Gå til innhold

Nyegynnerprogram til miksing av musikk!

Mattlakk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, skal lære meg å mikse musikk, dvs trommer, bass gitar og vokal..

Hvilket program burde jeg starte med, og ligger det noen guider der ute for newbies?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789
Skrevet (endret)

jeg villa ha starta på toppen, med Cubase SX3/studio 4 eller 4, det får du igjen for senere.

men det koster litt, men absolutt verdt det!

Endret av Slettet+981234789
Skrevet

Vel, Apples Garageband er jo et godt program som følger med alle Macintosh-maskiner. Dette gjør også overgangen til de mer profesjonelle programvarene Logic fra Apple enklere. Ellers har jo Steinberg sluppet Sequel, et billig program (Skolepris: 600kr) som visstnok er ganske godt.

Skrevet
jeg villa ha starta på toppen, med Cubase SX3/studio 4 eller 4, det får du igjen for senere.

8478354[/snapback]

Skrevet

Det er ikke noe problem å sette seg inn i det hvis man leser quick start guiden og kikker litt i manualen. Jeg har også skrevet en guide som forklarer endel her på forumet.

Mulighetene i cubase er enormt gode, legger man til noen gode plugins har man nesten et proffesjonelt studio.

Gjest Slettet+981234789
Skrevet

8478354[/snapback]

8483584[/snapback]

Cubase er vel ikke et nybegynnerprogram? :hmm:

8485381[/snapback]

nwi, men hvis du tar deg tid med cubase, så slipper du oppgradere til et bedre software senere,og lære deg det på nytt, det er nesten 100% sikkert at du kommer til å savne noe, eller noe du ikke kan gjøre i nybegynner versjoner... begynner du på toppen har du alt du trenger, fantasien setter grenser ikke programmet

Skrevet

Hvis du skal begynne med cubase kan det kanskje være greit å begynne med SL versjonen, da slipper du mye billigere unna og så kan du oppgradere seinere til feks SX.

Skrevet

Jeg ville også ha starta med en billigversjon av Cubase faktisk. Når jeg begynte med hjemmeopptak starta jeg med Cubase og det var egentlig ikke så vanskelig å sette seg inn i hvis man ofra litt tid foran skjermen. Cubase er krem å sitte og jobbe med.

Skrevet

Hvis du vil ha et program som er enkelt, intuitivt men allikevel inneholder de viktigste avansterte funksjoner bør du sjekke ut Tracktion. Prisen ligger på rundt 1500 kr, som må anses som meget rimelig i forhold til konkurrentene.

Skrevet

Til trådstarter:

Jeg skal vedde på at du sitter med et spill-lydkort, så om du faktisk har lyst til å holde på noe særlig med musikk bør du vurdere å oppgradere det og. Grunnen til at jeg nevner dette, er at det ofte følger med en hel pakke med diverse program for slik bruk når du kjøper et kort.

Eksempel: Kjøper du et EMU 1212M som koster kr. 1695,- ved Procom.no, får du med følgende program i pakken:

Cakewalk SONAR LE

Steinberg Cubase LE

Ableton Live Lite 4 for E-MU

Steinberg Wavelab Lite

IK Multimedia AmpliTube LE

IK Multimedia T-RackS EQ

Minnetonka diskWelder BRONZE

SFX Machine LT

E-MU Proteus X LE (over 1000 sounds included)

Slike program har også gjerne en oppgraderingsmulighet slik at du kan få god rabatt ved en eventuell oppgradering til full versjon.

Jeg har ingen erfaring med Tracktion, bare brukt f.eks. Sonar og Cubase. Fikk med Cubase LE da jeg kjøpte et lydkort, og endte med å kjøpe Cubase SX fordi jeg likte så godt hvordan det fungerer, men Sonar er også veldig bra. Selv de billige versjonene gir deg mye for pengene.

Skrevet

Finnes det noen enkle gratisprogrammer (eller billigprogrammer) som man kan bruke til å lage helt enkle sanger? Er interessert i å prøve det ut, men har ikke tenkt til å bruke mye penger da jeg enna ikke har kjøpt meg en PC som kan brukes til denslags.

Skrevet
Hvis du vil ha et program som er enkelt, intuitivt men allikevel inneholder de viktigste avansterte funksjoner bør du sjekke ut Tracktion. Prisen ligger på rundt 1500 kr, som må anses som meget rimelig i forhold til konkurrentene.

8491490[/snapback]

Cubase SE koster det samme.

Jeg vil også anbefale sterkt å kjøpe Cubase SE. Det er ikke noe du kommer til å angre på. Det er meget gode muligheter for å oppgradere programmet om dette skulle være nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...