Gå til innhold

*LØST* Kjøp av PC i Sverige

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skulle gjerne kjøpe Zepto Znote 6625WD i sverige over nett.

Det jeg lurer på er, hvor mye moms/tollavgifter/frakt kommer i tillegg til de 10'000kr (Norske Kroner) jeg har tenkt å bruke på selve PCen. Så lenge ikke prisen overskrider 14'500kr (som er prisen på samme PCen i Norge med den konfigurasjonen) går det greit for meg.

Takker for svar!

Endret av Submoose
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du bestiller fra utlandet må du huske på å få kjøpt varen uten VAT (value added tax) hos butikken. Denne avgiften som heter mva (eller moms om du vil) skal du kun betale i Norge.

Frakt er det nok ingen som kan fortelle deg da det avhenger av hvilken transportør som blir brukt, vekt/volum på pakken og leveringsbetingelser. Du bør også sterkt vurdere en forsikring mot transportskader da transportøren har et veldig begrenset ansvar. Det er bare noen kr. pr. kg, men jeg husker ikke det nøyaktige tallet.

Varens tollverdi er varens verdi (uten VAT) + frakt. Jeg vurderer en laptop til å falle under tolltariffens nr. 84.71.3000 som har følgende ordlyd.

bærbare automatiske databehandlingsmaskiner, med vekt høyst 10 kg, som består av minst en sentralenhet, et tastatur og en skjerm

Dette varenummeret er ikke tollbelagt så da er det bare mva du må betale. Om summen kommer over 14500 kr. kan du regne ut selv når du ser hva frakten er. Du må også huske på at transportøren belaster deg et gebyr for å fortolle varen for deg.

Skrevet

Tusen takk valentino.

Men jeg vet heller ikke hvor mye moms det er på laptopper. Mener å huske at det er 25%, men hadde vært fint hvis noen her kan svare meg.

Skrevet

De har et tilbud på en laptop på forsiden nå til 7974 svenske kroner.

I følge google 7 974 SEK = 7 050 NOK.

Sleng på litt i frakt og forsikring og slikt, la oss ta litt i å si 800 kr. Sleng på ca 100 for fortolling hos din transportør.

Du har da et tollverdi på 7950 kr.

MVA beregnes med grunnlag i denne verdien og er på 25%, noe som utgjør 1987 kr.

PCen koster deg da til sammen 9937 kr.

Prisene jeg har valgt er kanskje ikke representativ for ditt produkt og prisene til din transportør. Dette er i alle fall fremgangsmåten så kan du regne selv.

Tollvesenet oppdaterer kun sine kurser 1 gang pr. uke så de kursene du får fra tolla og fra google og finansaviser er sjelden nøyaktig de samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...