Gå til innhold

Ompartisjonerte, størrelse problemer


Anbefalte innlegg

I sammenheng med oppgradering fra ubuntu edgy til feisty, valgte jeg å endre størrelsen på flere av partisjonene mine, blant annet å ta plass fra /, og legge mer til home, uten å formatere. Dette gjorde jeg med gParted. Fikk en del feil i sammenheng med dette, men etter å ha prøvd flere ganger, og å ha gjort det som kom opp på feilmeldingene, sto det at plassen var endret.

 

Problemet var da at i gParted ble plutselig all plassen som ble flyttet, brukt. Så endte da opp med like lite plass ledig som før.

 

Når installeringen var ferdig, restartet jeg til den nye ubuntuen. Når jeg kjører kommandoen df -Th for å få oversikt over plassen på harddiskene, står det at home fortsatt er på 30 gb, (som den var før, endret til 87 gb). Hvorfor har det blitt sånn... har plassen jeg flyttet bare forsvunnet ut i evigheten?... Når jeg booter opp med live cden, og ser på gParted, skal home være 87 gb, men nesten fylt opp.

 

Leter etter en mulighet til å fikse dette annet en å formatere den. Kan alltids kopiere alt til en annen harddisk fra live cden, formatere, så kopiere tilbake. Men dette virker noe tungvindt... Så hvis noen har noen gode ideer tas det imot med glede :)

 

MvH

Bjørnar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...