Gå til innhold

Kristnes syn på andre religiøse


Anbefalte innlegg

OT: Du skal ikke si at jeg har problemer med å forstå det du skriver pga. feil ved meg. Hvis du vil kan jeg markere skrivefeilene dine i rødt; de er på barnehagenivå.

8566145[/snapback]

Vær så snill og marker dem i rødt. Det er småfeil, de fleste av dem utelukkende feil tastetrykk. Litt fler en jeg pleier, men ikke noe å skrike opp for. At du hele tatt gidder å lage en sak om det sier mest om din måte å debattere på.

 

On-topic: Jeg er ikke imponert over dine egne eksempler fra kristne i krigføring. Det med at Hitler og Bush bruker Gud til å forsvare sine handlinger er OT. I bibelen står det at man kan gå til væpnet angrep dersom ugjerningene som gjøres av kristne ikke er større en uretten de vil fjerne (kilde). Hvordan en tolker hvorvidt det de kjemper mot er ugjerninger eller ei kan diskuteres, men er irrelevant ettersom det er god nok grunn ifølge dem. Men i motsetning til deg skal jeg ikke påstå noe, men jeg vil gjerne se dine kilder på at kristne vil ekspandere.

Påstår du at kristendommen ikke er en misjonerende religion?

 

Trenger jeg virkelig å gi deg kilder på at kristendommen er en misjonerende religion??

 

Syns du var flink til å hoppe over Rwanda-eksempelet, forresten.

 

Dessuten tolker jeg din skråsikkerhet som et tegn på uvitenhet. Du har din egen tolkning og er bombesikker på at den er rett og er rede til å avfeie alle andres meninger.

Jeg kan høres skråsikker ut når jeg debatterer med noen som tar soleklart feil. Og i dette tilfellet så er sannheten enkel: Kristendommen, jødedommen, og islam har etter egne ord og etter alle historiske kilder samme gud.

 

Hvis du har lyst til å debattere noe med litt mer mening og kontrovers så kan det godt hende at jeg kan vise mer usikkerhet, men ikke i dette tilfellet. At du personlig ikke liker å tro at Allah er kun et annet navn på Jahve spiller ingen rolle. Det er bare slik det er. Om du mener at Allah er en korrumpert versjon eller bare lureri spiller heller ingen rolle, historisk sett og utifra tekstene er det samme gud.

 

Jeg får se om jeg gidder å diskutere mer etter dette. Jeg er lei av din kvasi-intellektuelle holdning. Du kritiserer meg for å være uvitende fordi jeg "kom på"(<- mine egne ord) kun en væpnet konflikt i farta (og du klarte to...). En person som tar ting ut av sammenheng som du gjør og blåser dem opp er ikke noe jeg kommer til å gidde å bruke energi på.

8566145[/snapback]

Jeg kan godt komme på mange andre kriger. Kristendommen har nesten 2000 år med krig bak seg. Fra korstogene til imperialismen så har Kristendommen hele tiden blitt brukt for å rettferdiggjøre kriger.

 

Og jeg driter langt oppi om du liker min "kvasi-intellektuelle holdning", jeg sier det jeg mener, og hvis du mener noe annet så kommer jeg til å si min mening om det også. Hvordan du vil tolke det er helt opp til deg.

 

Men jeg synes ikke akkurat det er så sinnsykt "kvasi-intellektuelt" å kreve en viss historisk forståelse av de religionene man diskuteter. Og det er det hele debatten har handlet om hittil: Mangel på historisk forståelse av religionene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommunistpartiet trakk aldri sine lover (manglet bokstav)  tilbake til Moses. Det gjør kristendommen, islam, og jødedommen.

 

Og jo, så godt (som?) alle seriøse teologer, folk som studerer sammenlignende religion, eller andre med basisk (basisk som i motsetning til surt?) viten om religionene regner Jahve og Allah som samme gud. (punktum gjør den neste setningen ukorrekt oppbygd) Fordi det er samme gud, men (mangler ord, f.eks. "med") samme opprinnelse, samme mytologi, og kun et par små forskjeller.

 

Som sagt før (klossete ord) er en av de forskjellene trosbeskjennelsene (hvorfor "s"-en i midten?). Men islam godtar forsåvidt (mangler mellomrom) at Jesus døde for våre synder, de mener bare at han ikke var Gud sin sønn, ergo så har det ikke like stor betydning som i kristendommen.

 

Det du påstår er verken basert på logikk eller viten. Vær så snill å ("og") les litt mer opp (burde ikke vært der) om religionene, og prøv og (skal være "å") unngå propagandainformasjon siden det er kun ("kun er") propagandister for de forskjellige trosrettningene (en "t" i "retning") som har noen interesse av å påstå at det er forskjellige guder mellomrom) (Med (liten bokstav) hensikt å fremstille sin egen versjon som den "rette").

8559680[/snapback]

 

Nå som det var gjort går jeg tilbake til topic.

 

Jeg har aldri sagt at kristendommen ikke er en misjonerende religion. Det du sa var at de ville ta over verden.

 

Jeg skal gi deg et poeng: du sier at kristne har over 2000 år med krigføring bak seg; det skal jeg si meg enig i. Den eneste haken er at det står i koranen at jihad kan benyttes på disse måtene:

Against the rejecters of truth after it has become evident to them
Establish supremacy of Islam in the world

 

Kilder:

    And had it not been that Allah checks one set of people with another, the monasteries and churches, the synagogues and the mosques, in which His praise is abundantly celebrated would have been utterly destroyed.

 

    —Qur'an, 22:40

 

    Prophet! Rouse the believers to wage war. If there are twenty amongst you, patient and persevering, they will subdue two hundred: if a hundred, they will subdue a thousand of the disbelievers: for these are a people without understanding.

 

    —Qur'an, 8:65

 

Hvis du enda vil klassifisere islam som en pasifistisk religion, "be my guest". Selv om du har tydelige vansker med å forstå det, er ikke en person som ikke er en pasifist nødvendigvis krigersk eller hissende til krig.

 

Denne diskusjonen dreide seg opprinnelig om hvorvidt islam, kristendommen og jødedommen tilba samme gud og jeg kan, like skråsikker som du er, si at det er noe som er umulig å besvare i denne "diskusjonen".

 

Jeg kommer ikke til å gidde å diskutere med en person som kaller meg uvitende mens vedkommende uttrykker seg som en sjetteklassing. Dette er den siste meldingen jeg kommer til å skrive i denne tråden.

Lenke til kommentar

LarsEl: Du rettet til og med skrivefeil som ikke er skrivefeil. Fantastisk jobbet. Desperasjon i aksjon.

 

Uansett... On-topic:

 

- Kristendommen har som uttalt mål å ta over verden. Ikke noe å diskutere der.

 

- Jeg har aldri sagt at islam er pasifistisk, jeg sa at den var like pasifistisk som kristendommen og jødedommen. Etter min mening betyr det: Veldig lite pasifistisk.

 

- Jihad betyr både åndelig kamp og fysisk kamp. Reglene for når åndelig kamp skal bli til fysisk kamp er strenge og klare. Den åndelige kampen er mye mer viktig, og skal skje uten noen form for tvang.

 

- Det er lett å bevise at alle tre retningene har samme gud. Det står sort på hvitt i bøkene deres: Abrahams Gud. Skapte verden på syv dager. Adam og Eva var de to første mennesker. Kain drepte Abel. Noah bygde en flåte. Moses fikk de ti bud. Og så videre.

Om du vil blande inn din personlige konspirasjonsteori så er det ditt problem, ikke noe som bør taes seriøst av noen andre.

 

- Synes det flott at du har verdighet nok til å trekke deg fra diskusjonen fordi din motdebattant "uttrykker seg som en sjetteklassing", når et svakere menneske enn deg ville ha trukket seg fra diskusjonen på grunn av usaklige ting som det lille ubetydlige fakta at du ikke aner hva du snakker om.

 

Som konklusjon: Historisk og teologisk sett er Jahve og Allah den samme Gud. Hvorfor du synes det er hardt å innrømme må gudene vite.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg ofte latterliggjør hele konseptet med å tro på guder. I en del selskaper har det vært snakk om hva religiøse i hele verden tror på og har trodd på. Det merkelige er at kristne (som det enda eksisterer en del av i vennegjengen) er helt enige med meg i at det er ulogisk og nærmest tåpelig å tro på guder som Tor, Zevs, diverse guder i naturreligioner i Afrika, hinduistiske guder osv.

 

Men hvordan kan kristne være med på dette, samtidig som de tror på sin egen gud? Hva gjør deres gud mer sannsynlig enn andre guder?

 

 

Det bor en rase i verden. Livets tre, er vårt familietre.. Se jeg gir det til dere!

Guder? Ja alle er Guder, men det finnes bare en Gud. Hva er Gud? Det er ordet, ordet er hos Gud. Spre Ord på BibelGuiden.com

 

Ateister vil prøve det... (funker Gud?) Teister, vil se at jeg taler av sannhet!

 

d med at kristene mener at demmes gud er mer troverdig enn andre er kansje fordi at di tror på han!??

 

Kristne er et sterotypt bilde på menneske.

Menneske blandt menneske, det er det vi alle er!

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar

Kristnes syn på andre religiøse heter denne tråden.

 

Her får du en katolikk sitt syn på ateister...

 

Dane Cook, dersom du har god tid (ca 10 minutter) - se hele videoen. Den er ustyrtelig morsom (uansett livssyn)... Legg merke til statement på slutten... Utrolig festlig...

 

edit: Link er jo greit da...

Endret av KRZT
Lenke til kommentar
Kristnes syn på andre religiøse heter denne tråden.

 

Her får du en katolikk sitt syn på ateister...

 

Dane Cook, dersom du har god tid (ca 10 minutter) - se hele videoen. Den er ustyrtelig morsom (uansett livssyn)... Legg merke til statement på slutten... Utrolig festlig...

 

edit: Link er jo greit da...

8571593[/snapback]

 

 

Katolikker skal dere sende dette brev:

 

Skriv til engelen for menigheten i Efesos:

Dette sier han som holder de sju stjernene i sin høyre hånd, han som går omkring blant de sju lysestakene av gull: 2 Jeg vet om dine gjerninger, ditt arbeid og din utholdenhet. Jeg vet også at du ikke kan tåle de onde. Du har prøvet dem som kaller seg apostler, men ikke er det, og du har funnet at de er løgnere. 3 Du har holdt ut, du har tålt mye for mitt navns skyld og ikke gått trett.

4 Men dette har jeg imot deg: Du har forlatt din første kjærlighet. 5 Tenk på hvor du sto før du falt. Vend om og gjør de gjerninger du gjorde før! Ellers kommer jeg til deg og tar lysestaken din bort – hvis du ikke vender om. 6 Men du skal ha ros for at du hater nikolaittenes gjerninger, slik jeg selv gjør.

7 Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene! Den som seirer, vil jeg la spise av livets tre, som er i Guds paradis.

 

 

Send det! Prøv det!

 

 

 

Tilsammen har dere all kunnskap!

Testamente hva er det?

www.bibelguiden.com

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar

Okey,Gud skapte verden..øhh kem skapte Gud da?dette spørtsmålet har sikkert mange stillt,men svaret e jo såre enkelt.

VI skapte Gud for 2000år siden,ergo er vi menneskerer overguder alle mann!! :tease:

 

Men de som skrev bibelen må jo hatt god fantasi da,er sikkert bedre enn alle såpeseriene vi ser på!

Endret av BacardiKillah
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Okey,Gud skapte verden..øhh kem skapte Gud da?dette spørtsmålet har sikkert mange stillt,men svaret e jo såre enkelt.

VI skapte Gud for 2000år siden,ergo er vi menneskerer overguder alle mann!! :tease:

 

Men de som skrev bibelen må jo hatt god fantasi da,er sikkert bedre enn alle såpeseriene vi ser på!

8571649[/snapback]

 

Ja såklart, men du velger å se på hva som behager deg mest ... :innocent:

Lenke til kommentar
Dane Cook, dersom du har god tid (ca 10 minutter) - se hele videoen. Den er ustyrtelig morsom (uansett livssyn)... Legg merke til statement på slutten... Utrolig festlig...

 

edit: Link er jo greit da...

8571593[/snapback]

Jeg syntes i grunn det var ganske så middelmådig stand-up, det var faktisk like før jeg lukket filmen, men de siste ti sekundene alene gjorde det verdt hele titten. :wee:

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Legg merke til statement på slutten... Utrolig festlig...

8571593[/snapback]

 

Jeg er litt redd for at dette ikke er så morsomt i USA, hvor uttalte ateister faktisk blir undertrykt.

 

Her står det at:

 

"Even though atheists are few in number, not formally organized and relatively hard to publicly identify, they are seen as a threat to the American way of life by a large portion of the American public. “Atheists, who account for about 3 percent of the U.S. population, offer a glaring exception to the rule of increasing social tolerance over the last 30 years,” says Penny Edgell, associate sociology professor and the study’s lead researcher.

 

Og vi har også sett at folk har blitt utfryst på jobb og skole, og til og med har måttet flytte fordi de ikke tror på noen gud. Hvorfor?

 

Vi skal være glade vi bor i Norge, my fellow atheists.

Lenke til kommentar

"Even though atheists are few in number, not formally organized and relatively hard to publicly identify, they are seen as a threat to the American way of life by a large portion of the American public. “Atheists, who account for about 3 percent of the U.S. population, offer a glaring exception to the rule of increasing social tolerance over the last 30 years,” says Penny Edgell, associate sociology professor and the study’s lead researcher.

 

Og vi har også sett at folk har blitt utfryst på jobb og skole, og til og med har måttet flytte fordi de ikke tror på noen gud. Hvorfor?

 

Vi skal være glade vi bor i Norge, my fellow atheists.

8579072[/snapback]

 

stikk motsat som på ett større norsk forum rett og slett...

 

Store deler av den amerikanske kristendommen er jo, hva skal jeg si, for spesiellt intereserte. Men det at ateister blir undertrykket osv. finner jeg ufint. Men når det er sagt, USA er jo forsåvidt det landet der flest er ufine med hverandre, men allikevel. Det forklarer jo hvorfor amerikanske ateister er så til de grader "religionshatende" som de ofte later til å være. Interessant - og trist.

 

Ja ja, nytter ikke å gråte over sur melk.

Lenke til kommentar

"Even though atheists are few in number, not formally organized and relatively hard to publicly identify, they are seen as a threat to the American way of life by a large portion of the American public. “Atheists, who account for about 3 percent of the U.S. population, offer a glaring exception to the rule of increasing social tolerance over the last 30 years,” says Penny Edgell, associate sociology professor and the study’s lead researcher.

 

Og vi har også sett at folk har blitt utfryst på jobb og skole, og til og med har måttet flytte fordi de ikke tror på noen gud. Hvorfor?

 

Vi skal være glade vi bor i Norge, my fellow atheists.

8579072[/snapback]

 

stikk motsat som på ett større norsk forum rett og slett...

 

Store deler av den amerikanske kristendommen er jo, hva skal jeg si, for spesiellt intereserte. Men det at ateister blir undertrykket osv. finner jeg ufint. Men når det er sagt, USA er jo forsåvidt det landet der flest er ufine med hverandre, men allikevel. Det forklarer jo hvorfor amerikanske ateister er så til de grader "religionshatende" som de ofte later til å være. Interessant - og trist.

 

Ja ja, nytter ikke å gråte over sur melk.

8582290[/snapback]

 

 

Det er netop det, man tror man vet alt selv og at man ikke kan lære av andre.

Alle tror de har sannheten, men deler vi ikke den?

 

Det er et sitat i bibelen man kan bruke mot disse folkene: Døm ikke andre, for da er du selv dømt. Hvorfor dømmer dem da?

Lenke til kommentar
Store deler av den amerikanske kristendommen er jo, hva skal jeg si, for spesiellt intereserte.

8582290[/snapback]

 

:!: Og det er å si det pent. Ellers er jeg glad for å bo i et land hvor det er lov å tro (nesten) hva man vil uten å få juling eller det som verre er.

8584543[/snapback]

 

Ååå du vet aldri hva slike syke folk som oss kan finne på, jeg driver så smått og putler med en verdensomspennende kristen konspirasjon der vi kristne samles for å ta prikke-døden på alle ateister :tease:

Lenke til kommentar
Store deler av den amerikanske kristendommen er jo, hva skal jeg si, for spesiellt intereserte.

8582290[/snapback]

 

:!: Og det er å si det pent. Ellers er jeg glad for å bo i et land hvor det er lov å tro (nesten) hva man vil uten å få juling eller det som verre er.

8584543[/snapback]

 

Ååå du vet aldri hva slike syke folk som oss kan finne på, jeg driver så smått og putler med en verdensomspennende kristen konspirasjon der vi kristne samles for å ta prikke-døden på alle ateister :tease:

8584985[/snapback]

 

Hmm, det jeg tenkte litt på, er at bibelen blir misbrukt... Og at folk som ikke har peiling lar seg misbruke av bibelen.. Det er derfor, da etter min mening lurt og vite hva som står der. Dumt?

Lenke til kommentar
Hmm, det jeg tenkte litt på, er at bibelen blir misbrukt... Og at folk som ikke har peiling lar seg misbruke av bibelen.. Det er derfor, da etter min mening lurt og vite hva som står der. Dumt?

8585071[/snapback]

 

Ikke dumt, nei. Men poenget er jo at alle som leser bibelen mener det er akkurat de som har rett, slik du (og jeg) også gjør. "Jeg" har rett, alle andre tar feil. Om bare folk hadde innsett at det kun er ord på papir, hadde jo saken vært grei. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...