Gå til innhold

Photoshop og hurtigtaster


Anbefalte innlegg

Etter en tid med Photoshop CS2 tok jeg nå steget og investerte i CS3 (engelsk versjon). Selv om det unektelig er et veldig bra program til sine ting, så er det samtidig en del ting som irriterer grenseløst, og som jeg ikke har klart å finne ut av så langt:

 

Selv om mange hurtigtaster kan endres til å passe et norsk tastatur, så er det enkelte som jeg svært gjerne skulle ha omdefinert som ikke er tilgjengelige for endring. :(

 

Et veldig godt eksempel finnes i channels-paletten. Her kan du trykke CTRL+1, 2 eller 3 for å få henholdsvis rød, grønn og blå kanal. Problemet kommer når du skal ha frem igjen den samlede RGB-kanalen. Da MÅ du trykke CTRL+~ (~-tegnet kalles "tilde"). Problemet er at selv om ~ er tilgjengelig på et norsk tastatur, så må du holde nede AltGr-knappen og trykke på knappen like til venstre for enter. Og tegnet kommer heller ikke frem før du har trykket en knapp til etterpå. Dette gjør at hurtigtasten ikke fungerer i photoshop, og eneste måte å velge RGB-kanalen er å velge den med musa. (På et engelsk tastatur finner du ~ på knappen til venstre for tallet 1)

 

En mulig måte å komme rundt dette på er å midlertidig velge engelsk tastatur i Windows, men jeg synes det blir skrekkelig tungvindt, ikke minst fordi merkingen av knappene ikke lenger stemmer med det fysiske tastaturet jeg tross alt sitter med.

 

Det må da være noen andre som har møtt på lignende problem? Hvis noen har forslag til løsninger så blir jeg takknemlig for å høre om dem. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synd at det skal være slik, men det er vel dessverre ikke mye å gjøre med det, nei. Jaja.  :cool:

8547373[/snapback]

 

Det VAR faktisk noe å gjøre med det! Snublet borti noen finner som hadde hatt samme problemet, og det satte meg på sporet. Etter litt prøving & feiling fant jeg følgende hurtigtaster:

 

Velge RGB-channel (CTRL+~ i engelsk Photoshop):

SHIFT+CTRL+\ (Tasten like til venstre for backspace)

 

Og dermed fulgte det at for å velge highlights i et bilde (CTRL+ALT+~):

SHIFT+CTRL+ALT+\

 

Dette hjalp i alle fall meg, håper andre får nytte av det også. :)

Lenke til kommentar

Tidligere installerte jeg en extension til XP som gjorde at jeg kunne omdefinere tastaturet. Her satte jeg "Pause/Break" til tilde, og Caps Lock til @. Funket fint det, men ikke optimalt.

 

[qoute]Velge RGB-channel (CTRL+~ i engelsk Photoshop):

SHIFT+CTRL+\ (Tasten like til venstre for backspace)

 

Og dermed fulgte det at for å velge highlights i et bilde (CTRL+ALT+~):

SHIFT+CTRL+ALT+\[/qoute]

Takk for tipset Kaiman, dette viste jeg ikke, genialt! Jeg slet lenge med å få valgt highlights uten tildeknappen, men å kontroll-klikke på RGB-channel gjorde det samme, så jeg slo meg til ro med det.

 

Et annen hurtigtast som savnes er "[" og "]" for å endre brush-size, mitt tips her er:

"," = decrease brush size

"." = increase brush size

";" = decrease brush hardness

":" = increase brush hardness

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...