Gå til innhold

Dumme påstander fra selger på HiFiklubben!


Anbefalte innlegg

Må legge til at han demonstrerte noen B&W høyttalere kombinert med forsterkere fra Classe til en kunde og skrudde opp bassen så den ødela sangen helt. Hørtes nesten ut noen billige boomboxer fra Cerwin Vega som sto og slo men sannheten er at det var utstyr til nesten 200 000 kr som sto og spilte.

8493986[/snapback]

Hvordan fikk han den jobben!! :nei:

Jeg søkte der, men ble ikke kalt inn til intervju engang...

Også har de en selger som gjør noe sånnt!

Skam

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan fikk han den jobben!!  :nei:

Jeg søkte der, men ble ikke kalt inn til intervju engang...

Også har de en selger som gjør noe sånnt!

Skam

8532715[/snapback]

Søkte du på den i Marcus Thranes gate eller den på Grensen? Vurderer å søke på en av de jeg og,men om de ikke har ønske om å ha inn noen blir det jo verre :dontgetit:

 

Og ja,virket totalt kunnskapsløs den karen der! :no:

Lenke til kommentar

Grunnen til att mange elektroniske produkter har falt og faller i pris skyldes i stor grad bruk av færre komponenter i produktene. Dette skyldes større bruk av mer avanserte integrerte kretser som også svært ofte muliggjør nye funksjoner. Men det er nok heller tvilsomt om dette nødvendigvis betyr bedre lyd.

 

Finnes fortsatt de som har sans for platespiller og rørforsterker og mener det er svært lite som kan konkurere med dette lydmessig.

 

Samtidig så er det verdt å merke seg at en forsterker med litt kraft i skal levere mye strøm, noe som gjerne krever kraftige komponenter, større trafoer kondensatorer osv. Dette er også komponeneter som fortsatt koster noen kroner.

Lenke til kommentar
Grunnen til att mange elektroniske produkter har falt og faller i pris  skyldes i stor grad bruk av færre komponenter i produktene. Dette skyldes større bruk av mer avanserte integrerte kretser som også svært ofte muliggjør nye funksjoner. Men det er nok heller tvilsomt om dette nødvendigvis betyr bedre lyd.

 

Finnes fortsatt de som har sans for platespiller og rørforsterker og mener det er svært lite som kan konkurere med dette lydmessig. 

 

Samtidig så er det verdt å merke seg at en forsterker med litt kraft i skal levere mye strøm, noe som gjerne krever kraftige komponenter, større trafoer kondensatorer osv. Dette er også komponeneter som fortsatt koster noen kroner.

8535528[/snapback]

 

Hvorfor tror du man stikker i avanserte kretser inn i forsterkere hvis det ikke er nettopp for å få bedre lyd?

 

Utvikling kalles det og de som har fulgt med siste 10-15 årene vet at ikke bare har de beste produktene blitt mye bedre men man får også mange gang så gode produkter til en mye mindre andel av lønna enn før.

 

Det finnes selvsagt unntak men dette er vel en generell sannhet for de som har fulgt litt med!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Da vi skulle kjøpe surround-anlegg til TV-stua fra en sånn Hi-Fi butikk, ble vi "lurt" til å kjøpe en Coax-kabel til rundt tusenlappen (Nordost Optix Digital). Selgeren var veldig god til å "overbevise" om at noe annet ville vært tull. Vi hadde garantert ikke merket forskjell på den kabelen og en billigere. Høyttalerkablene til fronthøyttalerne kom også på mangfoldige hundre kroner (sånne helt flate høyttaler kabler), da han nok en gang argumenterte at "noe annet vil vært TULL!". De må da skjønne at ikke alle er ute etter verdens beste lyd. Men uansett, de VAR gode til å overbevise og vi beit på.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Hvorfor tror du man stikker i avanserte kretser inn i forsterkere hvis det ikke er nettopp for å få bedre lyd?

 

Utvikling kalles det og de som har fulgt med siste 10-15 årene vet at ikke bare har de beste produktene blitt mye bedre men man får også mange gang så gode produkter til en mye mindre andel av lønna enn før.

 

Det finnes selvsagt unntak men dette er vel en generell sannhet for de som har fulgt litt med!

8537788[/snapback]

 

Ja en burde nok bare ta av seg hatten og bøye seg i støvet for de som har fulgt med. Forhåpentligvis har man da også fått med seg att noe av årsaken til att man "stikker inn avanserte kretser" like gjerne er for å redusere produksjonskostnader og tilføre nye funksjoner. Men det er kanskje en naturlov som sier att en forsterker med RDS radio og divx spiller spiller bedre en en uten?

 

Tror nok heller att man burde lære seg å skille på analog og digitalteknikk og ikke nødvendigvis la seg blende av all verdens forkortninger. Lyden er i utgangspunktet analog og når den har vært gjennom en a/d converter er informasjon gått tapt. Man kan bruke teknologien til å minimalisere dette, men å tro att lyden blir bedre blir kanskje noe søkt.

 

Men kanskje en som har fulgt med i timen kan redegjøre for hvordan avanserte kretser kan erstatte kraftige trafoer?

Lenke til kommentar
Men kanskje en som har fulgt med i timen kan redegjøre for hvordan avanserte kretser kan erstatte kraftige trafoer?

8539359[/snapback]

 

Vet du hva, jeg gidder ikke å diskutere i det uendelige så de som tviler på det jeg sier kan jo plukke opp en Abrahamsen til under 10 K på Elkjøp og finne noe som kostet ca 1/2 månedslønn for 10 år siden å starte sammenligningen.

 

Eller hente en hjemmekinoforsterker av de beste merkene.... yamaha, denon, etc og sammenligne de med en tilsvarende for noen år tilbake.

 

At noe kan lese av divx og mp3 er noe som ikke påvirker lydkvalitet direkte uansett.

 

Å en ting, har jeg sagt at kretsene erstatter trafoer? Ikke dikt opp ting selv og legg ordene i munnen på andre her i diskusjonsrommet, det klarer du deg godt uten.

 

Når vi snakker om kretser er det først og fremst kretser for lyd og bildebehandling, ikke effekt men enkelte forstår ikke så mye.

 

Jeg stopper der, diskusjon avsluttet fra min side!

Lenke til kommentar

Som jeg prøve å si i mitt første innlegg er lydkvaliteten i stor grad basert på komponenter som ikke faller dramatisk i pris eller kan erstattes av andre komponenter. Dette gjøre att god lyd koster mer og att prisutviklingen ikke kan sammenlignes direkte med annen elektronikk.

 

Så kan man selvfølgelig blande inn mer eller mindre relevante resultater av den teknologiske utviklingen. Og selvfølgelig vil mer avanserte kretser for lyd og billedbehandling (forhåpentligvis) gi bedre resultater en mindre avanserte kretser.

 

Men for produsenten er det ofte lettere å gi ett produkt nye funksjoner og forkortelser samtidig som man går på akkord med andre kritiske komponenter. Og det trenger ikke å være ensbetydene med att utviklingen går konsekvent i retning av bedre lyd.

 

Dette åpner selvfølgelig for en debatt om hva som er bra lyd eller ikke, og den har jeg ikke tenkt å hive meg med i, men jeg man blir stadig forundret over hva folk lar seg lure til å kjøpe av kabler :roll:

 

Men sånn er det nå med oss som ikke forsår så mye :-)

Lenke til kommentar
Som jeg prøve å si i mitt første innlegg er lydkvaliteten i stor grad basert på komponenter som ikke faller dramatisk i pris eller kan erstattes av andre komponenter. Dette gjøre att god lyd koster mer og att prisutviklingen ikke kan sammenlignes direkte med annen elektronikk.

8539950[/snapback]

 

PS. Elektriske komponenter har falt sinnsykt i pris siden begynnelsen av 90-tallet :tease:

 

Å nei, skulle egentlig ikke si mer :whistle:

Lenke til kommentar
Som jeg prøve å si i mitt første innlegg er lydkvaliteten i stor grad basert på komponenter som ikke faller dramatisk i pris eller kan erstattes av andre komponenter. Dette gjøre att god lyd koster mer og att prisutviklingen ikke kan sammenlignes direkte med annen elektronikk.

8539950[/snapback]

 

PS. Elektriske komponenter har falt sinnsykt i pris siden begynnelsen av 90-tallet :tease:

 

Å nei, skulle egentlig ikke si mer :whistle:

8540588[/snapback]

 

De komponentene som engang ga best lyd,da OG nå,produseres ganske enkelt ikke mer.Produksjonskostnadene ble nok for høye.Som eier og lytter til utrolig mye samtidige audioprodukter i de siste 25 år,er det i alle fall ikke tvil i min sjel om at akkurat den direkte lydkvaliteten var bedre før.Man trenger ikke å være fremskrittsfiendtlig for å bruke ørene.(som forøvrig fungerer helt greit ennå).

Men altså-ikke alt av gammelt lyder godt da,mye låter like dårlig som mesteparten innen normale prisleier av i dag låter.

Mvh Rune

Lenke til kommentar
De komponentene som engang ga best lyd,da OG nå,produseres ganske enkelt ikke mer.Produksjonskostnadene ble nok for høye.Som eier og lytter til utrolig mye samtidige audioprodukter i de siste 25 år,er det i alle fall ikke tvil i min sjel om at akkurat den direkte lydkvaliteten var bedre før.Man trenger ikke å være fremskrittsfiendtlig for å bruke ørene.(som forøvrig fungerer helt greit ennå).

Men altså-ikke alt av gammelt lyder godt da,mye låter like dårlig som mesteparten innen normale prisleier av i dag låter.

Mvh Rune

8541363[/snapback]

 

Enten lyger du ellers er du ganske enkelt døv for det som kalles god lyd, så du burde kanskje stille den sjela de ett par kritiske spørsmål. Komponenter utvikles og derfor produserer de ikke de samme komponentene mer som de gjorde for flere år siden.

 

Produksjon av komponenter er ikke kostbart i det hele tatt, kostnadene ligger i utviklingen og ikke produksjon. En god komponent er ferdig utviklet og samme komponent kosten en brøkdel å produsere i dag enn det gjorde for maaange år siden. Automatisering og industrialisering kalles det.

 

Men så klart blir noen av komponentene dyre, hva skjer med dem. Jo de blir satt i dyrere produkter enkelt å greit.

 

Lurer på hvilket grunnlag du har for å si at mange av de beste komponentene ikke produseres mer på grunn av kostnadene, har du noe referanser?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...