Gå til innhold

bra harddisk kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stillbildefunksjonen på et videokamera er uansett såpass dårlig at det ikke er DET som bør være det avgjørende kriteriet for kjøpet. Og du vet allerede at HD ikke er anbefalt... mini-DV er fortsatt det foretrukne valget for de fleste.

 

Det som jeg stusser ved når det gjelder det Sony kameraet, er at både 3 og 6 megapiksel er nevnt. Om det er slik at det kan interpolere et stillbilde fra 3 til 6 megapiksler, så vil du få mye bedre kvalitet med Panasonic GS500 sine 4 megapiksel og 3CCD.

 

EDIT: Sjekket litt mer spesifikasjoner.

 

Finner blant annet: Oppløsning pr. sensor: 3200000 punkter. Ettersom kameraet kun har én sensor, kan det virke som effektive piksler er ca. 3 megapiksler. Noen som har kameraet kan sikkert bekrefte eller avkrefte dette.

Lenke til kommentar

jeg har sjekket litt andre steder og det står også mange andre steder at det er 6 mp det står for eksempel på prisguidens info så jeg vill tro det stemmer :thumbup:

men er det et bra kamera og begynne med.

hviss ikke hvilket er det kan være mini dv og dvd også

vill helst ha et som er greie stilbilder på men også god video kvalitet.

 

budskjett 7000,-

Lenke til kommentar
jeg har sjekket litt andre steder og det står også mange andre steder at det er 6 mp
Men hvordan kan en sensor på 3 megapiksel lage et bilde på 6 ekte megapiksler? Det lurer jeg på. At kameraet lagrer stillbilder på 6 megapiksler, betyr jo bare at bildet etter prosessering kan være maks 6 megapiksler... ikke at sensoren har oppfattet 6 megapiksler. Jeg vet som sagt ikke, men ettersom det påstås at sensoren bare er på 3 megapiksler (3200000 piksler) så må en av spesifikasjonene enten være feil eller utelatt?
det står for eksempel på prisguidens info så jeg vill tro det stemmer :thumbup:
Prisguidens info støtter seg bare til info fra "et eller annet sted". Det er dermed ikke gitt at denne informasjonen er riktig. Uansett står det bare hvor mange megapiksler bildet lagres i, ikke hvor mange ekte piksler det er bygget opp av.
men er det et bra kamera og begynne med.

hviss ikke hvilket er det kan være mini dv og dvd også

vill helst ha et som er greie stilbilder på men også god video kvalitet.

For best mulig videokvalitet, bør du så absolutt velge mini-DV fremfor HDD. Og du bør så absolutt velge 3CCD fremfor 1CCD. Panasonic GS500 er av mange regnet som det beste kameraet under 15.000 kroner, og slår til og med en rekke, langt dyrere HDV kamera på bildekvalitet. Grunnen er nettopp 3CCD (3 ganske store sensorer), samt Leica optikk og påkostet signalbehandling. Om stillbildene fra Sony kameraet faktisk er på 6 megapiksler, vil skarphet og farger antakeligvis uansett være bedre på GS500 sine 4 megapiksler. Og med mer enn 4 megapiksler så må du blåse opp bildene til A3 for å se forskjell. Og gjør du det med et videokamera, vil begrensningene man har i et videokamera til å gjengi stillbilder være en flaskehals lenge før megapikslene. Faktisk så kan et videokamera med en sensor med så mange megapiksler som 6 faktisk lage dårligere videobilde enn et videokamera med en sensor med fire megapiksler fordi hver piksel blir mindre jo flere piksler man skal få plass til på sensoren. Og da blir hver piksel også mindre lysfølsom. Video bruker jo bare et fåtall av disse sensorene til å bygge opp videobildet uansett.

 

Mitt tips er å gå for Panasonic GS500. Det er alt for mange grunner til ikke å anbefale det fremfor det nevnte Sony-kamera.

hvor mye går det på en mini dv kasett foresten
Det finnes mini-DV kassetter på 60 og 80 minutter. 60 minutters kassetter av god kvalitet får du ned til 40-60 kroner stykket.
Lenke til kommentar

men når jeg skal ha det over på pcen er det bare og koble till.

og hva skjer så med det som er på dv kasseten blir det borte eller?

det ser bra ut det kamera skal se vilket jeg går for kan få begge ned i 6000 pga mammas jobb men viss det er så mye bedre med mini dv så får jeg se om jeg ikke går for det. :hmm:

Lenke til kommentar

men det tåler alså mer en et hdd kamera så viss jeg skal bruke det litt i bakken så er det det beste? for det må helst tåle litt humper og bumper.driver med en del sport men har ikke tenk til å drive med sån folow cam hvor man hopper likt med kjøren. skal bare filme fra bakken. :w00t:

Lenke til kommentar
hvor får jeg tak i bilige mini dv kassetter i oslo?

8514542[/snapback]

 

Du må ikke tanke slik, billige DV kasetter blir dyrere i lengden (Problemer etc.)

 

Jeg bruker Sony premium DV (tror jeg de heter, de oransje, de har dem bl.a. på expert.)

og kun dem. Hvis du begynner og mikse med merkene blir kameraet fult av forskjellig smørning og drit.

 

De kasettene jeg bruker koster 60 kr enkeltvis og 250 kr for en 5 pk. (på expert)

 

Det er denne jeg mener

 

EDIT: Leif ;)

Endret av ThorU
Lenke til kommentar

3CCD vs. 1CCD går hovedsaklig på fargegjengivelse og skarphet. 3CCD er bedre enn 1, og brukes i profesjonelle kamera.

 

HDV vs SD går på oppløsning. HDV er bedre, men kan gi forstyrrelser i bevegelser/panorering på grunn av høyere komprimering. HDV er ennå ikke standard i profesjonelle miljøer ettersom alt som sendes på TV fortsatt er SD. Mer oppløsning betyr ikke automatisk bedre skarphet, men vil normalt kunne gi det. Større detaljgjengivelse er mer riktig å si.

 

Hva som er best av 3CCD og HDV er vanskelig å si. GS500 (og lillebroren GS300) har vunnet over dyrere HDV kamera. Men har ikke sett nye dueller mot de nyeste HDV kameraene enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...