Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et Canon 350D.

Jeg skal ha en linse som skal brukes innendørs uten blits.

Valget mitt står mellom Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM og Canon EF 50mm f/1.4 USM.

Eller finnes det andre alternativer..

 

Jeg aner ikke hvilket jeg skal velge. Noen som kan hjelpe meg?

 

Blir 50mm for snevert for innendørs bruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

30mm vil gi samme perspektiv som når du ser med et øye( normal perspektiv). Personlig liker jeg det best til innendørs.

 

50mm vil gi en moderat tele. Veldig bra for portretter, men kan bli litt trangt, avhengig av motiv og avstand.

 

30mm er bedre ved størst blender( gikk for den, siden jeg har ikke råd til 35L før om et år...), den fokuserer like raskt eller raskere enn 50mm, men det er flere dårlige eksemplarer av Sigma enn Canon objektiver( personlig fikk jeg et bra eksemplar ved første forsøk). 30mm kommer med solblender og softbag, og har like bra, om ikke bedre byggekvalitet.

 

Personlig ville jeg gått for 30mm( og spart opp til 85f/1,8 eller 100f/2). da har du en bra pakke med lyssterk fastoptikk.

Lenke til kommentar

Har hørt om dårlige eksemplarer av 30mm ja. Men får satse på å få et bra eksemplar.

 

Blir mest å ta bilder av mennesker og på sikt en liten baby. Med 50mm blir det kanskje litt vanskelig å få med seg alt innendørs..

 

Men du er fornøyd med 30mm din? Den klarer fint å ta bilder uten blits innendørs slik at det blir bra?

Lenke til kommentar
Har hørt om dårlige eksemplarer av 30mm ja. Men får satse på å få et bra eksemplar.

 

Blir mest å ta bilder av mennesker og på sikt en liten baby. Med 50mm blir det kanskje litt vanskelig å få med seg alt innendørs..

 

Men du er fornøyd med 30mm din? Den klarer fint å ta bilder uten blits innendørs slik at det blir bra?

8600527[/snapback]

 

 

Er fornøy med linsa, ja. Her er et bilde tatt med ISO 100, f/1,4. Vid åpent er det ikke knivskapt, men har skrevet ut i A4 og 13x18cm med meget bra resultat.

post-119159-1179054647_thumb.jpg

Endret av buitre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...