Gå til innhold

Portfolio for game design, trenger et par råd.


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Jeg holder på å lage en (enda en) ny portolfio for det jeg lager for source motoren og andre spill.

 

- Det jeg vil vite er om dere har noen råd til meg om oppsettet på siden, og eller hvordan jeg skal forenkle det. Ingenting er mer irriterende enn en portfolio du må klikke hundre ganger på for å få frem det du vil se.

 

- Så trenger jeg også noe hjelp med "koding".

Jeg vil forandre utseendet på scroll baren. Jeg prøvde noe CSS greier, men fikk det tydligvis ikke helt til.

 

Her er linken til sida: (som du ser er ikke alle seksjoner fyllt enda)

http://www.black-anthem.vestlan.com

 

Takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du kan ikke html. Jeg vil anbefale at du lærer deg det før du gjør følgende; for å svare på dine spørsmål:

 

1. Siden det er en portefølje og informasjonsside bør du gjøre strukturen til bedre. Nå er det bare en kjedelig hovedmeny og tekstfelt. Du kan presentere mye på denne måten, men ikke en portefølje. 960px bredde og flere elementer på forsiden.

 

2. Scrollbaren har ingen funksjon på en slik side, derfor må den vekk. Ingen styler scrollbarer nå til dags fordi scrollbarer, i sin originale form, skal være synlig og tilgjengelig.

 

Ingen bruker tabeller til å strukturere sitt innhold. Du skal bruke tabeller til å strukturere tabeller, ikke htmlsider. Start her: http://htmldog.com

Lenke til kommentar

jo jeg kan html i de simple former.

 

Jeg har ikke skrevet koden til siden selv siden adobe imageready skrev den for meg. jeg snakket med en koder (industri koder), å han sa at tables var ikke veien å gå når vi snakker sånne sider. Jeg bruker iframe fordi adobe imageready kutter opp designet etter retningslinjer (slices).

 

Jeg kan alltids lage en simpel, side med frames.

jeg har enda et design som jeg laget i photoshop. hvilket fungerer best?

 

http://www.black-anthem.vestlan.com/other

Endret av eternal darkness^
Lenke til kommentar

Alle kan html i de simple former, men ikke alle kan gjøre det rett. Du gjør det feil.

 

Frames/iframes/tabeller/imagemaps kan alle erstattes med semantisk, enklere løsninger.

 

Jeg foreslår at du leser litt på siden jeg anbefalte tidligere. Da kan du hvertfall få litt innblikk i hvordan html kan (skal) være. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-mRjwtK9u

Når det gjelder de to designene dine synes jeg den første er best. Den andre blir for rotete.

Når det gjelder scrollbarer så få de bort. Det ikke noe særlig med skrollbarer inni siden. Lag heller siden lengre eller lag flere sider.

 

Dersom du absolutt vil stile scrollbaren så finnes det koder for det.

Fant dette med et google søk:

body {
scrollbar-arrow-color: #000000;
scrollbar-base-color: #00CCFF;
scrollbar-face-color: #0099FF;
scrollbar-highlight-color: #00CCFF;
scrollbar-shadow-color: #00CCFF;
scrollbar-3dlight-color: #00CCFF;
scrollbar-track-color: #00CCFF;
scrollbar-darkshadow-color: #00CCFF;}

 

Her er en link til en side som gjøre det med javascript. http://www.codelifter.com/main/javascript/...barcolor1.html#

 

Endre

 

PS: Ingen av disse fungerer i Firefox.

Lenke til kommentar

Nei det er ingen "må-sak" å style scroll baren. Jeg bare lurte på hvordan, og et skjult spørsmål som ble besvart: om det er lurt =P hehe.

 

@ Jonas Drange: Vel takk for responsen! Jeg skal lære meg litt bedre hvordan det SKAL lagest =) Takk for linken.

 

Takk for alle råd og svar. Bare la dem strømme visst dere føler for det.

Lenke til kommentar

har du sett på include istedetfor frames? mye lettere å oppdatere, holde orden på sidene dine i det hele tatt. nå er jeg ganske ny på forumet, men regner med at det har blitt tatt opp flere ganger før. vil anbefale det, det kommer du til å like i fremtiden også.

 

når det gjelder funksjonalitet kan du jo ta en titt på lightbox (som også sikkert er tatt opp her, eller du finner enkelt med ett google søk, gjør at du får en stilig visning av dine .jpg filer som jeg ser du har)

Lenke til kommentar

Er webdesigner selv men synes folk er litt for strenge her, han her skal bare ha en portfolioside. Ja det er dårlig praksis å bruke tabeller, men sålenge siden fungerer noe den gjør så ser jeg ikke problemet.

 

Personlig ville jeg jobbet litt med grafikken, jeg liker konseptet ditt.

Ta en titt på denne siden den er likt oppbygd som din:

 

http://www.pixar.com

 

Se hvor ryddig og pent det ser ut, ikke masse grafikk men bare noe helt enkelt . Når websider ser slik ut så blir folk hengene der og utforsker alt på websiden.

La deg inspirere av den siden er mitt råd ;)

 

Siden din som den er nå er bare "ok" du må få folk interessert ved første øyekast ;)

Som på Pixar så syns jeg du burde ha noe fra arbeidet ditt i en stor banner, noe som sier "SE HVA JEG KAN"

Endret av Avean
Lenke til kommentar
Ja det er dårlig praksis å bruke tabeller, men sålenge siden fungerer noe den gjør så ser jeg ikke problemet.

 

Er webdesigner selv men synes folk er litt for strenge her, han her skal bare ha en portfolioside. 

 

Sukk. :no: De to sitatene passer dårlig sammen. Her er koden slik den skal være (i første eksempel):

 

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<!-- Hvis vi skriver XHTML -->

<head>
<title>Portefølje</title>

<link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico" />
<link rel="stylesheet" href="stilark.css" type="text/css" media="screen" />
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />
</head>

<body>
<div id="global">
<h1><a href="/" title="Hjem">Andersson Portfolio</a></h1>
<ul id="hovedmeny">
<li><a href="/" title="Hjem">Hjem</a></li>
<li><a href="/about" title="About">About</a></li>
<li><a href="/art" title="Art">Art</a></li>
<!-- osv -->
</ul>

<div id="innhold">
<h2>News</h2>
<h3>Site Upload 10.05.07</h3>
<hr />
<p>The new site design has just been uploaded! Every section is not complete yet, but not far from it.

Check out "ART" to see: textures and models (wich is my main skill).</p>
</div><!-- innhold -->
<p id="bunn">(©) copyright bla bla</p>
</div><!-- global -->
</body>
</html>

 

Hvis du ikke har skjønt hvorfor det SKAL være sånn, les.

Lenke til kommentar
Ja det er dårlig praksis å bruke tabeller, men sålenge siden fungerer noe den gjør så ser jeg ikke problemet.

 

Er webdesigner selv men synes folk er litt for strenge her, han her skal bare ha en portfolioside. 

 

Sukk. :no: De to sitatene passer dårlig sammen. Her er koden slik den skal være (i første eksempel):

 

 

Hva er det ? Jeg scripter kun i CSS selv men en fyr som ikke driver med dette skal da ikke trenge å bruke CSS om han ikke vil. Ja det er dårlig praksis, det skrev jeg ovenfor men slutt å tvinge folk til å bruke det.

Jeg forstod det som han skal ha en side fort opp, det tar tid å scripte CSS sånn at det er kompatibelt med både gamle og nyere nettlesere.

 

Jeg prøver å være grei og hjelpe han med gode råd, å henvise til lange artikler om hvorfor CSS er bra når han ikke planlegger å drive med webutvikling er bak mål, enkelte er litt vel arrogante og sinte i tråden her.

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Jonas, det er ingenting som SKAL være slik og slik. Selv bruker jeg ikke tabeller og kommer aldri til å bruke det mer heller , men det fungerer nå greit i noen tilfeller..

 

Hvis han har lyst til å bruke tabeller, så må han få lov til det - uten at du skal rakke ned på vedkommende (satt litt på spissen)

Endret av -Magne-
Lenke til kommentar
Hva er det ? Jeg scripter kun i CSS selv men en fyr som ikke driver med dette skal da ikke trenge å bruke CSS om han ikke vil. Ja det er dårlig praksis, det skrev jeg ovenfor men slutt å tvinge folk til å bruke det.

Jeg forstod det som han skal ha en side fort opp, det tar tid å scripte CSS sånn at det er kompatibelt med både gamle og nyere nettlesere.

 

Jeg prøver å være grei og hjelpe han med gode råd, å henvise til lange artikler om hvorfor CSS er bra når han ikke planlegger å drive med webutvikling er bak mål, enkelte er litt vel arrogante og sinte i tråden her.

8594618[/snapback]

 

Jeg kom med konstruktiv kritikk (se mitt første innlegg) og la til at ingen bruker (skal bruke) tabeller til å bygge opp en hjemmeside. Hvis du ikke vet hvorfor, foreslår jeg at du leser overnevnte artikler fra meg og Arve Systad.

 

Du er i Web-design, HTML og CSS-forumet, ikke "Internett-nostalgia"-forumet. Hvordan ville du følt hvis jeg gav deg råd om å gå tilbake til bruk av asbest i huset ditt, fordi "det funker".

 

 

 

Jonas, det er ingenting som SKAL være slik og slik. Selv bruker jeg ikke tabeller og kommer aldri til å bruke det mer heller , men det fungerer nå greit i noen tilfeller..

 

Hvis han har lyst til å bruke tabeller, så må han få lov til det  - uten at du skal rakke ned på vedkommende (satt litt på spissen)

8598337[/snapback]

 

Jo, mange ting som SKAL være slik og slik. Spesielt når du SKAL gode råd. Han kan drite i å bruke CSS, men i dette forumet SKAL ikke rådene nye brukere mottar være fra 1990.

 

Hvis noen føler jeg rakker ned på dem, beklager jeg.

Lenke til kommentar
Jeg forstod det som han skal ha en side fort opp, det tar tid å scripte CSS sånn at det er kompatibelt med både gamle og nyere nettlesere.

 

Jeg prøver å være grei og hjelpe han med gode råd, å henvise til lange artikler om hvorfor CSS er bra når han ikke planlegger å drive med webutvikling er bak mål, enkelte er litt vel arrogante og sinte i tråden her.

8594618[/snapback]

Når man først kan CSS er det langt raskere og enklere enn å bruke tabeller (Også enkelte WYSIWYG-editorer). Det at ting ikke funker likt i alle nettlesere kan som oftest løses med å bruke anbefalte defaultstylesheets og bruke float og relative posisjonering mest mulig. Her er det bare snakk om å finne de riktige guidene (dvs. ikke slikt som W3Schools).

 

Og nei. Latskap fører sjelden noe godt med seg. Jeg hadde skjønt det vis det var snakk om en Piczo side. Men vis man først skal lage en ordenslig webside gjør man det skikkelig. Man innstallerer da ikke Windows uten brannmur og antivirus selv om det er enklere. Hjelp heller verden med å komme fremover.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Jeg ville sagt det på denne måten "Ville rådet deg til å lære deg CSS før du starter", men det jeg reagerte på var at folk skriver at han SKAL bruke CSS.

Designer kun i CSS selv og råder alle til å gjøre det, men jeg tvinger ingen til å bruke det. Trådstarter ville ha en side fort opp og klar til bruk.

Lenke til kommentar

Vel den ordbruken som er brukt er vel mer "man skal bruke CSS, ikke tabeller", og ikke kommanderende "du må bruke det". Men vi kan vel alle oppfatte det forskjellig.

 

Men regner vel egentlig med at de fleste forstår at det selv er opp til dem å bestemme hva de vil gjøre. Likevel syns jeg det ikke er for sterkt ordbruk her. Trådstarter må faktisk skjønne at at dette er en viktig ting og bør rettes opp.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...