Gå til innhold

Hjemmelaget vanngevær: Hvor kjøpe deler?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kommet over en guide til å lage relativt kraftige vanngevær: Air Pressure Homemade

 

Saken er at jeg lurer på hvor rør og ventiler kan kjøpes. En lokal rørlegger har anslått at det vil koste rundt en tusenlapp hos han, men jeg vil gjerne få det billigere. (litt kjedelig at det er såpass med penger om jeg ikke skulle få det til ;) )

 

Så er det noen som har forslag hvor plastrør (PVC) og ventiler egnet til dette kan kjøpes? Rørene må tåle en god del trykk, så vanlige avløpsrør går ikke.

 

Jeg vil gjerne lage det relativt raskt, siden jeg er russ i år.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jernia! Ting og tang som folk har bruk for!

8588762[/snapback]

Takk for tipset. Jeg fant ikke noe hos jernia på nettsidene, har du funnet noe konkret?

 

Jeg sjekket biltema nå, og fant dette: her. Her ser det ut til å være de fleste typer rør som jeg trenger, bortsett fra at de har alt for stor diameter, og ingen ventiler ser ut til å passe.

 

Jeg har sett litt på deler i metall: her, men jeg vet ikke hvordan jeg da skal finne deler til pumpe og tank.

Lenke til kommentar

Jeg har nå laget et lite illustrasjonsbilde med deler fra Biltema. (de små bildene er hentet fra nettbutikken til Biltema)

 

Tegningen mangler bare en propp med stang i røret nederst, som skal virke som en pumpe, og tankene på toppen. Som nevnt tenker jeg på tomflasker.

 

Vennligst kom med gode forslag, gjerne til forbedringer som gjør den billigere.

post-63307-1178971181_thumb.png

Lenke til kommentar

Nå kan dette se ut som "bumping" av diskusjonen, men det er absolutt ikke hensikten. Jeg rekker ikke å få gjort noe med dette før russetida er over nå, siden det er for sent, og jeg har ikke mulighet til å reise til en Biltema-butikk i dag.

 

Jeg tar det nok igjen i løpet av sommeren, men jeg har gjort ferdig det meste av planleggingen. Vedlagt er siste tegning så langt, nå med tank i plast. I følge spesifikasjonene som står i Biltema-katalogen skal plastrørene passe sammen med metallet, men jeg er ikke sikker. Dette vil jeg selv sjekke ut neste gang jeg er innom butikken. Jeg vil eventuelt komme tilbake i denne diskusjonen og legge ved slike detaljer.

 

Angående pris, så er ikke delene billige. Delene untatt de to rørene koster 352 kr, og rørene koster 109 kr til sammen. Nå vil rørene sikkert dekke behovet til 4-5 gevær (avhengig av størrelse), så her kan det være en idé å samarbeide med eventuelt flere som vil bygge. En passende slange på 8mm vil koste cirka 59 kr på Clas Ohlson, men Biltema har sikkert noe de også. Det eneste som gjenstår med selve geværet er da proppen som skal føres frem og tilbake i pumpen. Denne vil nok være en relativt enkel sak å lage, men jeg har ikke funnet materiale ennå. Totalt sett ser et slikt gevært ut til å koste i underkant av 500 kr, som egentlig ikke er en verst pris for et kraftig vanngevær. Lykkes jeg i byggingen, skal alle som ønsker få gode tegninger så de kan bygge selv.

 

Jeg har planer til hvordan tanken skal bygges også. En billig løsning vil være å ta to og to store brusflasker, skjære av bunnen og så smelte de sammen. Så kan 2-4 slike dobbelflasker settes oppe i en sekk og kobles sammen med slange.

 

Nå som alt dette er sagt, så skal ikke jeg ha æren for arbeidet. Idéen til konstruksjonen er hentet fra første link. Jeg har stort sett plukket deler i kataloger til norske butikker. Stor takk til flere kamerater som har kommet med forslag og advarsler.

 

Kom med alle slags kommentarer folkens.

post-63307-1179159861_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...