Gå til innhold

Hvordan spille inn band demo?


ferrgott

Anbefalte innlegg

Godt mulig. Det kan og hende du er litt trangsynt.

 

Quoter Modern recording techniques:

 

A DI box is often used to feed the output signal of an electric guitar directly into the mic input stage of a recording console or mixer.  By routing the direct signal to a track, a cleaner, more present sound can be recorded.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789
Godt mulig.  Det kan og hende du er litt trangsynt.

 

Quoter Modern recording techniques:

 

A DI box is often used to feed the output signal of an electric guitar directly into the mic input stage of a recording console or mixer.  By routing the direct signal to a track, a cleaner, more present sound can be recorded.

8612407[/snapback]

 

joa hvis man ikke har noe annet så, men det er ikke så dyrt å få til noe som er mye mye bedre enn det, jeg hadde aldri i verden brukt den løsningen på en gitar.

det høres enda dårligere ut enn en POD å den låter dritt. (clean høres den bra ut)

 

så hvis man har et valg ikke velg den løsningen mener nå jeg...

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Mic er jo selvsagt kulest, men hvis man har en dårlig amp, så er det godt mulig det kan bli bedre med DI.

 

Jeg fikk selve gitaren min mikket opp med en beta57 en gang i studio, det låt fett. Alt kan funke, det spørs bare hvilken lyd man vil ha.

Lenke til kommentar

OK, NIrD, hva om planen ble slik at vi miccet opp gitarforsterkeren med en SM57 mic?

Skal vere medgjørelig og høre på hva du mener er best :)

 

Da mangler vi trommemiccer og bassmic, hva anbefaler du? (Eller andre med erfaring, selvsagt!)

Tror vokalisten vår har litt peiling på hvilke miccer som er bra til vokal, men du kan komme med innspill der også? :)

 

Og se for deg denne "tegningen":

 

PC <----> miccene over.

 

Hva må vere i mellom? Trenger vi mikser? Kan man gjøre slik i Cubase?

Lurer på hvor miccene's XLR (heter det sant?) innganger ender. Går det ann å ha rett på lydkort? Hvilket lydkort anbefaler du? :hmm:

 

MANGE spørsmål! Håper du gidder å hjelpe oss! :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

skal du ta opp trommer tenger du like mange pre-amper (mik innganger) som du bruker på trommer, 3x tam, 1x kick 2x Overhead 1x skarp (kanskje en under skarp også (snu fase)) altså 8 pre-amper

da tenger du enten en mixer med 8stk innganger kan anbefalle mackie Onyx, men dette blir dyrt,

du kan kjøpe et Shure trommesett pakke med OH (kondis sigar miker) de er helt greie

SM57 til skarp over under.

 

vokal kommer ann på hvordan vokal det er, men du kan bruke en stormembran kondis til dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

den har bare 4 pre-amper, hvis du kjøper en sånn er det lydkort i den som du kobler til med firewire, så det er bare plug`n play, bare sette det opp i cubase.

skal du ha 8 pre amper eller mer må du kjøpe en 1620.

 

men du kan ta opp trommer med bare 4 mikrofoner, kan bli bra det også.

Lenke til kommentar

Cubase <- Firewire-inngang på hovedkortet til PC'en? <- en mixer med lydkort, f.eks Onyx 1220 med 4 preamper eller 1620 som har 8? <- Miccer som er rigget opp mot forsterkere/trommer.

 

Har man alt da? Har jeg forstått det riktig? Men blir jammen en del penger i omløp etterhvert. Onyx 1620 koster rundt 9000,- og da har jeg altså 8 preamper.. plass til 8x f.eks SM57 = 9000,- til :p

Kan bli dyrt dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja dyrt å være kar...

 

hvis du har en slik mackie, er det firewire fra mixer til pc hovedkort.

mikker inn i mackie.

sette opp cubase så den bruker mackie til lydkort

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

et headset som kan spille av lyd :p men det er best med et som er lukket. så man ikke hører så mye utenifra.

 

jeg ville ikke bare bruke en SM57 på bass, den har ikke så mye bund i seg.

men du kan bruke den Shure kick tromme mikken, hvis du vill ha litt mer topp kan du slenge på en Sm57 og blande de to.

 

men du får også en ganske bra bass lyd ved og kjøre den rett i mikser.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Ojoj- her skal det handles.. Vil bare nevne at det går an å gjøre dette en god del rimeligere, med et resultat som er ensten like bra. Men har dere penger, så bevares..

 

Det finnes rimeligere mikrofoner enn Shure, for å si det mildt.. Og skal dere flise ut masse penger på en stor mikser som er studiostille, bør dere jo ha behov for den etterpå.

 

Det å bruke/ stille inn et såpass stort oppsett som NIrD beskriver her, er ikke noe man får til ved første forsøk. Man trenger ganske mye erfaring.

Lenke til kommentar

Greit da kjører vi den rett i mikser (på dette stadiet er det rent teoretisk, men :p)!

Sikker på jeg hadde et spørsmål... hmm.. Jo!

Kan du deg på PC også?

Noe vi VET vi skal ha i bandgarasjen, er en PC som skal være litt skredderskydd til nettopp dette. Hvilken CPU, hvor mye minne og hvilket hovedkort? Er det noen som er mer egnet enn andre? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

hovedkort og sånt er ikke så viktig, men mye og rakskt minne

Cpu burde være en rask dualcore, helst Intel de er best på sånne tallknusing.

og ikke ha så mye dall på pc, minst mulig, helst bare OS og Cubase.

ikke internett heller mye skrap som kommer inn da..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Vi har mikser, noen mikrofoner, lydkort og laptop. Funker som fy! :) Blir ikke beste kvaliteten da, for har jo ikke beste utstyret, men det funker :)

Lenke til kommentar
Vi har mikser, noen mikrofoner, lydkort og laptop. Funker som fy! :) Blir ikke beste kvaliteten da, for har jo ikke beste utstyret, men det funker :)

8624516[/snapback]

 

Hvilken mikser? Hvilke mikrofoner? Hvilket lydkort? Laptop? :p

Og har du lyst å sende meg en mp3 eller noe? :)

Så får jeg høre hvordan det blir! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...