Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innkjøring av moped


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
...bedre å kjøre med effektanlegg/uplombert når du kjører inn da..motoren har det best uplombert. Spesielt under innkjøring...

Jeg har hørt at det er bedre/eller og at det ikke er noe vits å ta av plomberingen for at motoren ikke skal bli mere slitt..

er ikke særlig rart det da:)

pga plomba så vil det blir varmere for motorn og den vil slite mer med og gå, og den vil etterhvert sote igjen

Som sakt, jeg har hørt at motoren ikke blir mer slitt under innkjøringsperioden hvis plomba er på ? :hmm: ..

 

Oxo på Mopedportalen var jeg gjennom et emne, og kom over dette :dontgetit: :

"..En fyr sier:

 

..og btw. Sykkelen blir bedre innkjørt uten plomberinger ;)

slipper all soten i motorn."

 

 

..." Evil sier:

 

Det blir ikke nok sot til å "skade" motoren på noen vis.

Skal du ha Derbi skvip, kjøp Airsal T6 med 19mm forgasser , funker

greit da - samma gjør det på amkjeks/6.

Så det jeg lurer på er: Er det samma å kjøre inn mopeden med plombering eller uten plombering :dontgetit: ? Hilsen en litt fortvilt 9drd

Endret av 9drd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Evil prater - som vanlig.

 

Ta det med ro , det er samma flate om man kjører inn med plomba i eller ikke.

 

Bare pass på at du starter sykkelen og lar den gå på tomgang, så den får litt varme i seg først.

Skrevet

Fjerner du plomberingene og kjører inn vil jo motoren gå lettere pga mindre motstand i eksos og bensinen vil kjøle mer og bedre siden du dyser opp...

Tror ikke du vil merke noen forskjell etter på men viss du skal fjerne plomberingen uannsett så kan du like godt gjøre det nå.. bare pass på høgrehanden ;)

 

Men som Hurt seie, og kjøre motoren på tomgang så den får litt varme i seg er det viktigeste ;)

Skrevet

Kjempetakk for svar :!: !

 

Jeg har veldig lyst å ta ut plomberingen shø, meeeen jeg vil ikke få bot heller om jeg blir tatt på dynamo eller noe sånt på skolen :dontgetit: Den er kjørt 100 km nå, hatt den i litt over 1 uke :p Dvs. jeg har ikke kjørt så mye med den ennå..

 

Hva kan gjøres for å oppløse 45 km/t loven :mad: (sånn at mopeder FÅR LOV til å gå i 60 eller litt mer!!) :hmm: ? Den er jo trafikkfarlig :thumbdown::hrm:

Skrevet

Fjerne 45km/t reglen, si det du. Skjer ikke, rett og slett.

 

Går mopeden din over 45km/t er den trimma.

 

For all del, hvis du ikke vil bli tatt av politiet kan du montere en turtall sperre. Det gjør du vrir på en bryter så går mopeden i 45km/t.

Skrevet

Hører mange sier at det å kjøre i 45 skaper mange farlige situasjoner i trafikken, dette kan være sant, men da bør de personene se på personskader/skader og ulykker som har skjedd på grunn av at 16år gamle ungdommer med null erfaring trimmer mopedene sine, og krasjer.

 

Men jeg mener at grensen burde gått med 60km/t, da kan man følge trafikken godt, og i tillegg følge fartsgrensene.

Skrevet

Tja, spørs på farten som disse ungdommene kræsjer i da.

 

Jeg har maks trim, og runda 110-115 mange ganger, alikvel har jeg feks bare kræsja i 25km/t i kø osv :p Så på damer ol..

 

60km/t klarer alle å kjøre i , 45km/t er for jævlig

Skrevet

Enig med dere over her. Det er rett og slett farlig å kjøre i 45, men det er absolutt ikke en dritt vi kan gjøre med det. Ligger en film på nettet om denne 45regelen. I filmen får du også se at mopedisten nesten blir nedkjørt pga. en bilist.

 

Men som sagt, de kommer ikke til å endre noe på dette siden det er en EU regel.

Skrevet

Går det ikke ann å få-til noe da, som f'eks en underskriftskampanje over hele Norge? Alle vil vell ha 60++ (lovlig) på mopeden sin, pga alle faresituasjonene som oppstår i bare 45 km/t :dontgetit: Vi må få en representant inn på Stortinget :whistle: !

 

Må da gå'ann til å gjøre NOE :nei: ??

  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg hørte av en fyr nå nettopp: "du skal helst kjøre 50 mil for å ha kjørt den inn + at du må dra den godt på girene.... "

 

Jeg har tatt det rolig på girene, og jeg har nå kjørt 23 mil :dontgetit: Oi. Bør jeg dra girene godt ut i innkjøringsperioden? Ble litt redd nå :dontgetit:

Skrevet (endret)

kjør den inn 100mil!! (1000km).

 

Ikke dra den på gira enda!

 

Vent til du har passert en ca 300km. Nei, du skal ikke dra girene 100% ut (ikke enda). Men du skal dra den litt på girene til turtallskicket kommer også girer du halvveis i det. men for all del, ikke dra girene fullt ut enda og ikke ha flat spiker hele tiden.

 

Dra den sånn innimellom.

 

 

edit: det jeg mente over her er at du skal dra den ut på girene innimellom. Ikke i hvert gir.

Endret av kimmen12
Skrevet
kjør den inn 100mil!! (1000km).

 

Ikke dra den på gira enda!

 

Vent til du har passert en ca 300km. Nei, du skal ikke dra girene 100% ut (ikke enda). Men du skal dra den litt på girene til turtallskicket kommer også girer du halvveis i det. men for all del, ikke dra girene fullt ut enda og ikke ha flat spiker hele tiden.

 

Dra den sånn innimellom.

 

 

edit: det jeg mente over her er at du skal dra den ut på girene innimellom. Ikke i hvert gir.

8710124[/snapback]

Skjønner jo at jeg ikke skal dra den ut 100% da :p Man kan ikke gjøre det på bil engang, siden da kan det si POFF :p Men, jeg har da en Derbi Senda SM DRD Racing, og den har 12.000 RPM's. Å dra den litt ut på girene i dette tilfellet sånn litt av og til, vil det si 7-10 RPM's eller hva? Er litt usikker på hva den tåler lissom i denne perioden: ) Vil kjøre den inn perfekt :)

Skrevet
Fjerne 45km/t reglen, si det du. Skjer ikke, rett og slett.

 

Går mopeden din over 45km/t er den trimma.

 

For all del, hvis du ikke vil bli tatt av politiet kan du montere en turtall sperre. Det gjør du vrir på en bryter så går mopeden i 45km/t.

8582378[/snapback]

 

 

Mopeden trenger ikke være trimma for å gå over 45... Søstra til en kompis av meg har en moped som går 60-70 orginalt. Iallfall 60.

Skrevet

Som sagt, kjør som ellers ville kjørt.

 

Eneste som er med innkjøring er å la den stå varm.

Verken du eller noen etter deg vil få problemer om du lar den stå på tomgang i 2 minutter og kjører som faen, bånner turtallet konstant herfra til sverige 8 ganger om dagen.

Skrevet (endret)

Jeg eier da en Derbi Senda SM DRD Racing, og er veldig fornøyd :)

Kjører da orginalt, men en ting plager meg.. Den er ikke helt turtalls-villig :( Får den opp i 6-7.000 RPM's, men ikke stort mer (dette er da av 12.000 RPM's). Det er vell plomberingen, sant? Siden jeg prøvde en DRD Racing med MK2 og 75 dyse for noen dager siden, og den var turtallsvillig som bare faen :dribble: ..MK2'en dro i rundt 100 btw :whistle:

 

Kan vi ikke få en slutt på den tåpelige 45 km/t grensa en gang for alle? Ihvertfall at de dropper å sette inn plomberinger i mopedene våre :( !

 

..daamn, det er plomberingen sant eller :( ? Eller hva kan det være?

Endret av 9drd
Skrevet

hei

 

innjøring er jo viktig da for faen... det er for å kjøre inn motoren og andre deler.. og du burde ha i litt olje i bensinen når du kjlrer.. i ca 50 mil.. da smører du godt inn.. da holder mopeden lenger og går bedre..

det erjo det viktigse på moped..!

 

PS ikke bruk statoil eller esso olje eller lignende.. bestill ordentlig olje.. søk på crah.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...