Gå til innhold

Kristnes syn på andre religiøse


Anbefalte innlegg

Dette er unødvendig fiendtlig. Jeg ber derfor om unnskyldning for å ha gått deg i angrep ang. spørsmålet ditt til trådstarter. Ikke det at jeg skjønner hvorfor spørsmålet er relevant, men det er ikke sikkert det var min jobb å fortelle deg det.

8551407[/snapback]

 

Kanskje at brukeren Drillo i det siste har starta 58 tråder om hvor teit kristendommen er? Eller har jeg misforstått?

8552822[/snapback]

 

noe sånt ja...

 

tok ett lite screenshot for noen timer siden... post-105353-1178490172_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er idiotisk å snakke om jødedommen, kristendommen, og islam som tre religioner. Det er en gud, en religion, tre hovedgrupper, masse sekter innenfor dem igjen.

8550551[/snapback]

 

Hvordan forklarer du da at muslimene fikk sin åpenbaring 600 år etter kristus?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Dette er unødvendig fiendtlig. Jeg ber derfor om unnskyldning for å ha gått deg i angrep ang. spørsmålet ditt til trådstarter. Ikke det at jeg skjønner hvorfor spørsmålet er relevant, men det er ikke sikkert det var min jobb å fortelle deg det.

8551407[/snapback]

 

Kanskje at brukeren Drillo i det siste har starta 58 tråder om hvor teit kristendommen er? Eller har jeg misforstått?

8552822[/snapback]

 

Nettopp. ;)

Lenke til kommentar
Det er idiotisk å snakke om jødedommen, kristendommen, og islam som tre religioner. Det er en gud, en religion, tre hovedgrupper, masse sekter innenfor dem igjen.

8550551[/snapback]

 

Hvordan forklarer du da at muslimene fikk sin åpenbaring 600 år etter kristus?

8553382[/snapback]

Mohammed er en senere profet i religionen enn Kristus. Kristus fikk sine åpenbaringer mange hundre år etter de fleste jødiske profetene hvis profetier han sverger er sanne ned til at ikke så mye som ett komma i dem skal forandres.

 

De har alle den samme basishistorien(Gamle testamentet) og de samme profetene(Moses, Abraham, etc, etc). Den kristne kulten skiller seg ut ved at de sier at Jesus Kristus var både messias og Gud sin sønn, mens jødene ikke ser på ham noe særlig i det hele tatt(Eventuelt en sen profet). Den islamske kulten skiller seg ut ved at Mohammed omtolker jødedommen og kristendommen, men de godtar Jesus som messias og profet, bare ikke som Gud sin sønn.

 

Samme religion uansett. Bare ørsmå uenigheter mellom dem.

Lenke til kommentar
Det er idiotisk å snakke om jødedommen, kristendommen, og islam som tre religioner. Det er en gud, en religion, tre hovedgrupper, masse sekter innenfor dem igjen.

8550551[/snapback]

 

Hvordan forklarer du da at muslimene fikk sin åpenbaring 600 år etter kristus?

8553382[/snapback]

Mohammed er en senere profet i religionen enn Kristus. Kristus fikk sine åpenbaringer mange hundre år etter de fleste jødiske profetene hvis profetier han sverger er sanne ned til at ikke så mye som ett komma i dem skal forandres.

 

De har alle den samme basishistorien(Gamle testamentet) og de samme profetene(Moses, Abraham, etc, etc). Den kristne kulten skiller seg ut ved at de sier at Jesus Kristus var både messias og Gud sin sønn, mens jødene ikke ser på ham noe særlig i det hele tatt(Eventuelt en sen profet). Den islamske kulten skiller seg ut ved at Mohammed omtolker jødedommen og kristendommen, men de godtar Jesus som messias og profet, bare ikke som Gud sin sønn.

 

Samme religion uansett. Bare ørsmå uenigheter mellom dem.

8556688[/snapback]

 

Jeg forstår ikke mye av det du har skrevet, men jeg har enda en hake: hvorfor er kristne og jøder pasifister mens muslimer ikke er det? Hvis alle tre religionene har samme gud burde de ha flere verdier til felles.

 

Og ikke vær så skråsikker hele tiden...

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke mye av det du har skrevet, men jeg har enda en hake: hvorfor er kristne og jøder pasifister mens muslimer ikke er det? Hvis alle tre religionene har samme gud burde de ha flere verdier til felles.

 

Og ikke vær så skråsikker hele tiden...

8557312[/snapback]

Enkel forklaring på hva jeg sier:

 

Hvem er jødene sin gud?

 

Abraham sin gud.

 

Hvem er de kristne sin gud?

 

Abraham sin gud.

 

Hvem er muslimenes gud?

 

Abraham sin gud.

 

Samme gud, samme skapelsesberetning, samme profeter, samme ti bud, samme religion.

 

Alle tre har noen trekk som kan tolkes som pasifistiske, og noen som er krigerske. Å si at kristne og jøder er pasifister mens muslimer ikke er det er bare totalt feil.

 

Alle tre rettningene har blitt uttalt at kan oppsummeres i en setning: "Gjør mot andre slik du vil andre skal gjøre mot deg". Men ingen av rettningene har vært noe flinke til å leve etter den regelen.

 

De aller fleste verdiene er helt like for alle rettningene. Det eneste som gjør at islam skiller seg ut er at den er den nyeste, mest moderne, og klarest definerte. Utover det er forskjellene kun basert på tilfeldigheter i utspredelse og økonomiske kår der den har blitt spredd. Dess større fattigdom, uvitenhet, og urettferdighet der religionene blir spredd, dess mer krigerske tolkninger av dem.

Lenke til kommentar

Ok - Jesus er ikke "messias" til muslimene som en fjott sa tidligere i tråden, det er mohammad eller muhammed som er det. Jesus er en profet i koranen, skrevet om flere ganger. I Kristendommen så er Krist - Jesus messias. I Jødedommen så er Jesus en kjetter, dømt til døden for å spotte Gud, ikke mer ikke mindre.

 

 

Jaheve + Allah + Gud = Den samme Guden.

 

Forskjellen er jo er jo ganske minimal egentlig. Jødene har ikke NT, Vi kristne har både GT og NT. Islam er en religion som skrev om de religiøse tekstene og "perfeksjonerte" den, dermed er det et problem å " si imot " Islam, siden det er en "perfekte" religionen.

 

Når det angår de kristnes syn på andre religiøse så vet vel de fleste at vi har utryddet mange hedenske religioner, som også skjedde i Norge. Dette skjedde også ved at ved å innføre kristendommen så fikk man støtte av kirken som styrte i europa. Vårt syn og vår religion og vår verden generelt er kommet lenger enn den "muslimske" verden, forskere sier at den delen av verden er ca der vi var for 500 år siden - dvs middelalderen(the dark ages).

 

Jødene har vel egentlig bare holdt seg i bakgrunn, blitt hatet av begge de to andre religionene osv.

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke mye av det du har skrevet, men jeg har enda en hake: hvorfor er kristne og jøder pasifister mens muslimer ikke er det? Hvis alle tre religionene har samme gud burde de ha flere verdier til felles.

 

Og ikke vær så skråsikker hele tiden...

8557312[/snapback]

Enkel forklaring på hva jeg sier:

 

Hvem er jødene sin gud?

 

Abraham sin gud.

 

Hvem er de kristne sin gud?

 

Abraham sin gud.

 

Hvem er muslimenes gud?

 

Abraham sin gud.

 

8557732[/snapback]

 

Så det at tre forskjellige religioner påstår at de har samme opphav betyr at det i det hele tatt finnes en gud? If you say so. Skal jeg da opprette min egen religion, Larsdommen, og påstå at Abrahams gud er min gud slik at ingen kan motsi at min gud eksisterer på lik linje med den i kristendommen, jødedommen og islam?

 

EDIT:

Writers have regarded the life of Abraham in various ways. He has been viewed as a chieftain of the Amorites, as the head of a great Semitic migration from Mesopotamia; or, since Ur and Haran were seats of Moon-worship, he has been identified with a moon-god.

 

...

Endret av LarsEL
Lenke til kommentar
Så det at tre forskjellige religioner påstår at de har samme opphav betyr at det i det hele tatt finnes en gud? If you say so. Skal jeg da opprette min egen religion, Larsdommen, og påstå at Abrahams gud er min gud slik at ingen kan motsi at min gud eksisterer på lik linje med den i kristendommen, jødedommen og islam?

8558527[/snapback]

Som jeg skrev rett etterpå:

De har ikke bare samme gud, de har samme skapelsesberetning, de har de samme ti bud, de har de samme profetene, etc, etc.

 

Det er nok folk som lager nye versjoner den dag i dag. Men da regnes som sekter innenfor de forskjellige rettningene av religionen. Eller vil du påstå at f.eks pinsevennene ikke er kristne fordi det er en nyere sekt?

 

"Du skal ikke drepe"? Mulig de ikke er det i praksis, men det er ingen vits i å kverrulere over det.

8558430[/snapback]

De ti bud er like gyldige for muslimer som for kristne, så hvorfor du lagde distinksjonen mellom kristne som pasifister og muslimer som krigerske?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Kristne og jøder er pasifister? Interessant utsagn.

8557676[/snapback]

 

"Du skal ikke drepe"? Mulig de ikke er det i praksis, men det er ingen vits i å kverrulere over det.

8558430[/snapback]

 

Enig, ideèn er gylden. At mennesket er "svakt", er like sant.

Lenke til kommentar
Så det at tre forskjellige religioner påstår at de har samme opphav betyr at det i det hele tatt finnes en gud? If you say so. Skal jeg da opprette min egen religion, Larsdommen, og påstå at Abrahams gud er min gud slik at ingen kan motsi at min gud eksisterer på lik linje med den i kristendommen, jødedommen og islam?

8558527[/snapback]

Som jeg skrev rett etterpå:

De har ikke bare samme gud, de har samme skapelsesberetning, de har de samme ti bud, de har de samme profetene, etc, etc.

 

Det er nok folk som lager nye versjoner den dag i dag. Men da regnes som sekter innenfor de forskjellige rettningene av religionen. Eller vil du påstå at f.eks pinsevennene ikke er kristne fordi det er en nyere sekt?

 

"Du skal ikke drepe"? Mulig de ikke er det i praksis, men det er ingen vits i å kverrulere over det.

8558430[/snapback]

De ti bud er like gyldige for muslimer som for kristne, så hvorfor du lagde distinksjonen mellom kristne som pasifister og muslimer som krigerske?

8558705[/snapback]

 

Man er kristen så lenge man tror at Jesus døde for våre synder bla bla bla. Hvis pinsevennene tror på det, er de kristne. Har kanskje islam, kristendommen og jødedommen samme trosbekjennelse også nå?

 

Islam og kristendommen har ikke de samme budene. Selv om det finnes likheter er det ikke akkurat et enormt sammentreff av f.eks. begge kulturene ser ned på utroskap. Når det gjelder å lage distinksjon av kristne som pasifister og muslimer som krigerske, så var det ingen andre enn deg selv som gjorde det...

Endret av LarsEL
Lenke til kommentar
Man er kristen så lenge man tror at Jesus døde for våre synder bla bla bla. Hvis pinsevennene tror på det, er de kristne. Har kanskje islam, kristendommen og jødedommen samme trosbekjennelse også nå?

 

Islam og kristendommen har ikke de samme budene. Selv om det finnes likheter er det ikke akkurat et enormt sammentreff av f.eks. begge kulturene ser ned på utroskap. Når det gjelder å lage distinksjon av kristne som pasifister og muslimer som krigerske, så var det ingen andre enn deg selv som gjorde det...

8558962[/snapback]

Trosbeskjennelsene er unik for de forskjellige rettningene av religionen. Ikke akkurat stor forskjell. Jeg har allerede sagt at en av forskjellene er at kristendommen tror at Jesus var Gud sin sønn, mens islam tror han bare var en profet og en messias.

 

Og jo, kristendommen og islam har de samme ti budene. De står ikke samlet i nye testamentet eller i koranen, men de er referert til som Guds bud, og blir ramset opp i forskjellige deler av begge bøkene.

 

Og du trenger ikke kverulere på om du brukte ordet krigersk eller ikke, du sa rett ut at kristendommen og jødedommen er pasifistisk mens islam ikke er det, noe som er feil. De er like lite\like mye pasifistisk alle sammen.

 

Alt du sier viser bare hvor lite du vet om religionen.

Lenke til kommentar
Man er kristen så lenge man tror at Jesus døde for våre synder bla bla bla. Hvis pinsevennene tror på det, er de kristne. Har kanskje islam, kristendommen og jødedommen samme trosbekjennelse også nå?

 

Islam og kristendommen har ikke de samme budene. Selv om det finnes likheter er det ikke akkurat et enormt sammentreff av f.eks. begge kulturene ser ned på utroskap. Når det gjelder å lage distinksjon av kristne som pasifister og muslimer som krigerske, så var det ingen andre enn deg selv som gjorde det...

8558962[/snapback]

Trosbeskjennelsene er unik for de forskjellige rettningene av religionen. Ikke akkurat stor forskjell. Jeg har allerede sagt at en av forskjellene er at kristendommen tror at Jesus var Gud sin sønn, mens islam tror han bare var en profet og en messias.

 

Og jo, kristendommen og islam har de samme ti budene. De står ikke samlet i nye testamentet eller i koranen, men de er referert til som Guds bud, og blir ramset opp i forskjellige deler av begge bøkene.

 

Og du trenger ikke kverulere på om du brukte ordet krigersk eller ikke, du sa rett ut at kristendommen og jødedommen er pasifistisk mens islam ikke er det, noe som er feil. De er like lite\like mye pasifistisk alle sammen.

 

Alt du sier viser bare hvor lite du vet om religionen.

8559078[/snapback]

 

Jeg er ikke pasifist. Da er jeg vel krigersk, jeg da. Jeg kverulerer ikke over om jeg brukte ordet krigersk eller ei, det er ingenting å diskutere.

 

Og du mener at "sitter nå ved Gud den allmektiges høyre hånd" ikke skiller den kristne trosbekjennelsen fra de andre to?

 

Faktisk så hadde CPSU også noe som lignet de ti bud. Dette understreker bare at hvem som helst kan trekke slike konklusjoner. Man trenger ikke være Gud for å si at man ikke skal drepe, stjele eller være utro...

 

Og hvis dine argumenter har så enormt hold i virkeligheten er det rart at så å si ingen andre mener at islam, kristendommen og jødedommen tilber samme gud...

 

Det jeg mangler i kunnskap tar jeg igjen på logikk.

Lenke til kommentar

 

Det jeg mangler i kunnskap tar jeg igjen på logikk.

8559255[/snapback]

 

Hva har mest verdi?

8559355[/snapback]

 

Spørsmålet ditt er irrelevant, men dersom jeg skulle velge å enten være blottet for kunnskap eller for logikk er det ikke tvil om hva jeg hadde valgt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...