Gå til innhold

Hvor viktig er IS. (IXUS 800/850 vs.F30/31)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har etter mye lesing av tester og titting i butikker kommet til valget mellom disse. Mju 750 lurer fortsatt litt i bakgrunnen grunnet weatherproof og rimelig pris. Ser jo at F30 fikk råbra testresultater av alle. Særlig innendørs hvor jeg kommer til å ta en del bilder. Ixus 850 skal være noe bedre i mørke enn 800 etter hva jeg har skjønt, men uskarpe hjørner trekker ned. Har forresten lest testen til F31 hvor det ble sammenlignet med IXUS 850, og synes jo det ble skarpere bilder av F31. Sparer jo litt på å kjøpe F30, selv om jeg kan få IXUS 850 til 2700. Så til spørsmålet:

Hvor viktig er/teller bildestabilisator i valget av kamera? Som dere skjønner har jeg ingen erfaring med det, liten erfaring med foto generelt, men har fått med meg at IS er veldig bra. Men alikevel har F30 fått strålende kritikk...Er hjørneuskarpheten i 850 noe jeg som amatør ikke vil merke?

I den ene butikken sa ekspeditøren, som forresten sa hun var fotograf, at hun ikke kunne skjønne at F30 fikk så bra kritikk. Hun mente at testerne ikke kunne ha printet bildene på papir, for da så man hvor dårlig kameraet var. Hun er jo omtrent alene om å mene dette, men alikevel får det jo en til å tenke kritisk. Ikke rart en stakkar blir rar i hodet av dette :!: Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
I den ene butikken sa ekspeditøren, som forresten sa hun var fotograf, at hun ikke kunne skjønne at F30 fikk så bra kritikk. Hun mente at testerne ikke kunne ha printet bildene på papir, for da så man hvor dårlig kameraet var. Hun er jo omtrent alene om å mene dette, men alikevel får det jo en til å tenke kritisk. Ikke rart en stakkar blir rar i hodet av dette :!: Synspunkter?

8565289[/snapback]

Du vil få mange forskjellige meninger om du spør mer enn en person. Jeg må si meg delvis enig med ekspeditøren du nevner. Har testet blant annet Ixus 850IS direkte mot F30 (som i bunn og grunn er samme kamera), og ble på noen områder imponert over F30, og på andre områder skuffet. Ixus har omtrent like mye støy på en gitt ISO hastighet, som F30 har på ISO hastigheten over. Dette er vel og bra, men på ISO 800 og over, er bildene veldig utvasket og livløse på F30... de bare oppleves glattere og renere fordi støyen "smøres" utover bildet. Ikke et stort problem på små utskrifter, men dog... Ixus 850IS har bildestabilisator, som gjør at det kan ta bilder i samme situasjon på ISO 400 og faktisk få frem et bedre resultat (bildestabilisator egner seg best når du tar bilder av ting som ikke beveger seg mye... greit til familieselskap... dårlig egnet til sport). Og hvor ofte brukte man mer enn ISO 400 når man brukte filmkamera? Jeg har brukt ISO 800 én gang med film... ellers gikk det mest i ISO 100 og 200.

Ellers er skjermen til Ixus'en av en helt annen klasse. Den har optisk søker og vidvinkel. Og angående uskarphet i kantene, så er det gjeldende mest når du bruker vidvinkelen. Og på samme brennviddeområder som f.eks Ixus 800, er den ikke betraktelig mer uskarp. Du må ikke bruke denne vidvinkelen, men du har ihvertfall muligheten (som er et pluss, selv om enkelte dårlig utførte tester mener at det skal trekke mye ned fremfor et kamera uten så bra vidvinkel, fordi vidvinkelen er dårlig :roll: ). Uansett... jeg som har jobbet i fotobutikk i fem år, ser ikke kantuskarpheten som spesielt sjenerende på 28mm. De fleste skriver jo bare ut i 10x15 uansett, og da er den ihvertfall ikke sjenerende.

Etter å ha prøvd Ixus 850IS og F30 i flere timer hver, var det fortsatt en fryd å ta i Ixus'en etter å ha brukt Fuji'en. Ixus'en er så mye bedre å bruke, så mye mer responsiv og føles mye bedre på alle måter. Dette til tross for at førsteinntrykket mitt av F30 var MEGET bra, og at jeg var veldig positivt innstilt til kameraet.

Men det er nå min mening da... det er to gode kamera, men personlig synes jeg Ixus'en er et bedre valg av grunnene jeg har nevnt ovenfor.

Ja, foresten. Flere tester sier også at Ixus 850IS er bedre i god belysning (f.eks utendørs) enn Fuji F30. Optikken oppleves også som skarpere, har jeg sett flere nevne.

Skrevet
Ja, foresten. Flere tester sier også at Ixus 850IS er bedre i god belysning (f.eks utendørs) enn Fuji F30. Optikken oppleves også som skarpere, har jeg sett flere nevne.

Kan jeg godt tenke meg, det eneste som folk trekker frem med F30 (har jeg følelsen av i hvert fall) er at den "er så bra på høy-ISO". De testbildene jeg har sett, har som du sier også vært utvasket, og vært over gjennomsnittlig plaget med kromatisk aberrasjon. Har ikke blitt overimponert, selv om det er lite støy på ISO1600...
Skrevet (endret)

Takker så mye for svarene! Dette gir meg ihvertfall en stor hjelp i valget mitt. Men jeg står igjen litt fortsatt med spørsmålet om hvor viktig/bra bildestabilisator er..Det heller jo i retning Canon nå, men jeg har jo også lurt litt på IXUS 70 pga størrelsen og noen hundrelapper spart. Mellom dette og 850 står det vel på vidvinkel og bildestabilisator. For dere som kan faget er det muligens opplagt at 850 er bedre pga dette, men for meg som ikke skjønner hvor bra bildestabilisator antakelig er, hadde det vært fint med en liten forklaring. Når dere/dem som kan faget ser etter kamera, er bildestabilisator noe av det første man ser etter?

Et lite tilleggsspørsmål: Har jo også vurdert F20 (grunnet prisen men "droppet" det for F30 da dem er ganske like), er IXUS 850 verdt den prisen mot F20? Skjønner jo dette er vanskelig å svare på, kommer jo an på hvor mye man vil legge i kameraet, om kvalitet mot pris ikke spiller noen rolle osv osv, muligens kan de ikke sammenlignes reellt uansett grunnet færre funksjoner på F20. Men synes jo 1000 kr forskjell ca fra IXUS 850 kan telle endel i avgjørelsen om kvaliteten er "stort sett den samme". Som dere skjønner teller pris litt for meg, men ikke "for alt i verden". Er klar over at jeg har dratt inn flere modeller enn overskriften nå, men med dette siste håper jeg å kunne avslutte funderingen og virkelig kjøpe et kamera snart :)

Igjen, takker for hjelpen!

Endret av pkrist
Skrevet (endret)
Det heller jo i retning Canon nå, men jeg har jo også lurt litt på IXUS 70 pga størrelsen og noen hundrelapper spart.

8570353[/snapback]

Ang IXUS 70 så jeg i en annen tråd her og fikk litt forklaringer. Det virker da som bildestabilisator og vidvinkel er den "virkelige" forskjellen mellom 70 og 850..?

Endret av pkrist
Skrevet
Ang IXUS 70 så jeg i en annen tråd her og fikk litt forklaringer. Det virker da som bildestabilisator og vidvinkel er den "virkelige" forskjellen mellom 70 og 850..?

Jepp... Spør du meg, ville jeg også tatt en grundig kikk på Ixus 800IS. Den koster ikke stort mer enn Ixus 70, men har bildestabilisator. Det er litt større enn Ixus 70, men kan du leve med størrelsen er det nok den "beste" Ixusen per krone...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...