Gå til innhold

Automatisk skru av data, og starte prog. ved start

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo

Hva må jeg gjøre for å automatisk skru av datamaskinen ved ett gitt klokkeslett?

Hva må jeg gjøre for å starte et program automatisk når datamaskinen logger på (jeg har brukernavn og passord, men ønsker at det skal starte likavell).

har linux ubuntu dapper drake 6.06 serververson...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For automatisk skru av maskinen ved et gitt klokkeslett kan du enten legge inn shutdown som en jobb i crontab (les mer om cron-verktøyene her eller her). Eller du kan rett og slett ved oppstart bare kalle shutdown med parametre som angir tidspunktet du ønsker maskinen skal skrus av (litt enklere kanskje) -- avhengig av hva ditt behov er. Les om shutdown-kommandoen i manualen: man shutdown.

For automatisk utføre kommandoer (dvs kjøre programmer) ved oppstart kan disse f.eks. legges til i din distro sin oppstartsfil, i Ubuntu er vel det /etc/rc.local (-- husk å beholde "exit 0" nederst, fordi det gir returmelding om at scriptet ble vellykket utført). Dette shell-scriptet (rc.local) er det siste som utføres som en del av oppstartsprosessen (etter alle init-scriptene er kjørt, men før noen bruker får lov til å logge seg inn).

Endret av kommers
  • 5 uker senere...
Skrevet (endret)
For automatisk utføre kommandoer (dvs kjøre programmer) ved oppstart kan disse f.eks. legges til i din distro sin oppstartsfil, i Ubuntu er vel det /etc/rc.local (-- husk å beholde "exit 0" nederst, fordi det gir returmelding om at scriptet ble vellykket utført). Dette shell-scriptet (rc.local) er det siste som utføres som en del av oppstartsprosessen (etter alle init-scriptene er kjørt, men før noen bruker får lov til å logge seg inn).

8453100[/snapback]

har fått til av og på-skruing nå (var litt kreativ, og brukte et tids-relè for å starte den)

jeg vil altså at datamaskinen skal starte server.sh

#!/bin/sh

echo "Starting Cs:Source Server"

sleep 1

screen -A -m -d -S css-server ./srcds_run -console -game cstrike +map de_dust +maxplayers 16 -autoupdate

som dere ser, åpnes dette automatisk i screen.

/etc/rc.local ser slik ut:

#!/bin/sh -e

#

# rc.local

#

# This script is executed at the end of each multiuser runlevel.

# Make sure that the script will "exit 0" on success or any other

# value on error.

#

# In order to enable or disable this script just change the execution

# bits.

#

# By default this script does nothing.

/home/srcds/srcds_1/server.sh

exit 0

når jeg starter datamaskinen, får jeg beskjeden

*starting periodic command scheduler...          ok

*enabling additional execut..........                    ok

*Rrunning local boot scripts (/etc/rc.local)

Starting Cs:Source Server                              OK

likevell fungerer ikke serveren: monkeyface.refs.no:27015, og den dukker ikke opp i "screen -r" til noen av brukerene...

forslag?

edit: "+$" som stod der istad, er nå byttet ut med slik det egentlig var... putty sin måte å fortelle at jeg ikke har med hele linja, er å sette et $ tegn.

Endret av r2d290
Skrevet

Det som utføres av rc.local blir utført av root. En vanlig bruker vil ikke få tilgang til screen-sesjonene til root. Prøv som root, eller sjekk om prosessen (css-server eller hva den heter) kjører med ps, f.eks.: ps -aux | grep <navn-på-prosess>

Har du sjekket om samme one-liner (screen -A -m -d -S css-server ./srcds_run -console -game cstrike +map de_dust +$) virker fra kommandolinja da? (sikker på at '+$' skal være der?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...