Gå til innhold

AMD eller Intel til HTPC?


Anbefalte innlegg

Hei alle medentusiaster!

 

Har et spørsmål jeg ikke finner svar på på internett, skal bygge en HTPC, men er usikker på hvilken CPU og HK jeg skal velge. Har fått med meg at intel er i siget om dagen og gjevnt over er det mest populære valget. Men AMD er såpass mye rimeligere at jeg må forhøre meg litt. Målet for PC er at den skal kunne spille av alle tenkelige former for HD-materiale uten anntydning til lagg, så der skal det ikke spares på noe. Anntar begge CPU'er er rikelige til spill da GPU ofte er viktigere her. Noen som har noen tips eller erfaringer å komme med?

 

Venter spennt på svar;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, Intel leder over AMD på ytelse. Derfor ville jeg anbefalt en tokjernes Intel-prosessor til deg. Jeg vil legge frem to valg, siden jeg ikke vet hvilken pris du tenker deg.

 

Valg 1:

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6700

Hovedkort: Asus P5B Premium Vista Edition

 

Den totale prislappen her vil ligge på rundt 4000 kroner. Hovedkortet har en ekstern skjerm som du kan lese av temperaturer på, eller legge inn feeds som oppdateres automatisk, selv når maskinen er av. Prosessoren vil klare å spille av alt av HD-materialet du har, og siden du har to kjerner, kan du legge alle bakgrunnsprogrammer (antivirus, firewall, diverse andre) over på en kjerne, og bruke den andre kjernen på selve avspillingen. Med hovedkortet følger det også med en fjernkontroll som du kan starte/slå av PCen din med + mange andre funksjoner. Du har også dual nettverkskort.

 

Valg 2:

Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600

Hovedkort: Abit IN9 32X-MAX WiFi

 

Her har du en firkjernes prosessor med hele 8 MB L2 Cache. Hvis du er ute etter ytelse, er det denne prosessoren du bør velge. Hvis du velger denne prosessoren, anbefales det å kjøpe 2GB RAM, og hvis du bruker 64-bits operativsystem, 4GB. Hovedkortet er kraftig, og vil kunne brukes med de aller nyeste prosessorene/RAM. Den støtter også de fleste nye standardene. Noe særlig ekstrautstyr følger ikke med denne, men den har 2 1GB-nettverksporter. Den totale prislappen på den siste pakken her kommer på rundt 6000 kroner.

 

Håper dette var til hjelp! Husk at det ikke er så mange programmer som støtter firkjernesprosessorer enda, men hvis du vil ha det nyeste anbefaler jeg den ;)

 

-

Erik

Endret av fyfaen
Lenke til kommentar

Tingen er bare at da er han garantert i å spille av de nyeste formatene, og i tillegg ha nok ytelse til å gjøre flere ting samtidig, og ha veldig god ytelse i generelt PC-arbeid.

 

Selvfølgelig kan trådstarter gå for billigere alternativer, og jeg kan godt komme med det også hvis han ønsker det.

 

-

Erik

Endret av fyfaen
Lenke til kommentar

Abit Fatal1ty F-I90HD 821,-

Antec Fusion ec 1365,-

Crucial DDR2-667 2 x 1GB Kit 749,-

Intel Core 2 Duo E4300 912,-

Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA 523,-

Sony DVD-brenner IDE OEM 276,-

 

Rimeligste totalsum 4646,-

 

Er det HTPC-oppsettet jeg "leker med" - men har ikke bestillt ennå

 

Handlevognen kan sees på her

 

- HK med HDMI (X700 GPU)

- Micro ATX kabinett i HiFi størrelse med display

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Abit Fatal1ty F-I90HD                    821,- 

Antec Fusion ec                            1365,- 

Crucial DDR2-667 2 x 1GB Kit                749,- 

Intel Core 2 Duo E4300                  912,- 

Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA  523,-

Sony DVD-brenner IDE OEM    276,- 

 

Rimeligste totalsum 4646,- 

 

Er det HTPC-oppsettet jeg "leker med" - men har ikke bestillt ennå

 

Handlevognen kan sees på her

 

- HK med HDMI (X700 GPU)

- Micro ATX kabinett i HiFi størrelse med display

8564587[/snapback]

shit, har tenkt på akkurat samme opplegg, bare med en annen harddisk og optisk drev:P virker som et fint alternativ å gå for mener jeg. et kabinett med god WIF-faktor (spørs det om det er relevant ;) ), men hvis man har tenkt til å kjøre nyere spill idag, ville jeg personlig gått for et eksternt skjermkort istedet for det som er innebygd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...