Gå til innhold

LØST: Redigere 500 filer i linux på én gang

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en mappe med 500 filer som jeg ønsker å redigere på samtidig med tekstredigeringsprogrammet Bluefish i Ubuntu. Filene er sortert i flere undermapper. Jeg vil laste alle filene samtidig inn i Bluefish. Filene er alle satt slik at de individuelt vil åpnes i Bluefish. Dersom jeg f.eks. åpner én av undermappene, merker alle filene og trykker enter, så åpnes alle mappene i Bluefish. Men jeg har så mange undermapper. Kan jeg bruke en kommando mot rotmappen slik at alle filer i alle undermappene åpnes i det forhåndsdetikerte programmet eller i et spesifikt program?

Takk!

Endret av marsipankake
Videoannonse
Annonse
Skrevet
find . -name "*.php" -exec bluefish '{}' \;
Åpnet alle php-filene i mappa og undermappene mine i min ALLEREDE ÅPNEDE bluefish - det blir tull vis ikke Bluefish kjører

find . -type f -exec bluefish '{}' \;
Åpnet ALLE filene - ink. upload.sh, webcam.jpg og ie6setup.exe

Skrevet (endret)

Hei. Dette hørtes veldig lovende ut. Takk, takk. Men jeg er bare så ustø i terminalen.

Dersom jeg står i denne mappen: /opt/lampp/htdocs/ og vil åpne alle php filene i /opt/lampp/htdocs/uuu/ og dens undermapper, hva skriver jeg da ordrett i terminalen?

Takk!

Endret av marsipankake
Skrevet (endret)

Åpner Bluefish, taster Alt+F2 (Kjør program-dialog) og limer inn

find /opt/lampp/htdocs/uuu -name "*.php" -exec bluefish '{}' \;

og trykker "Kjør" :ph34r:

Ingen terminal :w00t:

Endret av Kagee
Skrevet

Ja, du skjønner hvor grønn jeg er...

Men dette funket knallbra. Får se hvor lenge Blufish henger med.

T U S E N T A K K . Jiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiha!

Skrevet

En . som står alene pleier å bety "denne mappen og undermapper" - som kan byttes ut med banen-til-din-bunnmappe-uten-/-på-slutten.

Hvorfor redigere 500 filer samtidig?

Skrevet

Jeg endrer navn eller plassering av filer i et sett med hovedsakelig statiske websider. Sidene linker til hverandre i en komplisert vev. Jeg ønsker å redigere alle internlinkene samtidig i alle filene. Så jeg kjører replace "gammel link" med "ny link" på alle filene samtidig.

Min forrige editor krasjet etter 300 innlastede filer.

Skrevet

Dette er selvsagt off-topic, men hva med å bruke include() til å inkludere én fil der du har lenkene dine, så slipper du å redigere så mange filer (holder å redigere én)? (det kommer selvsagt litt an på hvordan websida di henger sammen, da)

Skrevet

Joda, jeg bruker include() eller mer presist require() for å holde sidene sammen og for menyer og liknende, men det er de mange spredte linkene i artikkeltekstene som jeg gjerne vil redigere i et jafs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...