mer "seriøs". Men av det jeg har lest så er det flere som mener Core Temp er mer pålitelig enn SpeedFan. Vet ikke hvorfor..

Lenke til kommentar
Ser du har en E4300.Laster du ned Intel TAT,vil du nok se at core temp og TAT viser ca det samme.Det er de to jeg bruker.

 

Laster du ned siste ver (0.95) av core temp,vil du få tempen på begge kjernene på oppgavelinja.

8601869[/snapback]

 

Prøvde Intel TAT, men den fungerte ikke siden hovedkortet ikke inneholder Intel-brikkesett. Jeg har ASUS p5n-e sli (Nvidia 650i sli).

Lenke til kommentar

I følge Everest  Ult. Ed. v.4 : Core 0: 25C og Core 1: 27C.

 

Det er jo veldig lik SpeedFan: Core 0: 24C og Core 1: 25C.

Core Temp 0.95 derimot er : Core 0: 39C og Core 1: 40C.

 

Trodde Everest hadde rett, siden den virker mer "seriøs". Men av det jeg har lest så er det flere som mener Core Temp er mer pålitelig enn SpeedFan. Vet ikke hvorfor..

8601698[/snapback]

 

Lastet ned Core Temp 0.94 også da jeg så på en annen tråd at det skulle være bugs i 0.95.

 

Og YES! :D

 

I følge Core Temp 0.94 : Core 0: 25C og Core 1: 25C

 

Da er forhåpentligvis problemet løst en gang for alle :)

Lenke til kommentar
Core Temp mener jeg.Kanskje også nyere ver. av Everest.

8600672[/snapback]

 

Takk for tipset :)

 

Lastet ned en nyere versjon av Everest, nemlig Everest Ult. Ed. v.4.00.

 

I følge Everest er Core 0: 25C og Core 1: 27C.

 

Det er jo veldig lik SpeedFan: Core 0: 24C og Core 1: 25C.

Core Temp 0.95 derimot er : Core 0: 39C og Core 1: 40C.

 

Trodde Everest hadde rett, siden den virker mer "seriøs". Men av det jeg har lest så er det flere som mener Core Temp er mer pålitelig enn SpeedFan. Vet ikke hvorfor..

8601698[/snapback]

 

Speedfan og core temp måler fra forskjellige plasser...

Core temp måler på den mest pålitelige plassen...nettopp kjernene!

speedfan viser fra noen andre sensorer på hk'et som ikke vil være så pålitelige!

iallefall etter det jeg har hørt!

 

(brukte kanskje litt feil ordvalg, men jeg tror jeg fikk sagt det)

Lenke til kommentar
Nilsi_tl Postet 13/05-2007 : 14:15

Speedfan og core temp måler fra forskjellige plasser...

Core temp måler på den mest pålitelige plassen...nettopp kjernene!

speedfan viser fra noen andre sensorer på hk'et som ikke vil være så pålitelige!

iallefall etter det jeg har hørt!

Nja, det er mulig at nå jeg tar feil, men ja det er mer pålitelig dersom man lurer på hvor mange grader det er midt i en kjerne. På de maskiner jeg har prøvd viser CoreTemp høyere temp enn de andre. Men sist jeg sjekket tekniske spesifikasjoner (P4 Prescott) så er kanskje likevel den sensoren Probe, Everest, Speedfan osv mer interessant ifht å legge seg tett opp til produsentens oppgitte max case temp. Denne skal etter spesifikasjonene måles i senter av prosessorens heatspreader. I praksis kan man jo ikke ha noen sensor akkurat der uten spesielle modifikasjoner.

 

Så for all del, arrester meg, skyt meg om det er feil, men jeg har valgt å forholde meg til feks Everest når jeg skal pine mine cpu'er opp mot grensen AMD/Intel har satt.

En annen sak er jo at ingen av disse senorerene er 100% til og stole på, så det er vel uansett ikke noe mer enn en indikasjon :)

Lenke til kommentar
core temp 0.95 virker fint på min E4400,men ikke på min E6400.Tror den funker fint på E4300 også.

8604924[/snapback]

 

Virker fint? Hva vil det si? Viser Core Temp 0.95 da samme temp som Core Temp 0.94? Eller et annet program? Den virker altså ikke på E6400, vil det si at den viser feil temperatur eller ikke viser noe som helst?

 

Takker for info :)

Lenke til kommentar
core temp 0.95 virker fint på min E4400,men ikke på min E6400.Tror den funker fint på E4300 også.

8604924[/snapback]

 

Virker fint? Hva vil det si? Viser Core Temp 0.95 da samme temp som Core Temp 0.94? Eller et annet program? Den virker altså ikke på E6400, vil det si at den viser feil temperatur eller ikke viser noe som helst?

 

Takker for info :)

8651863[/snapback]

 

Hos meg fryser alt da jeg starter core temp 0.95 med E6400.Med E4400 funker alt fint,med temperaturen på kjernene på oppgavelinja hvis jeg minimerer programmet.0.95 viser samme temp som på Intel TAT,og da er jeg i nærheten føler jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...