Gå til innhold

Video på Hi8-kassetter ødelagt?


Anbefalte innlegg

Driver å legger inn litt video fra noen Hi8-kassetter på PC-en, men får noen stygge, svarte striper i bildet på noen av kassettene (se eksempel). Noen som vet hva det skyldes og eventuelt om det er mulig å få det bort? Jeg vet det ikke har noe med kamera å gjøre da jeg også har lagt inn Hi8-kassetter som ikke har hatt svarte striper.

 

Takk for hjelpen!

 

post-85756-1177691912_thumb.jpg

 

EDIT: Mulig denne posten skulle vært postet i "Videoredigering og video". Hvis så, vennligst flytt den.

Endret av phex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spilt inn i Long Play (LP)? Står i såfall LP på kameraets LCD skjerm. Selv om kameraet ditt klarer å spille det av i riktig hastighet, og det ser bra ut på kameraets LCD skjerm, så er det såpass lite informasjon i et LP signal, at det ved digitalisering blir helt ødelagt, slik du ser her.

 

Vet altså ikke om dette er tilfellet, men jeg har sett mye triste skjebner etter bruk av Long Play... både når det gjelder eldre analoge formater og nye digitale (mini-DV/DVD/Harddisk). Bruk KUN SP (tape) eller beste kvalitet (andre komprimerte formater). Ellers kan dere fort angre.

Lenke til kommentar

Prøvd på andre kamera? Selv om andre kassetter funker fint på ditt kamera, kan det være at andre kamera klarer å spille disse kassettene fint. Det kommer an på hvordan videohodene er stilt under opptak/avspilling. Er det for stor forskjell mellom kameraet man har tatt opptak med, og det man spiller av med, kan det føre til problemer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Prøvd på andre kamera? Selv om andre kassetter funker fint på ditt kamera, kan det være at andre kamera klarer å spille disse kassettene fint. Det kommer an på hvordan videohodene er stilt under opptak/avspilling. Er det for stor forskjell mellom kameraet man har tatt opptak med, og det man spiller av med, kan det føre til problemer.

8498704[/snapback]

For noen dager siden fikk jeg besøkt de som eier kassettene for å teste de på deres eget kamera, men det hadde desverre blitt stjålet. Jaja, tror nesten det ikke er stort man kan gjøre for å redde videoene.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Kanskje jeg er skikkelig skikkelig teit som tar opp dette uten å være sikker, men trodde strengt tatt det fantes VHS kasetter du kan stappe Hi8 bånd inni.. Eller?!

8783922[/snapback]

Da er det nok du som er skikkelig teit :!: Det er kun VHS-C kassetter som kan brukes i slike adaptere da teknologien er den samme... er bare størrelsen på selve kassetthuset som er annerledes. Video8/Hi8 bruker et helt annet bånd og en annen teknologi, og selv om du hadde fått den inn i en slags adapter, hadde det bare blitt snø på skjermen.

 

Men neida, du er ikke så teit. Det er en utbredt misoppfatning. Har hatt kunder innom butikken som har blitt sure fordi vi står på vårt om at det ikke går med Hi-8 i en slik adapter, mens de VET at det går. Kunden har alltid rett? Hehe... joda...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...