Gå til innhold

[Løst] Pc'en stenger ikke strømen helt av.


brg

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM
Det er helt normalt. Det er ingenting du trenger å bry deg om. Sansynligvis har èn av dere PS2 og den andre USB, som forklarer forskjellen.

 

4-pinskontakten er strømforskyning til CPUen. Den SKAL stå i, og det finnes ikke spenning i denne når PCen er avslått uansett.

8622660[/snapback]

Den trenger alldeles ikke stå i. For det første: Firepinskontakten gir IKKE strøm til CPU, men grafikk kort (Auxiliary Power for Graphics). Det er åttepinskontakten eller 24.pinskontakten som gir strøm til CPU. Firepinskontakten skal i følge Evga "gi bedre ytelse til skjermkortet", noe som strengt talt ikke behøves hvis du bruker en sekpinskontakt (avhengig av riktig skjermkort). Som sagt skal firepinsen "booste" litt power på skjermkortet, perfekt for SLI-oppsett.

 

Jeg bruker USB mus og PS/2 tastatur.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en 6-pinskontakt som skal gi strøm til grafikkort. Hvorvidt èn hovedkortprodusent kanskje deler 4-pinskontakten og gir strøm til grafikkort i tillegg får så være mulig, men generelt sett er 4-pinskontakten strøm til CPU, og brukes stort sett til det. En utvidet versjon, altså 2x4-pins brukes i f.eks dual eller quad cpu-oppsett der CPUen(e) trenger enda mer.

 

4-pinsdelen av 24-pinskontakten er 1x3.3V, 1x5V, 1x12V og 1xjord. En 12V-kontakt er ikke godt nok til å ta unna for 10A trygt. Mens 2x2-kontakten er 2x12V og 2x0V, og dermed mer egnet til å ta unna for de ca. 10A som CPUen krever.

 

De fleste kort nekter å starte uten 4-pinskontakten satt inn. den siste 4-delen av 24-pinskontakten er ofte ikke påkrevd, fordi det ikke finnes noen reell nytteverdi av å bruke den.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg tror ikke vi snakker om samme firepins jeg! :D Den jeg snakker om er plassert på hovedkortet og er av standar molex-type.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Ah, ok, det er en 12V+5V-kontakt altså som er spesfikt for dette hovedkortet altså... Da er det bare å glemme det jeg skrev.

 

(Disse har forøvrig heller ikke spenning når maskinen er avslått, og er dermed ikke relevant i saken uansett)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...