Gå til innhold

Avid film til dvd, og xvid codec


Anbefalte innlegg

Jeg har et litt kjipt problem, og blir meget glad for all hjelp.

 

Jeg har laget en dokumentar, varighet 45 min.

 

Alt er filmet med et Sony PD-150, format 16:9

 

Jeg skal exportere dette i to versjoner. En DVD og en AVI-fil.

 

Jeg har prøvd å komprimere med xvid, og ønsker filstørrelse 700 MB.

Problemet er bare at kvalliteten blir så kornete. Er det noen som kan gi meg instrukser for de ultimate komprimerings-innstillingene. Eventuelt en url til en god xvid codec.

 

Jeg har aldri laget DVD-filer fra Avid før, og blir meget glad for råd. DVD'n skal helst kunne spilles av på en vanlig DVD-spiller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Poster dette, da det er løsningen på alle mine problemer :)

Sånn i tilfelle noen andre skulle lure på det samme som meg en eller annen gang..

 

 

 

Filmet et prosjekt med et SONY PD 150 (DVCAM)

alt ble filmet i widescreen 16:9

 

Mange problemer oppsto før jeg brukte denne løsningen:

 

 

<<AVID>>

Import fra tape (capture tool)

Rediger

Export - mov

 

(fikk problemer med mov filene jeg laget selv, så jeg laget disse på skolen (hadde sikkert en litt vrang versjon selv). Er ganske bestemt på at jeg laget disse med 'native ratio' og uten Avid DV codec. Alikevel ble mov filene spilt av i 4:3 format i quicktime. Export av 40 min film tok ca 20 minutter)

 

 

<<Sorenson Squeeze 4 (4.1)>>

Import mov

Export mpeg2 PAL lg 16:9 (.mpv .mpa)

 

(Her brukte jeg light filter. Haket alt 'off' utenom 'Deinterlace' og 'Normalize audio'. På PAL lg innstillingene valgte jeg 16:9 format, og progressive. Testet også lag-from-top men så ikke ut til å ha noen annen effekt. Da prosjektet ikke varte lengre enn totale 48 minutter, stilte jeg raten til max. ca 9800 ellernosånt. Interlace filteret fungerte praktfult på TV skjermen, men ikke fult så godt på pc-lcd-skjermen. Eksporteringen her tok ganske lang tid. Omtrent 4 timer totalt.)

 

 

<<ImagoMPEG>>

Import mpv

Export mpg

 

(Dette programmet brukte jeg for å smelte sammen mpv og mpa filene jeg fikk fra Sorenson. Dette gikk meget raskt. Om lag 10 minutter totalt. Jeg fikk da en .mpg fil slik at Nero siden ikke trengte å kode om formatet for å lage DVD)

 

 

<<NeroVision>>

Import .mpg

Add chapters

Lag meny

LAG DVD (.iso)

 

(Hit importerte jeg mpg filene, og la til kapitler, meny og bakgrunn til meny; en jpg fil laget i photoshop. Litt kjipt var det at menyen låste seg til 4:3 format. Denne prosessen gikk raskt. Ca 20 minutter, brukte Nero på å lage ISO-image (.nrg).

 

Copy DVD .iso til dvd

(Til slutt brukte jeg Nero's Copy-DVD funksjon, og laget DVD-plate ut av ISO imaget. Jeg brant først platen på 18X, men da siste del av filmen inneholdt en del hakk, laget jeg en ny på 2X hastighet. Dette så ut til å fungere bedre.)

 

 

 

 

Jeg hadde aldri laget DVD før, så jeg brukte laaang tid før jeg fant ut av saker og ting. Deinterlace

 

viste seg å være et MUST, da en versjon jeg laget uten dette ble ekstremt stripete. Jeg testet vel ut ca 3 programmer for hvert ledd, før jeg omsider fant noen jeg fikk til å fungere (sorenson, imago, nero..). Resultatet, lyd- og bildekvalitet ble meget got. I allefall på TV CRT skjermen. Det ble et krystallklart bilde.

Lenke til kommentar

En stor ulempe med å encode fra og tilbake mer enn nødvendig, altså en gang er nok, er at du kan få forringninger i kvaliteten for å komprimere ett signal som allerede er komprimert er fyfy for kvalitet.

 

Hvorfor Avid ikke eksporterte 16:9 når du valgte native er jeg ikke sikker på, har aldri hatt problemer med det i Avid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...