Gå til innhold

Hvilket sirkulær polariseringsfilter anbefales?


Anbefalte innlegg

1. Hoya har flere typer med ulik pris - hvilke bruker dere og hva anbefales? Burde man satse på de dyrere typene med super-duper multicoating eller blir det like bra bilder med de billigere?

 

2. Det blir mange filtere å kjøpe grunnet ulik filterdiameter på objektivene hvis en skal feste polafilter på flere objektiver. Hvilke objektiver er polafiltrene mest brukt på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om dette GARANTERT er besvart i flere tråder før så kan jeg komme med et komprimert inspill:

 

Hoya MC - Rimelig, coated variant - helt kurant ikke veldig tynn ring, som kan gi vignettering ved vidvinkel.

Hoya SMC - Tynnere glass og tynnere ring, bedre lysgjennomgang

Hoya Pro/ Pro Digital - Som navnet sier, proffvariant- har også gjenger i front for stacking.

 

Jeg valgte selv Nikon CPLII, enklere der, de har ingen nivågradering (alt er like dyrt, hehe).

De er tynne, solid og god konstruksjon og god lysgjennomgang.

 

Det blir jo selsagt avgjørende hvor mye penger du vil legge i det, har du optikk med filterdimensjon på 77mm blir det fort grisedyrt. Jeg løste noe av problemet med å kjøpe stepup ringer fra 67-77mm og 72-77mm og behøvde derfor kun å kjøpe 1 stk. polariseringsfilter for 77mm for å dekke alle tre filterdimensjonene. Totalt ble det rundt 2000,-

 

Polariseringsfiltre bruker man jo på alle typer objektiver, det er jo motivet som avgjør om du ønsker å bruke det eller ei.

 

Til slutt: Husk at polariseringseffekten er gradert, så det kan få utslag ved ekstrem vidvinkel (typisk 24mm og utover)

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar
1. Hoya har flere typer med ulik pris - hvilke bruker dere og hva anbefales? Burde man satse på de dyrere typene med super-duper multicoating eller blir det like bra bilder med de billigere?

 

2. Det blir mange filtere å kjøpe grunnet ulik filterdiameter på objektivene hvis en skal feste polafilter på flere objektiver. Hvilke objektiver er polafiltrene mest brukt på?

8441970[/snapback]

 

1. Jeg har prøvd meg med noen av Hoya sine. Jeg må innrømme at jeg ikke synes det ikke er lett å operere med sirkulært pola-filter på en linse, det er klønete å rotere filteret og ofte vanskelig å se effekten.

 

2. Når jeg var på fotokurs i sommer så var den en der som hadde filter fra filtersystemet til "Lee filters". Dette er ikke så ulikt Cokins system, men skal være bedre kvalitet. Det jeg merket meg var at selve mekanismen for å operere filteret (både sette det på og av og rotere det) var uendelig my enklere enn mine Hoya skru på filter.

 

Disse Lee filterene ser ut til åvære ganske dyre, men sånn jeg tenker for øyeblikket så er det bedre med noe man faktisk bruker enn å ha filtre i sekken som i praksis ikke blir satt på fordi det er for mye styr.

 

Cokin er også et alternativ, det ser ut til at de har en mekanisme for pola-filter som ligner på den til Lee.

 

Lee:

http://www.leefilters.com/CPEFPol.asp?PageID=95

 

Cokin:

http://www.cokin.com/filtres3.html?=#164

 

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...