Gå til innhold

Gamle linser til nye kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

spørsmålet er vel om du teknisk sett kan bruke en eldre linse på et nyere kamera.. om det passer eller ikke.. eller om det samsvarer med teknikken i kameraet.

 

Har ett eldre canon A1 speilreflekskamera med flere linser.. blant annet 28mm 50mm og 100-200mm. Vil disse passe til et eos 400D som jeg har planer om?

Endret av oluf91
Lenke til kommentar
Man får kjøpt overganger fra EOS til FD fatning. Ser de ligger på rundt USD 50 på ebay.

 

Men det er jo kjekt med autofokus da.

8561403[/snapback]

 

Det er ikke så lett, FD har kortere film bajonett forhold enn EOS. Så enten må man finne en overgang med opptikk, ellers så egner en slik overgang seg kun til macro bruk. Det er mange ulemper med en overgangen med opptikk slik som redusert bildekvalitet, lystyrke og økt brenvidde den den er en svak telekonverter. Desuten så er de fleste slike overganger som blir solgt på ebay er billige kineprodukter uten allverdens opptikk. Så kort sagt har vi som regel kommet fram til at det ikke finnes noen særlig mulighet når vi har diskutert FD opptikk tidligere.

Lenke til kommentar
Man får kjøpt overganger fra EOS til FD fatning. Ser de ligger på rundt USD 50 på ebay.

 

Men det er jo kjekt med autofokus da.

8561403[/snapback]

 

Det er ikke så lett, FD har kortere film bajonett forhold enn EOS. Så enten må man finne en overgang med opptikk, ellers så egner en slik overgang seg kun til macro bruk.

8562616[/snapback]

Jeg blir frista over evne her til å nevne at om det hadde vært Pentax så hadde saken vært en helt annen.

Takket være at de har beholdt fatningen sin, kan jeg bruke en 30 år gammel 500/4,5 til fuglebildene mine. Den mangler autofokus, og kan kun brukes manuelt, men prisen som jeg betalte for et år siden er omtrent en tidel av hva du må ut med for et tilsvarende Sigmaobjektiv. Skulle jeg hatt noe tilsvarende i Nikon eller Canonfatning ville jeg nok måttet gange med 20 eller 30. Nå som Samsung har hoppa på K-fatningen, er det nok en bra sjanse for at jeg vil kunne bruke objektivet, så lenge jeg orker å bevege meg ute i felten.

Jeg synes det er virkelig synd at ikke Nikon og Canon gir brukerne sine de samme mulighetene.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Nikon bruker da F-fatningen som ble introdusert i 1959 så å bruke eldre objektiver på et Nikon kamera er heller ikke noe problem. Eneste negative jeg har å si om Nikon på den fronten er at de på sine billig-hus (D80 og nedover) ikke har mulighet for lysmåling. Hadde nok ikke kostet mye å implementere lysmåling med eldre Ai og AiS objektiver på de billigere husene, men Nikon vil vel gjerne at de typiske kjøperne av slike hus, nybegynnere og amatører, som gjerne ikke har mye gammel optikk skal investere i deres nyere af og afs optikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...