Gå til innhold

1988 modell yamaha 40 hk


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

 

Altså jeg har en yamaha 40 hk på en musling\colibri 15 men så vær gang jeg svinger litt for mye så miste den taket i vannet !!

 

så jeg lurte på om det vil bli bedre om jeg bytter propell ?

det er for dyrt å forlenge stammen hvis det er det som må til :S

 

mvh janulf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er jo fordi den drar luft, kan ikke helt se hvordan en ny propell kan gjøre ting bedre, om den ikke har mindre diameter, noe som jeg tipper ikke kan hjelpe så mye :p

Skrevet

vet at det er på grunn av luft den får inn men, en jeg kjenner hadde samma problem med orginal propell men så bytta han til stål propell med sånne " dyse lignanes ting " forran å bak på propellen å etter byttet så greier han ikke å få den til å slippe vannet

 

( litt lang setning)

Skrevet

Hei!

Tror uannsett det vil være best å butta undervannshus eller motor!

Ville ikke kastet bort mange penger på en propell når det er lengden

på stammen som er problemet. Tror det vil være den beste og mest økonomiske for både deg og motoren din :cool:

Skrevet (endret)

Har propellen et utforming på enden?

Litt vondt å forklare, men tror du vet hva jeg mener..

Vinga rett over propellen skal være ca paralel med vannlinja til båten..

Endret av The_Free_Man
Skrevet (endret)
Har propellen et utforming på enden?

Litt vondt å forklare, men tror du vet hva jeg mener..

Vinga rett over propellen skal være ca paralel med vannlinja til båten..

8503798[/snapback]

Kavitasjonsplate heter den forøverig ;)

 

Men for å spørre, hvor langt ca i centimeter er det fra kavitasjonsplata og opp til skroget ?(kjølen)

Endret av KenBjork
Skrevet (endret)

den kva ..... plata ligge bitte litt over bunn på båt..

 

men utforming på enden av propellen ? mener du det at på orginale så koner den ut heil på enden ? for det gjør den ;):p

 

å har sjekka hva det koster å forlenge stammen å det kom på 12000 :p

Endret av janulf
Skrevet

Jeg hadde en 40hk yamaha på en 12,5 foter, med stålpropellen gikk det uten problemer, men med original alu-propell "spant" den veldig lett ved krappe svinger ol. Det skal mere til for å få en stålpropell til "spinne", tror det er fordi den er mye tyngre og derfor ikke ruser opp like fort.

 

Jeg hadde justert motoren litt opp slik at kavitasjonsplata lå litt høyere enn kjølen.

Skrevet
den kva ..... plata ligge bitte litt over bunn på båt..

 

men utforming på enden av propellen ?  mener du det at på orginale så koner den ut heil på enden ?  for det gjør den ;):p

 

å har sjekka hva det koster å forlenge stammen  å det kom på 12000 :p

8510606[/snapback]

 

Mener konen som er på ene enden ja.

Usikker, men tror den skaper undertrykk.

Opplevte det samme på en 40hk, men nå jeg skiftet propellen med en som hadde konen

så sluttet den å suge luft.

Skrevet
den kva ..... plata ligge bitte litt over bunn på båt..

8510606[/snapback]

Akkurat, dette er problemet til at den kaviterer og propellen suger ned luft. Feil lengde på stamme. Tipper du har kortstamma, og trenger langstamma.

For kavtitasjons-plata den skal være ca 1tomme fra kjølen. (dypere)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...