Gå til innhold

Nikon D50 eller Nikon D40?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

D50 er litt større, men har fokusmotor i huset. Det betyr at om du ønsker autofokus, har du med dette kameraet større valgfrihet blant eldre optikk, fastoptikk og optikk fra tredjepartsprodusenter enn med D40, som ikke har fokusmotor i huset. For å få autofokus på D40, må du kjøpe optikk med AF-S betegnelsen. På D50 holder med det AF-betegnelsen.

 

Dette er nok den største forskjellen. D50 er også litt eldre, men så vidt jeg vet, bruker den samme sensor som D40 (og D70/D70s).

Lenke til kommentar

Jeg mener D50 gir mest for pengene, spesielt når du får den til en tusenlapp under prisen på D40. Bildekvaliteten på disse kameraene er vel tilnærmet like, og eneste forskjellen jeg kan komme på i d40s favør må være større lcd skjerm... rett meg hvis jeg tar feil...

 

større hus er for meg en positiv egenskap, vet ikke hva du mener om det?

Lenke til kommentar
For å få autofokus på D40, må du kjøpe optikk med AF-S betegnelsen. På D50 holder med det  AF-betegnelsen.

 

Hvorfor skorer D40 så lavt på autofokushastighet under test? Skyldes det at de tester rmed AF objektiv, eller er hastigheten lav også med medfølgende kit-objektiv som er et AF-S?

 

Her

Lenke til kommentar

AF-S betegnelsen gir ikke nødvendigvis en indikasjon på hurtigheten i autofokus på objektivet. Det finnes AF modeller som fokuserer raskere enn AF-S. Nå som AF-S er innført på flere billige objektiver er ofte hastigheten deretter, som f.eks på 18-55mm DX som er kit. Det eneste du kan være rimelig sikker på er at AF-S optikk er mer stillegående og at de kan brukes med full automatikk på D40.

 

Forøvrig er en fordel i D40 favør den større søkeren, som jo bare er et trist kapittel for D70 og D50.

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar

Jeg visste ikke at søkeren er bedre på D40, og det er jo en hyggelig oppgradering. Tror likevel jeg ville valgt D50. Bildekvaliteten er så og si identisk, det føles i følge det jeg har hørt mer solid ut, og kan utnytte eldre optikk. Når det i tillegg er en tusenlapp billigere er jeg ikke i tvil. Slå til mens du fremdeles kan.

Lenke til kommentar

Har du erfaring med systemkamera/speilrefleks, anbefaler jeg D50.

Med integrert AFmotor i huset vil dette gi størst fleksibilitet med eldre objektiv dersom du har tilgang.

Dersom dette vil være ditt første DSLR mener jeg personlig at D40 kan være det beste verktøyet til å skaffe seg kunskap og erfaring, og vokse som fotograf med.

Er du redd for begrensninger vedrørende objektiv og AF, kan jeg berolige med at selv om disse ikke har innebygd motor, kan de fleste likevel fokusere manuelt.

Mao. kan du derfor også benytte rimelige, men gode objektiv fra Sigma og Tamron (kommer stort sett an på forventningene dine til automatikk).

Kamera huset er ofte den del av samlet utstyrspakke du bytter ut først så derfor vil jeg heller anbefale å legge litt mer penger i kvalitetsoptikk.

 

Så derfor; Er du fersk i dette her uten tilgang på utstyr fra før -> D40 (eller D40x)

Erfaren med tilgang på eksisterende optikk?: -> D50 (eller D80)

Lenke til kommentar
Hvorfor er D40 bedre for nybegynnere? De har jo akurat samme programmene. D50 er også en entrylevel-modell, og har stort sett identisk funksjonalitet med D40. Jeg forstod ikke helt det poenget, siden D40 ikke er enklere å bruke enn D50.

8475946[/snapback]

 

Slik jeg ser det har Nikon gjort noe nytt og unikt med layout og grafiskdesign i menyoppsettet til D40. Du har flere valgmuligheter vedrørende personlige preferanser. Bl.a. kan du velge en visualisering av valgte innstillinger f.eks. blenderåpning.

Dette må da være utrolig greit når man skal lære seg grunnleggende fototeori i praksis. Meg bekjent har hverken Nikon eller andre gjort dette før...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det går så mange mnd før man blir lei av de animerte menyene, så jeg håper det er mulig å slå dem av. En total nybegynner bruker bare grønn auto/p uansett, og der er det jo ingen forskjell.

Ærlig talt tror jeg ikke nybegynnere kommer til å lære så mye mer av disse menyene. Gidder man ikke lese manualen og en lærebok, så gidder man ikke tolke menyene heller.

I utgangspunktet er alle kameraene like enkle å bruke for nybegynnere, sett bort fra absolutte proffkameraer, og kameraer med veldig moderat skarping. PASM-hjulet er jo helt likt på alle kameraene, og de færreste lærer å bruke noe annet enn de automatiske funksjonene likevel. Derfor ser jeg ingen grunn til å velge et "pedagogisk" kamera. Har man ambisjoner om å lære noe skikkelig, så vokser man desto raskere ut av et slik kamera likevel. Har man ingen ambisjoner så vil man ikke ha behov for de pedagogiske menyene uansett.

Lenke til kommentar
Har du erfaring med systemkamera/speilrefleks, anbefaler jeg D50.

Med integrert AFmotor i huset vil dette gi størst fleksibilitet med eldre objektiv dersom du har tilgang.

Dersom dette vil være ditt første DSLR mener jeg personlig at D40 kan være det beste verktøyet til å skaffe seg kunskap og erfaring, og vokse som fotograf med.

Er du redd for begrensninger vedrørende objektiv og AF, kan jeg berolige med at selv om disse ikke har innebygd motor, kan de fleste likevel fokusere manuelt.

Mao. kan du derfor også benytte rimelige, men gode objektiv fra Sigma og Tamron (kommer stort sett an på forventningene dine til automatikk).

Kamera huset er ofte den del av samlet utstyrspakke du bytter ut først så derfor vil jeg heller anbefale å legge litt mer penger i kvalitetsoptikk.

 

Så derfor; Er du fersk i dette her uten tilgang på utstyr fra før -> D40 (eller D40x)

                Erfaren med tilgang på eksisterende optikk?: -> D50 (eller D80)

8475911[/snapback]

 

Faktisk ville jeg konkludert motsatt. De fleste førstegangsbrukere av dSLR, vil finne manuell fokus som begrensende og irriterende, og dersom man kjøper et "billig" objektiv uten fokusmotor, vil jeg tro at enkelte irriterer seg såpass at det kan dempe fotogleden. Manuell fokus er noe man evt lærer over tid. Selv har jeg problemer med å anbefale noen D40, nettopp pga mangelen på fokusmotor i huset.

 

Min erfaring

zoom og manuell fokus :no:

fast optikk og manuell fokus :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...