Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan unngå magepine?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville tatt meg 3-4 store norske grove brødskiver med no kjøttpålegg og vann, evt melk elns jeg.

Da får du litt vomfyll og det er bra for magen.

 

Det jeg ville holdt meg unna er Yoghurt, Juice og andre sure produkter, dette bare ærter opp magan din som gjør at du får større magepine..

Lenke til kommentar
Jeg ville tatt meg 3-4 store norske grove brødskiver med no kjøttpålegg og vann, evt melk elns jeg.

Da får du litt vomfyll og det er bra for magen.

 

Det jeg ville holdt meg unna er Yoghurt, Juice og andre sure produkter, dette bare ærter opp magan din som gjør at du får større magepine..

8557449[/snapback]

Er vel stikk motsatt her, får vondt i magen hvis jeg spiser brød og får masse luft i magen av det :)

 

Nei brød er noe dritt, lenge leve pasta og kylling!

Lenke til kommentar
Hva er ibuz?

 

Ranitidin og samarin pleier å hjelpe meg, men jeg har magekatar. Altså altfor mye syre.

Han mener Ibu"x" ,som er en Ibuprofen, en klasse NSAID samme med aspirin og praracetamol.

 

Ranitidin er en H2-reseptor antagonist, mot magesyre produksjon, indikert mot magesår.

 

Som oftes blir "vondt i mage" kurert med en "do tur."

Det hjelper alltid med en stor "domplideit.." :thumbup:

Ellers er "kalt" vann og is anbefalt mot smerter...

 

vaio ;)

Lenke til kommentar

Pleier å ta noen slike Ido form tabeletter som en får kjøpt på apoteket.

Fungerer helt flott for meg.

 

Edit: Synes det er litt morsomt at de heter Ido, liksom når en sier det. I-Do. Det er jo somregel derfor jeg pleier å ta dem. For å motvirke det, å slippe å ende opp på klosettet :p

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Har du mageproblemer skal du styre langt unna Ibux. Ibux påvirker prostaglandinsyntesen, og påvirker cox-1 som er viktig for magesekken. Du kan med andre ord gjøre vondt verre.

 

Har du smerter over lang tid i magen skal du oppsøke lege.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ibux, hjelper mot det meste!!

 

8559811[/snapback]

LOL :cry: NEI for all del ikke ta Ibux.

Den gir magesår og derfor vil mange leger fraråde bruk av den.

Svigers er professor på indremedisin og mage tarm og han har sett så mange pasienter med magesår av ibux så han nekter oss å bruke ibux i den grad han kan påvirke vår bruk.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva du mener med magepine, altså om du har REGELMESSIGE magesmerter i uka? eller bare akkurat nå som du skrev dette innlegget?

 

Jeg har mye magesmerter, har holdt meg unna forskjellige matprodukter og nå har jeg mista matlysten helt..altså sånn at jeg så vidt orker å ete frokost eller middag.

 

Men derimot legen ga meg "Surmontil" som er hovedsaklig et "anti Depressiv" virkemiddel, men det har også en bevist effekt mot irritabel tarm.

Tablettene er ganske milde og hjelper faktisk, så om du fortsetter å ha dette problemet kan du jo ta en tur innom legen å høre hva han har å si.

Lenke til kommentar

Som det ble sagt over, hold deg langt unna juice og andre sure produkter som tuller med magen din. Få i deg en meget fiberrik kost, til det anbefaler jeg at du stikker på rimi og handler inn en eske kellogs Allbran og en liter kultura melk, begge disse produktene blandet sammen i en frokostblanding vil gjøre magen og fordøyelse ekstremt godt. Du får fiber gjennom Kellogs Allbran og så får du A og D bakterier gjennom kultura. Perfekt miks.

 

Fiber er de gode bakterienes favorittmat, når du spiser fiberrik mat, så gir du bakteriene overhånd over de dårlige, og da vil du føle deg vel etter hvert.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hva du mener med magepine, altså om du har REGELMESSIGE magesmerter i uka? eller bare akkurat nå som du skrev dette innlegget?

8713834[/snapback]

 

Jeg hadde bare vondt når jeg skrev innlegget, men det er godt å vite hva jeg skal spise/ gjøre neste gang, for magepine er veldig vondt og varer lenge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...