Gå til innhold

Maurene er lik oss mennesker


Anbefalte innlegg

Jeg gikk en tur med bikkja i dag, det var så sinnsykt godt vær, varmt og godt og ikke en sky på himmelen. Så satte jeg meg på en benk, ved et turområde, omgitt av skog. Jeg ser ned mot bakken, og plutselig ser jeg det kommer en "spiker" vandrende bortover bakken, som om den fløt på bakken. Det var bare to maur som hadde funnet seg noe som de skulle ta med hjem til maurtuva. Jeg har ikke anelse hva det var, men det var noe langt, vet ikke om det var en kvist eller hva det var, uansett; Jeg studerte maurene nærmere, moro å se hvordan dem samarbeider. Først gikk dem et stykke langs grusveien, mot kanten av veien for så å komme seg opp i skogen. Men så stoppet dem, og den ene maura slapp taket og gikk i ei sinnsyk fart rundt omkring, som om den prøvde å koordinere hvor dem skulle gå videre, imens denne maura gjorde det, så stod den andre maura og holdt denne "spikeren" helt i ro. Så kom den andre maura til slutt tilbake og tok tak i den andre enden på spikeren, så gikk dem videre. Når dem ankom grøfta, så ser jeg det kommer en tredje maur for å koordinere disse to maurene gjennom gresset. Jaja, det var litt moro å se hvordan maurene samarbeider og jobber. Jeg tenkte med meg selv: Hva hvis jeg tok opp disse maurene og bar dem til maurtuva, ville dem bli glad da? Neppe, dem er nok lykkelig med å gjøre jobben selv, og hvis en av dem skulker jobben så får dem nok maurdronninga på nakken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har aldri tenkt noe særlig på maur, men kanskje jeg kan studere litt neste gang jeg passerer en maurtue!

Sitter å tenker på at når jeg var lita dreiv jeg og stakk jeg pinner i maurtua og rotet rundt i den. Stakkars maur!! Tenk på alt det arbeidet de har lagt ned i huset sitt, så kommer jeg og ødelegger! Off!! :no:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er veldig tydelig at maur kommer og henter sine døde venner. En gang greide jeg å tråkke på¨en maur som kom gående langs veien. Det var ikke en eneste maur i sikte. Før jeg vet ordet av det kommer det løpende en 5 stykker for å hende kompisen sin som nå var død. Litt av et syn.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å lese hva Charles Darwin skriver om maur i "Origin of Species". Veldig god lesning for de som liker den slags.

 

I den norske verjonen finner du det i slutten av kapittel 7.

 

På engelsk husker jeg ikke hvor det er, men jeg anbefaler å lese boken på orginalspråket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...