Gå til innhold

GPS for digitalkamra, smart eller...


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en Sony GPS CS-1 og sitter med en litt sur ettersmak.

GPS en virket fint den, Tok noen bilder med mitt to år gamle Sony kamra, og med hjelp av den medfølgende programvaren fikk jeg GPS-posisjonene rett inn i bildenes exif data.

 

Men hva så...

Jeg trodde det fulgte med programvare for å plassere bildene på kart. I stedet for følger det med en oppdatering til "Sony picture utility" et program som følger med nye Sony kamra. Dette programmet fulgte selvfølgelig ikke med mitt kamra og jeg kan ikke se at det går an å laste det ned heller. Og aldri i verden om jeg kjøper nytt kamra bare for å få programvaren.

 

Er det noen som vet om det finnes annen programvare som kan kjøpes / lastes ned for å plassere bildene på kart ved hjelp av exif-data?

 

Jeg mener det emnet har vært innom forumet, men jeg klarer ikke å finne noe nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! :)

 

Ifølge denne artikkelen på Digit.no:

Ved å bruke den medfølgende programvaren Sony Picture Motion Browser, kan man ved hjelp av et internettkart vise nøyaktig hvor bildene ble tatt (kartene er hentet fra Google).

 

Kombinasjonen av GPS-CS1, Picture Motion Browser-programvaren og de nyeste digitalkameraene fra Sony (fra august 2006), åpner for en helt ny fotoopplevelse ved visning av bilder tatt på utenlandsferie.

Er du sikker på at dette programmet ikke følger med? Det ser ut til at digitalkameraet må være kjøpt etter august i 2006 for at alt skal fungere.

Endret av aircruiser
Lenke til kommentar

Kamraet mitt er eldre. Men det er ikke problemet: Exif-dataene i bildefilene mine er kompatible med GPSen, men av en eller annen grunn følger det ikke med programvare for å plassere bildene på kart. (Sony Picture Motion Browser)

Kun en oppdatering av denne programvaren. Av det jeg kan finne ut leveres denne programvaren med nye Sony kamra.

Det er vel sikkert for at man skal kjøpe kamra fra Sony i stedet for å bruke GPSen sammen med andre merker.

Lenke til kommentar
Hvilken programvare fulgte med kameraet? I henhold til Sony sin webside så kan  Cyber-shot Viewer oppgraderes til Sony Picture Motion Browser i noen tilfeller.

8453594[/snapback]

 

 

På CDen står det Picture Package. Det er et Sony DSC-V3. Dette kom vel i 2004 tror jeg. Det gikk helt fint å legge GPS data inn i exif. Prøvde også med bilder fra Nikon D70 og det gikk ikke.

Jeg får se hva som dukker opp..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...