Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linjen min har plutselig blitt mye dårligere!


Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

 

Jeg har ADSL fra NGT. Da jeg fikk linjen hentet jeg ned filer og div med en hastighet på 700kb/s og opplastet med en hastighet på 70 kb/s. Så ringte jeg og klagde på at telefonen ikke var noe serlig, det hakket osv. Etter det så har jeg maks nedlastnings hastighet på 230 kb/s og opphastighet på 45 kb/s.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med hva som kan være årsaken til dette? Kan NGT ha endret på linja mi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å snakke om bits og bytes så tror jeg nok at det her har blitt justert litt på linjeprofilen din .

 

Men om de har gjort en korrekt jobb er vanskelig å si uten å vite litt mere om ting som synkroniseringhastighet avlest i modemet sitt webgrensesnitt og linjelengden din .

 

Muligens har linje di syncet noe høgt i forhold til linjekvaliteten men spørsmålet mitt blir da om telefonene din har blitt bedre etter justeringen ?

Lenke til kommentar
Uten å snakke om bits og bytes så tror jeg nok at det her har blitt justert litt på linjeprofilen din .

 

Men om de har gjort en korrekt jobb er vanskelig å si uten å vite litt mere om ting som synkroniseringhastighet avlest i modemet sitt webgrensesnitt og linjelengden din .

 

Muligens har linje di syncet noe høgt i forhold til linjekvaliteten men spørsmålet mitt blir da om telefonene din har blitt bedre etter justeringen ?

8470651[/snapback]

 

Heisann!

 

Linjen på telefonen ble mye bedre etter justeringen. Mulig at de har justert selve linjen slik at telefonen skulle bli bedre?

Lenke til kommentar

Nei. Det vil ikke være tilfellet.

 

Uansett om du snakker om en ip-telefon eller en analoig telefon så går det ikke ann å modulere signalet til å gi noe bedre eller dårligere kvlaitet på telefon. for IP-telefon så er båndbredde båndbredde og vil ikke være noe anderledes for bruk til PC enn mot IP-telefonen. For analog telefoni, så er signalmodulasjonen på en helt annen frekvens, og den eneste måten endringer på linjen din kan påvirke telefonen din er om du ikke bruker splitter slik som du burde (gitt at du har en delt-aksess linje).

 

Sjekk først hva du får som sync hastighet på din lokale modemruter. Om det ikek stememr med ditt abboenement, så hør med kundesupport om de kan ha gjort en feil med hensyn på hva din linjehastighet er satt til.

 

Du sier du måler hastighet ved å laste ned "diverse filer". Det er viktig at du tar en god test for å måle hastighet, og ikke bare baserer det på hastigheten du kan laste ned filer fra fildelingsnettverk eller websider. Bruk speedometeret på dinside.no (eller om du vil ha en enda mer nøyaktig test, bruk TPtest v.3.12 fra www.tptest.se og mål mot ip performance V3 serveren, bostream, eller telenor stockholm).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Nei. Det vil ikke være tilfellet.

 

Uansett om du snakker om en ip-telefon eller en analoig telefon så går det ikke ann å modulere signalet til å gi noe bedre eller dårligere kvlaitet på telefon.

 

Sjekk først hva du får som sync hastighet på din lokale modemruter. Om det ikek stememr med ditt abboenement, så hør med kundesupport om de kan ha gjort en feil med hensyn på hva din linjehastighet er satt til.

 

Du sier du måler hastighet ved å laste ned "diverse filer". Det er viktig at du tar en god test for å måle hastighet, og ikke bare baserer det på hastigheten du kan laste ned filer fra fildelingsnettverk eller websider. Bruk speedometeret på dinside.no (eller om du vil ha en enda mer nøyaktig test, bruk TPtest v.3.12 fra www.tptest.se og mål mot ip performance V3 serveren, bostream, eller telenor stockholm).

 

-Stigma

8471726[/snapback]

 

Jeg er litt "grønn" på området, hvordan kan jeg sjekke sync hastighet på min lokale modemruter?

Lenke til kommentar
Jeg er litt "grønn" på området, hvordan kan jeg sjekke sync hastighet på min lokale modemruter?

8471744[/snapback]

 

Det komer litt ann på hvilket rutermodem du har.

 

For speedtouch typer (516,546,585) : gå til nettleseren din, og bruk nettadressen 10.0.0.1 i adresselinjen. da kommer du inn på grensesnittet til ruteren. Linjehastigheten kan du finne under "bredbåndsforbindelse" på hovedmenyen til venstre.

 

For Netopia rutere og zyxel rutere må du bruke telnet for å logge deg på og sjekke.

 

Vær obs på at hastigheten som står i ruter er brutto hastighet. Det er normalt at du får ca 80% av dette i netto hastighet under normalt bruk. Har du derimot mye mindre enn 80% av det som står i ruteren i praksis, så måler du enten feil, eller har et problem på ditt lokale nettverk (typisk dårlig konfigurert trådløst nettverk f.eks) som lager flaskehals for hastigheten fram til PC.

 

PS: NGT sine abbonement er typisk oppigtt på nettsidene deres som netto hastighet, ikke brutto

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Jeg er litt "grønn" på området, hvordan kan jeg sjekke sync hastighet på min lokale modemruter?

8471744[/snapback]

 

Det komer litt ann på hvilket rutermodem du har.

 

For speedtouch typer (516,546,585) : gå til nettleseren din, og bruk nettadressen 10.0.0.1 i adresselinjen. da kommer du inn på grensesnittet til ruteren. Linjehastigheten kan du finne under "bredbåndsforbindelse" på hovedmenyen til venstre.

 

For Netopia rutere og zyxel rutere må du bruke telnet for å logge deg på og sjekke.

 

Vær obs på at hastigheten som står i ruter er brutto hastighet. Det er normalt at du får ca 80% av dette i netto hastighet under normalt bruk. Har du derimot mye mindre enn 80% av det som står i ruteren i praksis, så måler du enten feil, eller har et problem på ditt lokale nettverk (typisk dårlig konfigurert trådløst nettverk f.eks) som lager flaskehals for hastigheten fram til PC.

 

-Stigma

8471765[/snapback]

 

Hei igjen!

 

Jeg har zyxel ruter. kremt, men hvordan skal jeg få logget meg på telnet? jeg har ikke trådløst nettverk her. Kabel direkte fra Zyxel og inn til pc.

Lenke til kommentar
Vil tro han syncer på ca 2240 /440 (målt hastighet * 8 *1,2).

Husker ikke helt oppsett på Zyxel ruteren nå, men gå til:

http://10.0.0.1:31337

 

Passord er "1234" eller aktiveringspassordet ditt.

Dersom du leiter litt i menyene vil du finne hastigheten (Under WAN status kanskje?).

8471956[/snapback]

 

AH, ja,s temmer at zyxel660 har et webgrensesnitt også når jeg tenker meg om, men jeg husker desverre ikke layouten der. Informasjonen ligger der garantert, men du må aknskej bare lete litt rundt i menyene :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Er vell kanskje enklere med telnet.

 

Trykk Strart --> Run/kjør.

Skriv inn "cmd" og trykk ok.

Skriv inn "telnet 10.0.0.1"

Passord: "1234" eller aktiveringspassord.

Skriv inn "24" --> trykk enter.

Skriv inn "1" --> trykk enter.

Hastigheten står nå nede til høyre.

Lenke til kommentar
Vil tro han syncer på ca 2240 /440 (målt hastighet * 8 *1,2).

Husker ikke helt oppsett på Zyxel ruteren nå, men gå til:

http://10.0.0.1:31337

 

Passord er "1234" eller aktiveringspassordet ditt.

Dersom du leiter litt i menyene vil du finne hastigheten (Under WAN status kanskje?).

8471956[/snapback]

 

Da har jeg vært inne å sjekket ut oppsettet!! Jeg fikk flg fram der:

 

UP 477 kbps - Down 2.748 kbps.

 

hva vil jeg ligge på generelt ved nedlastning?

Lenke til kommentar
Det betyr sånn ca at nedlatningen kan teoretisk deles på 8. så du burde ha rundt 337KB/sec hvis "været er perfekt"

 

Frankie

8472654[/snapback]

 

Nja, det er om du regner i brutto. I praksis vil du se røfft regnet rundt 275KB/sec i netto på diverse hastighetstester f.eks.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Det betyr sånn ca at nedlatningen kan teoretisk deles på 8. så du burde ha rundt 337KB/sec hvis "været er perfekt"

 

Frankie

8472654[/snapback]

 

Nja, det er om du regner i brutto. I praksis vil du se røfft regnet rundt 275KB/sec i netto på diverse hastighetstester f.eks.

 

-Stigma

8473073[/snapback]

 

Det kan nok stemme det ja! Ligger sånn omtrentlig på 260 KB/s. Skulle ønske jeg kunne få tilbake den "gamle" hastigheten... Var omtrent 2,5 gang så rask..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...