Gå til innhold

Veeeeldig treg windows boot[LØST]


Anbefalte innlegg

Her kommer jeg og skrur på pcen også synes jeg det tok litt vell lang tid.

 

Gikk inn i bios og tok standar settings..

 

Starter pcen på nytt og så kommer windows logoen og den blå linja som går fram og tilbake, tok da tiden og det viste seg at den tok 2 minutter, noe som er VELDIG irriterende.

noen som vet hva problemet er? tok ca 6 sekunder før :S

 

mvh Stian

 

 

LØSNING:

 

Skjermkort drivere...

Endret av Stian_Pa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånt skjer etterhvert som man instalerer ting i Windows, helt normalt.

 

Det du kan gjøre etter du har bootet er å gjøre slik:

Start (nederst til venstre) -> Kjør -> Skriv "msconfig" (uten hermetegn) -> Velg fanen "Oppstart" eller "Startup"

 

Så her kan du huke av alt du mener du ikke trenger, eneste jeg ikke vile huka av ville vert antivirus og prorammer du vet du trenger.

 

Alt som ikke virker vesentlig kan du huke av.

 

Hvis noe ikke fungerer som det skal med maskinen etter dette er det bare å huke dem på igjenn.

Lenke til kommentar

Hmm.. Dette kan være virus og ormer som forutsaker, eller bare det at du har veldig mange programmer installert på datamaskinen din.

 

Har du mange programmer installert, ville jeg egentlig bare hentet ut data du treger og bare ta en formatering. Når du avinstallerer programmer vil det som oftest ligge igjen nøkler i registeret i Windows og ligge igjen .DLL-filer. Dette kan også gjøre datamaskien din treig.

 

Om du har virus ville jeg bare fulgt guiden til Viztnd:

 

Jeg vil anbefale deg å prøve en virussjekk og en spywaresjekk i følgende rekkefølge:

 

Dersom du har Windows XP kan en systemgjenoppretting etter at du har fjernet virusene føre til at du stiller tilbake maskinen til å være infisert igjen.  Prøv først å fjerne virusene uten å deaktivere systemgjenoppretting.

Dersom du klarer å desinfisere maskinen stenger du av systemgjenoppretting, restarter og setter på systemgjenoppretting igjen. Dersom du ikke klarer å fjerne virus kan en systemgjenoppretting fungere, velg da et gjenopprettingspunkt hvor du VET du ikke var infisert.

 

 

All skanning etter virus og spyware skal du nå foreta i sikkermodus med nettverk.

 

Følg lenken dersom du ikke vet hvordan du starter i Sikkermodus med nettverk.

 

Foreta en virusskanning i nettleseren din med BitDefender. Dersom du finner virus starter du på nytt i sikkermodus med nettverk etter skanningen, og foretar en ny skanning.

 

Deretter tar du en spywaresjekk med Ewido Onlinescan. Dersom du finner spyware starter du på nytt i sikkermodus med nettverk etter skanningen, og foretar en ny skanning.

 

Så snart du har fått til å kjøre begge skannerne uten at de gir indikasjon på virus eller spyware er du ferdig med å skanne og skal starte maskinen i vanlig modus igjen.

 

Deretter kan du gå videre til å installere antivirusprogramvare og antispyware dersom du ikke har noe slikt fra før. Slike programmer finner du på oss.viztnd.com/secprog.shtml.

 

Les her dersom du ønsker informasjon om hva spyware er og hvordan du best mulig kan holde PC-en din ren for dette.

 

Les her dersom du ønsker lenker til informasjon om hva virus, trojanere og ormer er.

 

Når det gjelder sikkermodus skal du IKKE gjøre noe annet imens, dvs du skal ikke sitte og surfe her eller andre steder. Dette fordi du da kan starte spionprogrammene eller virusene manuelt.

Ovenstående svar med virus og spywaresjekk er basert på en utvidelse for Firefox som henter hurtigsvar på enkelte gjentagende spørsmål. Svarene hentes fra http://hurtigsvar.viztnd.com og utvidelsen til Firefox kan hentes fra www.home.no/apepost for de som ønsker det.

:)

Lenke til kommentar

Skal jeg legge enn hijacthis logg?

saken er den at jeg har veldig få programmer på pcen.. veldig få som er i boot også.. og har hatt de programmene jeg har nå lenge uten problemer, legger med en hijackthis logg jeg..

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.0 (BETA)

Scan saved at 15:04:04, on 10.05.2007

Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)

Boot mode: Normal

 

Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe

C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\Programfiler\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe

D:\Programfiler\Eset\nod32kui.exe

D:\Programfiler\Eset\nod32krn.exe

C:\Programfiler\Java\jre1.6.0_01\bin\jusched.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\Programfiler\ATI Technologies\ATI.ACE\CLI.EXE

C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

D:\programfiler\steam\steam.exe

C:\Programfiler\MSN Messenger\msnmsgr.exe

C:\Programfiler\ATI Technologies\ATI.ACE\cli.exe

C:\Programfiler\ATI Technologies\ATI.ACE\cli.exe

C:\Programfiler\MSN Messenger\usnsvc.exe

D:\Programfiler\mIRC\mirc.exe

D:\Programfiler\VentriloMIX\Ventrilo 2.3.0.exe

D:\Programfiler\uTorrent\utorrent.exe

D:\Programfiler\Mozilla Firefox\firefox.exe

C:\WINDOWS\PCHealth\HelpCtr\Binaries\MSConfig.exe

C:\Documents and Settings\Stian.STIANS\Skrivebord\HiJackThis_v2.exe

 

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Koblinger

O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - D:\Programfiler\Spybot - Search & Destroy\SDHelper.dll

O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Programfiler\Java\jre1.6.0_01\bin\ssv.dll

O4 - HKLM\..\Run: [soundMAXPnP] C:\Programfiler\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe

O4 - HKLM\..\Run: [soundMAX] "C:\Programfiler\Analog Devices\SoundMAX\Smax4.exe" /tray

O4 - HKLM\..\Run: [nod32kui] "D:\Programfiler\Eset\nod32kui.exe" /WAITSERVICE

O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] "C:\Programfiler\Java\jre1.6.0_01\bin\jusched.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [ATICCC] "C:\Programfiler\ATI Technologies\ATI.ACE\CLIStart.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [DAEMON Tools] "D:\Programfiler\DAEMON Tools\daemon.exe" -lang 1033

O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

O4 - HKCU\..\Run: [steam] "d:\programfiler\steam\steam.exe" -silent

O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Programfiler\MSN Messenger\msnmsgr.exe" /background

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJENESTE')

O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'NETTVERKSTJENESTE')

O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')

O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user')

O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programfiler\Java\jre1.6.0_01\bin\ssv.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programfiler\Java\jre1.6.0_01\bin\ssv.dll

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programfiler\Messenger\msmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programfiler\Messenger\msmsgs.exe

O16 - DPF: {5CD4310E-88FB-43C1-BE24-5F3FA9C5C9D1} (KooPlayer Control) - http://www.tvlution.com/KooPlayer.ocx

O16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/microsoftupdat...b?1174850840687

O20 - Winlogon Notify: !SASWinLogon - D:\Programfiler\SUPERAntiSpyware\SASWINLO.DLL

O22 - SharedTaskScheduler: Browseui preloader - {438755C2-A8BA-11D1-B96B-00A0C90312E1} - C:\WINDOWS\system32\browseui.dll

O22 - SharedTaskScheduler: Component Categories cache daemon - {8C7461EF-2B13-11d2-BE35-3078302C2030} - C:\WINDOWS\system32\browseui.dll

O23 - Service: Ati HotKey Poller - ATI Technologies Inc. - C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe

O23 - Service: ATI Smart - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\ati2sgag.exe

O23 - Service: NOD32 Kernel Service (NOD32krn) - Eset - D:\Programfiler\Eset\nod32krn.exe

 

--

End of file - 4121 bytes

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Sånt skjer etterhvert som man instalerer ting i Windows, helt normalt.

 

Det du kan gjøre etter du har bootet er å gjøre slik:

Start (nederst til venstre) -> Kjør -> Skriv "msconfig" (uten hermetegn) -> Velg fanen "Oppstart" eller "Startup"

 

Så her kan du huke av alt du mener du ikke trenger, eneste jeg ikke vile huka av ville vert antivirus og prorammer du vet du trenger.

 

Alt som ikke virker vesentlig kan du huke av.

 

Hvis noe ikke fungerer som det skal med maskinen etter dette er det bare å huke dem på igjenn.

8580767[/snapback]

 

 

Windowstast + R!

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Sånt skjer etterhvert som man instalerer ting i Windows, helt normalt.

 

Det du kan gjøre etter du har bootet er å gjøre slik:

Start (nederst til venstre) -> Kjør -> Skriv "msconfig" (uten hermetegn) -> Velg fanen "Oppstart" eller "Startup"

 

Så her kan du huke av alt du mener du ikke trenger, eneste jeg ikke vile huka av ville vert antivirus og prorammer du vet du trenger.

 

Alt som ikke virker vesentlig kan du huke av.

 

Hvis noe ikke fungerer som det skal med maskinen etter dette er det bare å huke dem på igjenn.

8580767[/snapback]

 

 

Windowstast + R!

8583663[/snapback]

Smart, den viste jeg ikke om :D

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Sånt skjer etterhvert som man instalerer ting i Windows, helt normalt.

 

Det du kan gjøre etter du har bootet er å gjøre slik:

Start (nederst til venstre) -> Kjør -> Skriv "msconfig" (uten hermetegn) -> Velg fanen "Oppstart" eller "Startup"

 

Så her kan du huke av alt du mener du ikke trenger, eneste jeg ikke vile huka av ville vert antivirus og prorammer du vet du trenger.

 

Alt som ikke virker vesentlig kan du huke av.

 

Hvis noe ikke fungerer som det skal med maskinen etter dette er det bare å huke dem på igjenn.

8580767[/snapback]

 

 

Windowstast + R!

8583663[/snapback]

Smart, den viste jeg ikke om :D

8587627[/snapback]

serriøst?

 

prøv også:

 

wintast + l

wintast + r

ctrl + alt + m eller l var det vell.

 

hmm

=)

Lenke til kommentar
Har du prøvd å kjøre maskinen "stock" for å se om det fremdeles skjer?

 

Ellers kan du alltids sjekke ut command queuing (det er uansett en fordel å slå det av)..

8590421[/snapback]

Stock går enda saktere :p men hvor finner jeg det command queuing?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...