Gå til innhold

PCn låser seg. Mistenker ram


Lasse 90

Anbefalte innlegg

Hei. PCn min har vært ustabil lenge nå. Det går litt i perioder faktisk. Når jeg startet windows XP for en stund siden stoppet PCn helt opp ca 2-3 minutt etter boot slik at jeg måtte restarte og restarte og windows ble herpa. Har skjedd noen ganger så det endte med at jeg installerte ubuntu og har brukt det en stund nå. Det har vært stabilt helt til i dag da det samme skjedde igjen!

Er utrolig frustrerende.

 

Trodde det var winXP som var vrang, men siden det skjer i ubuntu også må det være HW feil. Jeg mistenker ramen siden jeg har en gammel og en halvgammel rambrikke fra forskjellige produsenter(men begge er pc3200 og 512 mb). Lurer på om jeg skal kjøpe 2 helt nye brikker, men er dumt hvis det ikke er noe galt med ramen.

 

Kjører memtest86 for øyeblikket, skal oppdatere posten når den er ferdig.

 

Så er det sannsynlig at RAMen kan være grunn til dette problemet?

 

edit: endret emnetittel

edit2: Her er resten av HW:

Amd Athlon 64 3200+

Western Digital Caviar 250GB

ASUS Socket 939 A8N-E

GainWard 6600GT Golden Sample GLH

Fortron/source 400W

Endret av BigFatty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prøv å flash bios det måtte jeg så var pc-en like fin igjen

hadde samme problemet windows frøs :ph34r:

8564073[/snapback]

Takk for svar. Har helt angst for flashing av ting så venter litt med det :p

 

Men hvor lenge skal memtest holde på? Har kjørt i nesten 2 timer nå. Blir den ferdig til slutt eller går den helt til jeg avbryter? Og isåfall, hvor lenge bør den gå?

Har ikke funnet noen error enda

Lenke til kommentar

Er ingenting som er overklokket. Klokket opp skjermkortet litt når jeg kjørte windows, men regner med at det ikke gjelder i andre OS(?)

Ellers er alt annet urørt når det gjelder overklokking

 

edit: Men det er så rart at hvis maskinen først henger seg opp på den måten så skjer det hver gang ca 2-3 minutt etter jeg har bootet igjen helt til jeg må reinstallere OSet. Var det som skjedde med windows XP 2 ganger og jeg frykter at det skal skje med ubuntu også

 

edit2: Kan legge til at det skjedde når jeg pakket ut en .rar fil. Virus er utelukket siden jeg kjørte ubuntu da

Endret av BigFatty
Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Jeg avslutta memtesten(som hadde surkla og gått i 8 timer. UTEN feil :ohmy: ) og tok ut den gamle ramen. Har gått 10 min uten kræsj, så det ser bra ut. Håper virkelig jeg har funnet feilen nå.

 

Men kjøper meg nok en helt ny rambrikke på 1024 mb og tar ut den jeg bruker nå slik at jeg slipper å blande igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...