Gå til innhold

Er polarbrød sunt?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har tenkt å begynne å spise litt sunnere.

Prøver å trappe ned på godteriet, og spise sunne måltider.

 

Men så lurer jeg på om polarbrød er like sunt som vanlig grovbrød.

Tenker da på polarbrød med 100% fullkorn og den "extrem" varianten.

Har fått dilla på ristet polarbrød med ost eller kyllingpålegg. Supergodt!

 

Tar gjerne i mot tips til noe som er sunnere også...

 

Takker på forhånd for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ikke kartlegge hvor jeg har hørt polarbrød før, kan ikke huske, men apropos "grovbrød", så ville jeg holdt meg unna de vanlige grovbrødene man finner i enhver matbutikk. Dem er ikke særlig grove og dem inneholder mye karbohydrater. Det var en nyhetsartikkel i dagbladet som hevdet akkurat det samme, at de "grovbrødene" man finner ikke er særlig grove.

 

Har du råd, så er Lindbergs fullkornbrød det aller sunneste du kan få tak i som jeg vet om. Jeg har pr dags dato ikke funnet noe som er bedre, men det er dyrt. Har du ikke råd kan Lavkarbo Brød være et alternativ.

 

Hva er forresten polarbrød, er det de runde sakene? Se bare på ingrediensene, så ser du om det er noe å satse på eller ikke. Ta utgangspunkt i Lindbergs fullkornbrød, som har rundt 18g karbohydrater pr 100 g vare. Det er veldig lite og gir langsom blodsukkerstigning, som er bra. Har polarbrødet over 30g pr 100g, da er det på tide å begynne å vurdere noe annet..

Lenke til kommentar

Polarbrød er de runde sakene ja :)

Det finnes to utgaver av polarbrød som er grovere, de er firkantet.

Sjekket nettopp, og det groveste polarbrødet har 28g karbohydrater pr 100g. Mulig jeg skal se meg om etter noe annet da.

 

Har hørt om de ikke så grove grovbrødene man kjøper i butikken, tenkte kanskje at polarbrød var bedre.

 

Hvor kan jeg kjøpe Lindbergs fullkornbrød eller lavkarbo brød da?

Lenke til kommentar

Jeg har sett både Lindbergs fullkornbrød og lavkarbobrød på en Joker butikk. Men jeg vet at Rimi har Vita Hjertegod Grovbrød, det er et veldig bra alternativ det også. Ikke sikker på om det var det det het, men kjøper du det, får du et brød med bare sunne planteoljer i, ikke noe mettet fett og slikt, veldig sunt, lite karbohydrater. Men L.F er fremdeles det beste av disse to.

Lenke til kommentar

Det vita brødet er heftig digg, ellers har man "Lavkarbobrød" (heter faktisk det :p ) som er relativt sunt. Når det kommer til polarbrød har man ellevehundre-og-ørten forskjellige typer. Den vanlige runde er mer som loff, de flate firkantede som ligner på knekkebrød og de firkantede rundstykkene er ganske sunne og fulle av trege karbohydrater. Jeg pleier selv å ha en pakke av sistenevnte liggende på lur i sekken, hvis det går lenge mellom hvert skikkelige måltid.

Lenke til kommentar
Skal du kjøpe brød er speltbrød uansett best. I tillegg er det lettere og fordøye enn flerkornet brød.

8539427[/snapback]

Enig her, i tillegg har spelt mer protein, mer mineraler og vitaminer. I hvete er det mest mineraler og vitaminer i skallet og kimen.

 

nutritionfacts4lg.jpg

Lenke til kommentar
Har polarbrødet over 30g pr 100g, da er det på tide å begynne å vurdere noe annet..

8537024[/snapback]

 

Hva mener du med dette? Jeg trodde nok karbohydrater var essensielt for idrettsutøvere. Mulig dere snakker deffing og jeg kondisjonsidrett, men likevel; nok trege karbohydrater er viktig!!

 

Selv spiser jeg grov grislet kneip fra Bakers

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...