Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs PC mot skriver


Anbefalte innlegg

Fakta:

1 stk. trådløs pc og 1 stk. stasjonær pc koblet opp mot samme router.

Stasjonær pc er tilknytt egen skriver gjennom USB

Stasjonær pc, win 2000

Trådløs pc, winXP

 

Problemstilling:

Hvordan kan jeg koble trådløs opp mot skriver u/ bruk av ledning?

 

Fersk bruker er avhengig av gode enkle tips/kokebok for oppsett.

Endret av kjha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei

 

hvis du har windows xp kan du gå i (vet ikke hvordan det er for andre versjoner): start menyen --> skrivere og telefakser --> høyreklikke på den skriveren du vil dele ---> klikk på deling ---> hak av for at du skal dele skriveren

 

alt dette må gjøres på den stasjonære pc'en, og når du skal skrive ut fra den bærbare må du skrive ut på den skriveren som du har delt. Hos meg heter den navnet på skriveren + IP-adressen på den stasjonære pc'en (altså: HP PSC 2350 series på 10.0.0.2)

 

Når du skal skrive ut fra den bærbare må den stasjonære pc'en stå på!

 

 

Håper dette hjelper deg...

Lenke til kommentar

Ja, da er jeg et godt stykke på veg og har gjort første del.

På den bærbare har jeg gått inn på Skrivere og telefakser for å legge til ny skriver som igjen søker etter skrivere. Jeg får da opp navnet "Microsoft Windows-nettverk". Har jeg forstått deg riktig hvis jeg da skriver navnet på skriveren og IP-adresse over dette feltet? Hvor finner jeg forresten IP-adressen?

Lenke til kommentar

hvis jeg husker riktig kan du bare ta å skrive ut fra f.eks internett explorer og finne skriveren der. Jeg tror egentlig at den kommer opp der uten at du søker etter den, men jeg er ikke sikker.

 

hvis du lurer mer er det bare å spørre!

 

(jeg tror ikke du skal få bruk for å finne ip-adressen, men jeg kan jo forklare mer nøye hvordan du finner den forde: startmenyen --> kjør --> skriv "cmd" og trykk enter ---> i det vinduet som kommer opp skriver du "ipconfig" og trykker enter. Der ser du hva ip-adressen er :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene så langt. Jeg er dessverre ikke i mål enda. IP-adresse =OK. Har fått kontaktt med stasjonær gjennom ping, men ikke fått fram skriveren. Har heller ikke fått kontakt andre vegen. Er det mulig at brannmuren stopper kontakten - eller er det konflikt ang. win 2000?. Dette er jo til å bli sprø av, selv om det er aldri så interressant.

 

Videre tips mottas med takk.

Endret av kjha
Lenke til kommentar

Da er det jo en mulighet å skru av branmuren litt, bare for å sjekke om det er den som stopper kontakten. Hvis det er det, så er det antaklig noe som heter noe liknende "klareringskontroll" (er hvertfall det det heter i Norton, som er den antivirusen jeg har...). Der kan du klarere hele nettverket hvis du vil, eller bare en ip-adresse. Jeg regner med at man har en sånn mulighet i de fleste antivirusprog.

 

Men noe mer enn dette tror jeg ikke JEG kan hjelpe deg med, for nå har egentlig kunnskapen min på dette emnet tatt slutt...

Lenke til kommentar

Takk helto for nyttige tips. jeg skal undersøke videre i morgen ang. brannmuren. Har også fått et hint fra en kollega at det kan være noen omveger med Win2000." Hvorfor blir alt så komplisert

K

Endret av kjha
Lenke til kommentar

Fra bærbar: Får kontakt (ping) til stasjonær. Får ikke tilgang til skriver.

 

Fra stasjonær

Får fram nettverket og navnet på bærbar + mappe for skrivere. Lengre kommer jeg ikke. Ved å dobbeltklikke får jeg denne meldingen; ……er ikke tilgjengelig. Nettveksbanen ble ikke funnet.

Lenke til kommentar

Du kan gjøre det gjennom browseren ved å innstallere IIS.

Først del printeren på maskinen du vil ha skriveren på og pass på at den står offline.

 

Så gå inn på maskinen som fjernstyrer printeren og innstaller IIS ved å gå inn på Control panel\Add&Remove programs\Add&Remove Windows components\Application server\Details\Internet Informations service IIS\Details\Internet printing

Mulig du blir spurt om CD.

 

Da skulle det gå ann å skrive HTTP:\IP til maskin med printer\printers

 

Og da skulle det fungere.Ihvertfall funker det her. :)

 

Edit:Kom på at det er mulig du må gjøre noe med brukerkonto for å logge på.

Hvis du blir nektet adgang til printeren skal jeg gi en guide på det.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Sett opp et felles nettverk for disse maskinene. Lag en ny bruker i windows 2000, det er viktig at brukernavnet er det samme som påloggingsnavnet du har på den bærbare. Hvis du bruker passord må du legge dette inn også.

 

Høyre klikk på den aktuelle skriveren og velg å share den og gi den et nettverksnavn. Så er det å restarte begge maskinene og så vil du finne den nye skriveren på nettverket. Så er det bare å innstallere skriverdriver på den trådløse

Endret av eivind04
Lenke til kommentar

Bra det fungerte :)

Hvilken løsning ble det?

Det som er gøy med IIS er at man kan bruke printeren med browseren over Internet.

Jeg åpnet Port 80 til IPn som tilsvarer maskinen med printer i ruteren og vips så funket det med ekstern IP gjennom Internet.

IUSR må legges til i rettigheter for NTFS security for at dette skal fungere og man logger på som anonym(definert i IIS printer settings) med brukernavn IUSR_MASKINNAVN og ditt passord.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Det viste seg å være et brannmurproblem. Etter å ha avinnstallert programmet på den bærbare gikk det greit. Jeg prøvde ikke ISS. Jeg ser at det er mange ulike løsninger som kan prøves. Jeg vil prøve ande muligheter etter hvert so mjeg blir mer trygg på ekperimentering.

 

Nå prøve jeg å gjenopprette systemet fra kjøpsdato - noe jeg også strever med. Etter at maskina har startet opp igjen får jeg feilmeldingen om at systemet ikke kunne gjenopprettes fra den aktuelle datoen??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...