Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tenker på å skrive versjon 2 av PHP-siden min (blogBOX.no) i Python , har sett en del benchmarks og slikt og Python ser ut til å være mye raskere, pluss det at jeg synes Python blir litt renere og mer "moderne" kode

 

Har hørt om ting som Django (fant noen litt dårlige guider) og vet at det går ann, men lurer på om Python egner seg for store og pluginbaserte webapplikasjoner.

 

Noen tips til hvor jeg kan lære å lage webløsninger i Python, og er det noen som har meninger og synspunkter om dette?

 

Hvordan er det med Python og støtte av databaser (vet den støtter mySQL, men hvilke flere?), biblioteker ala GD og sikkerhet?

 

PS: Vil bare si at jeg ikke trenger linker til Python-tutorials, og at jeg kunne godt Googlet i noen timer etter svarene, men ville gjerne bidra med litt aktivitet her på Python-forumet slik at andre kan få nytte av svarene som kommer fram.

Endret av -XaHc-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Django er absolutt noko du bør sjå på. Eg jobber for tida på eit prosjekt som er større enn det meste anna her til lands - og basisfunksjonaliteten er laga vha. Django.

 

Har hørt om ting som Django (fant noen litt dårlige guider) og vet at det går ann, men lurer på om Python egner seg for store og pluginbaserte webapplikasjoner.

Syns du PHP passer? Syns du PHP er eit ganske omfattande språk? Vel, Python er mykje, mykje større. Så, ja: Python/Django egner seg veldig godt til store webapplikasjoner. :)

 

Noen tips til hvor jeg kan lære å lage webløsninger i Python, og er det noen som har meninger og synspunkter om dette?

Tja, sjekk ut Django-wikien for det første. Stikk gjerne innom django-users også.

 

Biblioteker og sånt: PHP^10.

 

Sikkert fleire andre som kjem til å skrive innom her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV

Hei

 

Skrev noe her som du kanskje kan ha interesse av å lese: http://espeng.net/?p=4

 

Tenker på å skrive versjon 2 av PHP-siden min (blogBOX.no) i Python , har sett en del benchmarks og slikt og Python ser ut til å være mye raskere, pluss det at jeg synes Python blir litt renere og mer "moderne" kode

Python er en Benchmarkgod del raskere enn PHP ja.

 

Har hørt om ting som Django (fant noen litt dårlige guider) og vet at det går ann, men lurer på om Python egner seg for store og pluginbaserte webapplikasjoner.

Sjekk ut http://www.djangoproject.com/documentation/ og http://www.djangobook.com/ og ekstremt god dokumentasjon om Django. Er så god at jeg nesten skal våge å påstå at dette er noe av den beste dokumentasjonen som finnest for et hvilket som helst rammeverk.

 

Noen tips til hvor jeg kan lære å lage webløsninger i Python, og er det noen som har meninger og synspunkter om dette?

 

Hvordan er det med Python og støtte av databaser (vet den støtter mySQL, men hvilke flere?), biblioteker ala GD og sikkerhet?

Sjekk ut bloggen min som jeg nevnte over. Python har et bibliotek som heter PIL som er minst like bra som GD, om ikke bedre.

 

PS: Vil bare si at jeg ikke trenger linker til Python-tutorials, og at jeg kunne godt Googlet i noen timer etter svarene, men ville gjerne bidra med litt aktivitet her på Python-forumet slik at andre kan få nytte av svarene som kommer fram.

8493415[/snapback]

 

Espen

Lenke til kommentar

Ja, nå kan jeg vel ikke gjøre noe annet enn å skyndte meg å porte blogBOX over til Python da. :thumbup:

 

Hvilken fil "tilsvarer" index.php i Django? Har lest gjennom litt guider og fått til noen Hello World-greier, men lurer på hvordan jeg skal sette filene opp fint og ordentlig.

 

Må jeg ha en __init__.py inne i hver enkelt mappe som har har .py-filer i eller under seg?

Endret av -XaHc-
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV

Django bruker MVC patternet, og derfor finnest det ingen fil som tilsvarer index.php. Fortsett å les i tutorialen du, så skjønner du.

 

Espen

Lenke til kommentar

Syntes Django var litt sært og fremmed for meg, syntes det var et litt for stort rammeverk og at den kom litt i veien for det jeg ville gjøre.

 

Fant Web.py og jeg synes det er ekstremt lettvint og inneholdt kun de små tingene jeg trengte. Føler at jeg i Web.py kan fokusere mer på Python i stedet for å lære meg en masse Django.

 

Django lets you write web apps in Django. TurboGears lets you write web apps in TurboGears. Web.py lets you write web apps in Python.
Lenke til kommentar

Vi bruker for tiden django på www.uka.no.

 

Har meget gode erfaringer med det! Bare du setter deg inn i det så er det ekstremt lett å lage simple webapplikasjoner.

 

En stor fordel, er at alt i django er plug-able.. dvs f.eks vi skrapet admin og autentiserings-modulene som django kom med til fordel for vår egen som tilfredstilte behovene vi hadde bedre.

 

Siden django til tider er så lettfattelig og kraftfullt (bare det er brukt på riktig måte) så er det også en grei inngangsport til andre rammeverk. Da veldig mange av de andre også kjører samme design-pattern (MVC). Spring Framework var mye lettere å ta opp etter å ha lekt med django enn før f.eks..

 

Uansett... prøv det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...