Gå til innhold

Oppgradering av Gammel maskin


Anbefalte innlegg

Heisann,

Syns dere gjør en flott jobb med å hjelpe folk rundt omkring her. Men nå har det seg slik at jeg tenkte jeg skulle oppgradere min egen maskin litt, så jeg kunne dra litt kraftigere grafikk på de nyeste spillene :) Her er komponentene jeg har nå, som jeg syns kan være aktuell å bytte ut, i forhold til ytelse i spill:

 

Grafikkort: XFX GeForce 6600GT (128 mb)

Prosessor: AMD Athlon 64 3700+ (2,2ghz enkeltkjerne. Socket 939)

Hovedkort: Usikker på navnet, men: socket-939, PCIe 16x (En slot), Og resten er standard egentlig.

 

Litt lite informasjon, men tror det skal holde. Visst ikke så er det bare å spørre. Fint om jeg kunne fått forslag til nye komponenter som gjør at det er verdt å bytte ut det gamle.

Maks totalpris kan være cirka kr. 4 000 ,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Størst ytelsesgevinst i spill vil jeg tro du får ved bytte av skjermkort. Siden du har PCI-E så er mulighetene ganske åpne. Et 8800GTS 320MB burde gi en høyst akseptabel ytelsesforbedring.

 

Om du har 1GB minne kan det være hensiktsmessig å kjøpe 1GB til. Tror ikke jeg ville satset på noe CPU bytte til sokkel 939. Ville heller tatt en større oppgradering da. Fryktelig dyrt/ytelses gevinst.

Lenke til kommentar

Jeg har 2 gb ram (4x512mb). Har hørt at prosessoren min blir en flaskehals dersom jeg skal kjøpe bare et nytt skjermkort, fordi den er en enkeltkjerne. Og jeg vet ikke helt om, dersom jeg skulle oppgradert prosessor, jeg skulle valgt Intel eller AMD, fordi jeg har sett en test der Intel vant over AMD i ytelse og pris

Lenke til kommentar
Jeg har 2 gb ram (4x512mb). Har hørt at prosessoren min blir en flaskehals dersom jeg skal kjøpe bare et nytt skjermkort, fordi den er en enkeltkjerne. Og jeg vet ikke helt om, dersom jeg skulle oppgradert prosessor, jeg skulle valgt Intel eller AMD, fordi jeg har sett en test der Intel vant over AMD i ytelse og pris

8566807[/snapback]

Siden det er et 939 system så er det vel bare ddr minne, eller tar jeg feil nå?

Og prosessorene til sokkel939 er veldig dyre siden det en utgående serie... eneste alternativet jeg kan tenke meg er en opteron 165 men denne koster ca 1200 kroner.

 

Skal du bytte til intel (eller for den saks skyld den nye amd platformen) så må du kjøpe deg nytt hovedkort, ny ram og ny cpu, og da blir det fort mer enn 4tusen du må ut med hvis du skal ha nytt skjermkort i tillegg...

 

Mitt tips er å kjøpe dette skjermkortet til ca 1150 kroner hvis du skal oppgradere noe nå for deretter å spare til du har råd til å kjøpe deg en skikkelig totaloppgradering :)

Lenke til kommentar

Køp ett Nvidia 8800GTS 320MB, du kommer garanterat att märka stor skillnad. Att cpun sedan blir en flaskhals efter det är sant. Min gamle 3700+ klokka jag til 2,7GHZ och fick bedre resultat såklart. Men sedan hade jag nog om jag var dig byttat til AM2 eller Intel..en 939 dualcore gør jobben sin men är ingen revolution i dagens spill, untat fear, oblivion..som dualcoren gør det noe bedre. Skjermkortet i sig själv kommer att ge den oppgradering du trenger idag.

Lenke til kommentar
Om du kan overklokke, så kan du jo få tak i ein ganske så billig C2D og overklokke han. Då vert det jo ikkje så forferdlig dyrt.

 

Skulle tru 2gb RAM er godt nok for å spele dei nyaste spela.

8566882[/snapback]

 

AMD har sin Athlon 6000+X2 som både yter bittelitt bedre og koster mindre enn konkurrenten sin Intel C2D 6600.

Begge disse forslagene tilsier at du må oppgradere hele systemet ditt da på Intel sin Core2Duo og Amd sin AM2 ikke er kompatibelt med annet en skjermkortet du har fra før

 

 

Køp ett Nvidia 8800GTS 320MB, du kommer garanterat att märka stor skillnad. Att cpun sedan blir en flaskhals efter det är sant. Min gamle 3700+ klokka jag til 2,7GHZ och fick bedre resultat såklart. Men sedan hade jag nog om jag var dig byttat til AM2 eller Intel..en 939 dualcore gør jobben sin men är ingen revolution i dagens spill, untat fear, oblivion..som dualcoren gør det noe bedre. Skjermkortet i sig själv kommer att ge den oppgradering du trenger idag.

Dette blir nesten som å kjøpe en porsche og kjøre rundt med stålfelger..... Resten bør stå i stil liksom, men det er bare min mening ;)

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar

Skjønner hva dere mener. Men blir det stor forskjell om jeg bare kjøper skjermkortet? Så stor forskjell at det er verdt å bruke 2 000,- kroner på det?

 

Hvor mye FPS sånn cirka tjener jeg på å oppgradere CPU og Skjermkort, i forhold til bare Skjermkort? Litt uklart spørsmål, men dere skjønner sikkert :D

Lenke til kommentar

Noe vil alltid være flaskehals, hvorfor ikke la det være CPU?

 

Blir fryktelig lite peger til resten av oppgraderingen om en tar utgangspunkt i et 8800 GTS(2500kr) får ikke mye for 1500. Du vil trenge ny CPU, HK og Minne. Billigste C2D koster ca 1000 kr, nytt minne DDR2 2GB ca 800, hovedkort ca 1000kr.

Du kan da også se mot AM2, men jeg synes ikke investeringen står i stil med ytelsesforbedringen med så begrenset budsjett.

 

Kanskje noen vet forskjellen i spillytelse med utgangspunkt i

3700, 2GB DDR, 8800GTS vs C2D E4300, 2GB DDR2 og et 1950 pro hovedkort. Som er ca hva du får for 4000 kr vs AM2 X2-4200(800), billig hovedkort ca 600, minne 800, skjermkort 1950XT (1500 kr)

 

Mener den beste oppgraderingen du kan gjøre for best mulig spillytelse er nytt skjermkort og evt kjøpe resten når økonomien strekker til . Et 7900GT, 1950pro eller lignende vil også gi god ytelsesgevinst i spill sammenlignet med et 6600 GT. Bang/buck se HER

Lenke til kommentar

Kjøp deg et bra skjermkort som en start, du vil kunne bruke det om du velger å oppgradere resten av maskinen senere..

 

Selv ville jeg gått for minst 8600GTS..

 

CPUen vil nok bli en flaskehals etterhvert men enda ikke en stor en, med litt klokking (3700+ klokker ofte veldig bra) så vil maskinen holde en stund til..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...