Gå til innhold

Kampsport; Hva er best til å avvæpne og forsvare?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Krav Maga. Ingen over, ingen ved siden.

Utviklet av det israelske forsvaret med et mål for øyet, at det skal være effektivt. Ikke noe fancysmancy greier. De fleste spesialstyrker i verden trener dette.

 

demonstrasjon:

 

Som du ser trenger man ikke å være topptrent for å mestre dette.

8607208[/snapback]

Det er 18års grense

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg la merke til at det ikke har hvert none posts her på et år eller noe sånt, men jeg følte for å si min mening.

 

Du sier du vil trene en kampsport for selvforsvar uten konkurranser, noe som er fullt mulig i alle stilarter (utelatt er boksing av alle slag der dette er sporter bare for konkurransens skyld). Hvor mye du lærer av triks for å komme deg ut av grep og tak varierer like mye fra hvilken stilart du trener til hvem som trener deg, men jiu jitsu er en stilart som i terion skal være mer grep og kast og grappling(bakkekamp) og mindre slag og spark. Shotokan karate går mer mot blokkere alle slag spark og deretter angripe en gang så kraftig at motstanderen går i bakken. Tae-kwon doe er mer for å holde avstanden til motstanderen hele tiden og heller prøve å skremme bort motstanderen med fancy angrep enn faktisk å angripe.

Men som nevnt tidligere så må du finne din egen stil å faktisk gå inn for å lære den skikkelig heller enn å lære masse triks fort som kanskje ikke fungerer for deg.

Lenke til kommentar
Tae-kwon doe er mer for å holde avstanden til motstanderen hele tiden og heller prøve å skremme bort motstanderen med fancy angrep enn faktisk å angripe.

9002822[/snapback]

 

Ikke riktig...

Taekwon-do er jo selvforsvar men vi baserer oss på at vi har 1 "smell" og "gå på"

Hvis du fårstår hva jeg mener...

 

Men TKD trener mye selvforsvar + at vi trener litt krav-maga, Kali og grappling i blant....

Lenke til kommentar
Tae-kwon doe er mer for å holde avstanden til motstanderen hele tiden og heller prøve å skremme bort motstanderen med fancy angrep enn faktisk å angripe.

9002822[/snapback]

 

Ikke riktig...

Taekwon-do er jo selvforsvar men vi baserer oss på at vi har 1 "smell" og "gå på"

Hvis du fårstår hva jeg mener...

 

Men TKD trener mye selvforsvar + at vi trener litt krav-maga, Kali og grappling i blant....

9005708[/snapback]

Ok, jeg har selv aldri trent TKD, men det er det jeg har hørt av de jeg kjenner som trener det.

Lenke til kommentar
Tae-kwon doe er mer for å holde avstanden til motstanderen hele tiden og heller prøve å skremme bort motstanderen med fancy angrep enn faktisk å angripe.

9002822[/snapback]

 

Ikke riktig...

Taekwon-do er jo selvforsvar men vi baserer oss på at vi har 1 "smell" og "gå på"

Hvis du fårstår hva jeg mener...

 

Men TKD trener mye selvforsvar + at vi trener litt krav-maga, Kali og grappling i blant....

9005708[/snapback]

Ok, jeg har selv aldri trent TKD, men det er det jeg har hørt av de jeg kjenner som trener det.

9009374[/snapback]

Det er jo flere typer taekwon-do da.

Jeg trener i ITF.

International Taekown-do federation

 

Det finnes også WTF- World Taekwon-do federation

 

NTN- National Taekwon-do Norway

Lenke til kommentar
Man må være ganske god i Judo for at man skal kunne klare de forskjellige kastene i en realistisk situasjon.

Det er stor forskjell på å kaste en person som du får 30 sekunder på å ta riktig tak i før selve kastet, og på byen da du har 2 sekunder før den andre personer kliner til deg.

9017698[/snapback]

Hvem bryr seg om at kast/feiinger (snublinger) blir korrekt utført hvis du er på byen? Hovedsaken er jo å unngå å bli slått og at motstanderen får seg en overraskelse når asfalten hopper opp og stanger han på kjeften...

Lenke til kommentar
Man må være ganske god i Judo for at man skal kunne klare de forskjellige kastene i en realistisk situasjon.

Det er stor forskjell på å kaste en person som du får 30 sekunder på å ta riktig tak i før selve kastet, og på byen da du har 2 sekunder før den andre personer kliner til deg.

9017698[/snapback]

Hvem bryr seg om at kast/feiinger (snublinger) blir korrekt utført hvis du er på byen? Hovedsaken er jo å unngå å bli slått og at motstanderen får seg en overraskelse når asfalten hopper opp og stanger han på kjeften...

9019073[/snapback]

 

Jaja, men det er ikke så enkelt å kaste en person hvis man ikke får riktig tak, mener jeg.

Enklere å sette han ut av spill med et spark...

Lenke til kommentar
Jaja, men det er ikke så enkelt å kaste en person hvis man ikke får riktig tak, mener jeg.

Enklere å sette han ut av spill med et spark...

9025088[/snapback]

Er ikke nødvendigvis enig med deg, men la nå ikke dette bli en krangel om hva som er best av passive eller aggressive kampsporter til selvforsvar....

En pistol vinner anytime :cool:

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Om du vil trene selvforsvar vil jeg absolutt ikke anbefale Taekwon-Do, jeg har trent det i nesten 8 år, og jeg kan erligtalt si at det ikke er spesielt praktisk. Kan hende at man må lengre opp i gradene, men jeg er 1. dan, og vi har enda ikke blitt undervist spesielt mye i praktisk selvforsvar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

skoddiz hadde et ganske bra innlegg med mange fornuftige poeng.

slik som du beskriver situasjonen din så vil jeg nok tro at tradisjonell jiu-jitsu er veien å gå (uten å tråkke noen utøvere av andre kampsporter på tærne)

der lærer du forsvar mot slag og spark, hvordan du skal komme deg ut av holdegrep (noe jeg regner med skjer en del i din alder) og hvordan du skal benytte disse frigjøringsteknikkene på å legge personen ned i bakken.

BJJ (brazilan jiu-jitsu) er en ypperlig kampform om du vil trene mma eller noe sånt, men ganske dum om du slåss mot mer enn en person. hele poenget med BJJ er å få den andre ned i bakken og "knekke armen" hans, noe som ikke fungerer så bra i situasjoner der det er andre folk til stede som kan spenne deg i hodet når du ligger nede.

 

Tae-Kwon-Do er en veldig fin kampsport, men etter det jeg har erfart av mine venner (1.dan svart belte) så er det litt for mye flashye teknikker til å kunne brukes som selvforsvar (selv om de kan gruse trynet mitt når som helst om de føler for det).

 

Karate blir veldig mye terping og veldig mange av mine venner som har gått på det ble lei og sluttet etter en stund.

 

Kick-boksing er veldig grett, men så er spørsmålet om du vil risikere å måtte betale tannlegeregningen etterpå? :p

 

Kali og Muay-Thai er kjempegøye kampsporter, men kan bli litt vel voldelig om du bare vil forsvare deg.

 

Så summa summarium så om du vil ha selvforsvar så anser jeg tradisjonell Jiu-Jitsu som det beste egentlig.

Der lærer du å blokkere, slag og spark (vektlegges ikke så veldig mye i og for seg), komme deg løs og legge folk i bakken. Evt kan du sjekke ut noe av Matt Furey som har veldig mange bra instruksjonsvideoer, f.eks. How to hook a heavyweight, der han viser hvordan du kan legge ned folk (og submitte) folk som er større enn deg :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vet ikke om dette er til noe hjelp ettersom jeg ikke er spesiellt erfaren på kampsport(har trent Tae Kwon Do i 5 år)

Men etter måten andre personer beskriver TKD handler det visst mye om hvem du trener med og hva den personen kan, for med treneren min har vi mye praktisk selvforsvar i tillegg til den traditionelle TKD med spark, mønster og stillinger.

Vi har 3 former for TKD kan man si, vi har den praktisk selvforsvarsbiten med kast, låser, blokkeringer og en mer boksestil når vi beveger oss, med guard, lav spark, raske slag og blokkeringer.

Vi har Kamp, som er raske spark, om å få inn mest poeng for deretter å komme seg unna motstanderen, raske angrep og kontringer.

Og vi har biten med stillinger, mønstre og slikt.

 

Etter å sett hva du ønsker, hva andre foreslår og hva jeg har lest vil jeg foreslå Jiu-Jiutsu eller Aikido, kampsporter med mye blokkeringer, kast, selvforsvar og slikt, men du lærer også spark og slag som er nyttig i noen situasjoner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bryting. kødder ikke, det funker, du lærer ossen du skal falle, du blir smidig, kjapp, sterk osv. du lærer ossen du skal komme deg ut av grep. noe som jeg ser veldig mye blant folk i dag er ''headlock'' når de tar tak rundt hue ditt og holder deg bare der. Jeg må nesten le når jeg ser folk gjøre det, for det er så jævla lett å komme ut av det. Det er bare til å ta tak rundt live hans, å slenge både deg selv og han bakover og vips så ligger du over han og blir sikkert jævla overaska og bam, da kan du løpe! selfølgelig, en eller annen form for karate fyr hadde vel gitt en bryte fyr juling, men det er vel ikke mange street kids som kan karate? kidsa i dag bare slår vilt, og med bryting så kommer du tett inn på kroppen, og da har de allerede tapt. I tilleg so kommer du i veldig fine posisjoner hvor du kan bare smelle albuen rett i trynet på de :p

 

 

her om dagen var det to idioter som skulle tøffe seg litt, de er godt over 20 år begge to, og jeg er bare 16 og i tilleg er jeg ganske liten. de tok fram noen håndjern og skulle sette de på meg å deretter putte meg ned i kjellern (de har en JÆVLA creepy kjeller så ikke faen om jeg lot det skje, huse var et gammel akutt motak før hehehe) de klarte det faen ikke. på brytinga så lærer du å komme deg ut av grep, vri deg rundt som bare det. det er så å si umulig å få en bryter ned i bakken hvis du ikke kan bryting selv.

Endret av Mr_catch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...