Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lysets Hastighet og Tid


Anbefalte innlegg

Det sies at om man reiser i lysets hastighet vil tiden oppleves "tregere".

Da lurer jeg bare på:

 

Om man reiser i lysets hastighet til det nærmeste solsystemet (4.5 lysår unna). Så er vel det 4.5 år i forhold til de/den som sitter inne i romskipet.(Mulig jeg tar feil men det virker logisk.) Hvor lang tid tar det da i forhold til menneksene på jorden før skipet er fremme? og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det sies at om man reiser i lysets hastighet vil tiden oppleves "tregere".

Da lurer jeg bare på:

 

Om man reiser i lysets hastighet til det nærmeste solsystemet (4.5 lysår unna). Så er vel det 4.5 år i forhold til de/den som sitter inne i romskipet.(Mulig jeg tar feil men det virker logisk.) Hvor lang tid tar det da i forhold til menneksene på jorden før skipet er fremme? og hvorfor?

8476849[/snapback]

 

 

Det du tenker på her er Einstein sin relativitetsteori. og tidsdilatasjon.

 

Relativitetsteorien klarer jeg ikke helt å forstå selv. Så den skal jeg ikke prøve å forklare her. Men et resultat av teorien er tidsdilatasjon som er gitt av likningen her:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_spesielle...#Tidsdilatasjon

 

Den sier at jo fortere du forflytter deg i forhold til et punkt. Jo saktere går tiden.

 

Så hvis du hadde reist veldig fort i et romskip fra jorden. Opp mot lysfarten. Til en planet og tilbake igjen.

 

Og på jorden hadde vi ventet, si 10 år på at du skulle komme tilbake.

 

På grunn av tidsdilatasjonen, ville for eksempel reisen opplevd for deg, bare ta 5 år. Og du hadde bare blitt 5 år eldre. Mens de på jorden hadde blitt 10 år eldre på denne reisen. (Du kunne blitt yngre enn lillebroren din, om du har :p)

 

Om du ser på likningen, og putter inn farten v = c, ville du få 0 under brøkstreken. Som ikke er "lov". Men ser du grensen mot lysfrten vil delta*t gå mot uendelig. Altså et sekund i rommskipet vil gå mot uendelig mange sekunder på jorden. Når farten på romskipet går mot uendelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...