Chalciporuspiperatus Skrevet 22. april 2007 Skrevet 22. april 2007 (endret) * Endret 16. mars 2016 av Chalciporuspiperatus
Windkin Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Skal du lære deg å spille gitar ville jeg anbefale deg å starte med en akustisk.
NilsiT Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Squire by fender har jo en del billige gitarpakker til rundt 2-3000 kr! Liker bedre ekte fender, men siden du er helt ny innen dette kan det være greit med en billig gitar! jeg har spilt en god stund nå(begynner å bli noen år) og har fortsatt en Squire by fender gitar som jeg kjøpe sammen med en forsterker til 2100 kr faktisk ganske så god den gitaren!
apegryn Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 (endret) Skal du lære deg å spille gitar ville jeg anbefale deg å starte med en akustisk. 8450711[/snapback] Skal du lære deg å spille gitar ville jeg anbefale deg å starte med akkurat det du har lyst til. Endret 25. april 2007 av tronni_87
Smooth Ceiling Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Siden du bor i Trondheim, har Tre 45 både et godt utvalg av instrumenter og egen undervisning. Kanskje du bør stikke innom der og ta en prat med dem? De sier de vil være behjelpelig med å plukke ut rett utstyr for deg (skulle bare mangle uansett). Så sier du bare enkelt og greit at du vil begynne med elgitar, og hvor mye du vil bruke på det. Prislisten for skolen finner du her. Lykke til uansett hva du gjør, håper du finner en ny og svært givende hobby her Det er kos å spille gitar.
Haraldson Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)
karamasov Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 (endret) Anbefaler absolutt å begynne med en akustisk gitar. Det blir lett billigere med en slik løsning, og om du føler at gitar er noe for deg, går du naturligvis videre derfra. En kassegitar behøver du uansett! Tror nok de fleste gitarister vil anbefale det samme. Endret 1. mai 2007 av forman
apegryn Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 forman, kan du egentlig forklare hvorfor du vil anbefale akustisk gitar over elektrisk? Mitt tips til deg Zeeq: Vil du begynne med elgitar så begynner du med det, det er akkurat hip som hap...
karamasov Skrevet 2. mai 2007 Skrevet 2. mai 2007 Ja, mange opplever det som enklere å begynne med. Ofte kan det være vanskeligere å lære grep i oppstartsfasen med en elektrisk gitar. Det er naturligvis forskjellig fra person til person. Man velger jo selvfølgelig det man selv synes er best.
Chalciporuspiperatus Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Skrevet 2. mai 2007 Takk for all hjelp ...lurer fortsatt på om jeg skal begynne med akustisk eller el.
karamasov Skrevet 2. mai 2007 Skrevet 2. mai 2007 Takk for all hjelp ...lurer fortsatt på om jeg skal begynne med akustisk eller el. 8517700[/snapback] Stikk i en gitarbutikk i nærheten og småspill litt på begge. Da kjenner du hva som vil bli mest behagelig å starte med.
apegryn Skrevet 2. mai 2007 Skrevet 2. mai 2007 (endret) Jeg skal prøve å gjøre det enkelt for deg... Du har 3 typer standard gitarer, akustisk nylon, akustisk stål og elektrisk stålstrengsgitrar. Nylongitar er mye snillere med fingrene i oppstartsfasen når du skal begynne å spille, fordi du ikke har tynne stålstrenger nederst som biter seg inn i fingrene, og de er mye lettere å presse ned på gripebrettet. Gripebrettet er også bredere, slik at du ikke tar like lett borti strenger du ikke vil frette. Små/skjøre hender bør begynne med nylongitar. Akustisk stålstrengsgitar er det vondeste å begynne med. Stålstrengene er generelt litt tykkere enn elektrisk gitar, så du må bruke mer trykk for å presse strengene på plass uten at de klirrer i båndene. Ofte har de større høyde fra båndene til strengene (action). Det betyr ikke at en ikke kan begynne å lære på akustisk stålstrengsgitar, for all del. Er en motivert til å spille så vil ikke litt tungspilt gitar ta fra deg gleden i å lære gitar. Og face it, akustisk gitar har nydelig lyd. Elektrisk stålstrengsgitar er lettere å spille på enn akustisk stålstrengsgitar, men alt etter forholdene, vanskeligere enn nylonstrengsgitar. Strengene kan sitte nær gripebrettet, og de er ofte litt tynnere slik at det er lett å presse strengene ned på båndene. Vær klar over at noen av de billigste elgitarene kan være noe herk å spille på kontra gitarer fra 3-4k klassen og opp. ---- Er du motivert til å lære å spille synest jeg ikke du skal tenke så mye på hvilken type gitar som er lettest å spille på, du lærer på alle typer uansett. Heller velg ut ifra hvilken musikk du vil spille, hvilke gitarer dine favorittartister bruker. Du skrev i starttråden at du helst ville begynne med el-gitar. Så da må ingen klare å overbevise deg til noe annet. Endret 2. mai 2007 av tronni_87
AnaXyd Skrevet 2. mai 2007 Skrevet 2. mai 2007 Like greit å begynne med elgitar hvis du har lyst til det! Dumt å begynne med akustisk nylon, og deretter hoppe over til el etterhvert... Dette vil være stor forskjell for deg og dine fingre! Også er det MYE morsommere med litt ordentlig forsterkerkraft, overdrive og diverse effekter du kan leke deg med når det gjelder el. Men! Prøv i en gitarbutikk først! Se hva du liker best!
Kvakko Skrevet 2. mai 2007 Skrevet 2. mai 2007 Må si meg enig med tronni her. Det har lenge vært vanlig å anbefale nybegynnere å starte med akustisk, men selv synes jeg dette blir litt feil. Motivasjon og spilleglede er en viktig faktor når det gjelder gitarspilling, og og når man blir sittende å spille noe annet enn det man egentlig har lyst til så skal det ikke alltid så mye til før gitaren blir lagt ned for godt. Så jeg vil bare slenge meg på de som allerede har anbefalt deg å begynne med det du har mest lyst til.
CastorFiber Skrevet 2. mai 2007 Skrevet 2. mai 2007 I og for seg ikke helt uenig, men det er et aspekt jeg gjerne vil trekke fram, som kan være et argument. Hvis man begynner på en nylonstrenger, er det min erfaring at man gjerne øver inn litt andre ting enn hvis man begynner på elgitar. Man lærer seg gjerne litt mer fingerspill, spiller overganger i bassen mellom akkordene, og så videre. Dette er en veldig god ballast å ha med siden, men bevares, har man som mål å spille kun powerchords med forsterkeren på 11, er jo dette bortkastet. Uansett, jeg synes dette aspektet er såvidt viktig at jeg anbefaler en nylonstrengsgitar. Men fører dette til at man kjøper seg en støvsamler, er det jo bedre med en elgitar med en gang. Akkustisk stålstrenger vil jeg ikke anbefale for en nybegynner.
AnaXyd Skrevet 2. mai 2007 Skrevet 2. mai 2007 I og for seg ikke helt uenig, men det er et aspekt jeg gjerne vil trekke fram, som kan være et argument. Hvis man begynner på en nylonstrenger, er det min erfaring at man gjerne øver inn litt andre ting enn hvis man begynner på elgitar. Man lærer seg gjerne litt mer fingerspill, spiller overganger i bassen mellom akkordene, og så videre. Dette er en veldig god ballast å ha med siden, men bevares, har man som mål å spille kun powerchords med forsterkeren på 11, er jo dette bortkastet. Uansett, jeg synes dette aspektet er såvidt viktig at jeg anbefaler en nylonstrengsgitar. Men fører dette til at man kjøper seg en støvsamler, er det jo bedre med en elgitar med en gang. Akkustisk stålstrenger vil jeg ikke anbefale for en nybegynner. 8522996[/snapback] Hvis han f.eks skal begynne med akkustisk i begynnelsen, er det ikke like greit å begynne rett på stål? Så slipper man overgangen etterhvert, hvis man avanserer fra nylon til stål...?
xersess Skrevet 2. mai 2007 Skrevet 2. mai 2007 forman, kan du egentlig forklare hvorfor du vil anbefale akustisk gitar over elektrisk? Mitt tips til deg Zeeq: Vil du begynne med elgitar så begynner du med det, det er akkurat hip som hap... 8517281[/snapback] ganske enig der om zeeq skal lære seg å spele gitar må det vere intresant, alså vil han spele el gitar så er det rette valget. i begynnelsen kan det vere fort gjort å gi opp gitar vis det blir for kjedelig, så gjer litt sånn som du skjølv vil
apegryn Skrevet 2. mai 2007 Skrevet 2. mai 2007 (endret) Akkustisk stålstrenger vil jeg ikke anbefale for en nybegynner. 8522996[/snapback] Hvis han f.eks skal begynne med akkustisk i begynnelsen, er det ikke like greit å begynne rett på stål? Så slipper man overgangen etterhvert, hvis man avanserer fra nylon til stål...? 8524366[/snapback] Det er litt vanskeligere å lære seg de helt basic teknikkene dersom du slåss mot strengene i begynnelsen, og har du ømfintlige/små/svake hender kommer blemmer og sliten fingertupp ganske så fort. Endret 2. mai 2007 av tronni_87
CastorFiber Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 (endret) En vanlig akkustisk stålstrenger er foreferdelig "tungspilt", sammenlignet med andre gitarer. De leveres ofte med tykkere strenger enn el- gitarer. Det kreves mye kraft til å presse ned strengene, og de skjære seg inn i fingrene. Tro meg, som nybegynner er det vondt nok i fingertuppene med en vanlig nylonstrenger!. I tillegg er halsen smal, noe som gjør det vanskelig å plassere "pølsefingrene" til å begynne med. Selv gitarister som spiller en god del, og har spilt i flere år, kjenner at det er "tungt" å spille på en akkustisk stålstrengsgitar. Man kan løse dette ved å sette på el- gitarstrenger, men da går man glipp av den fine lyden det er i en stålstrengsgitar, og det er jo ikke ønskelig. Det tar noen timer før lærhuden på fingertuppene er på plass. I den perioden er det greit med en gitar som er litt snill med hendene. Når du først får denne huden, har du den til gjengjeld resten av livet Endret 3. mai 2007 av CastorFiber
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå