Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke tak i internet, men har routerkontakt


Anbefalte innlegg

Jeg har registrert meg nå for å få hjelp. Jeg har en trådløs router, kjøpt på Clas Ohlson:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=255724

Denne skal brukes sammen med Online ADSL. Sådant er systemet tilkoblet:

 

ADSL-modem ---> trådløs router ---> kabel til stasjonær maskin og trådløst til bærbar maskin

 

Jeg har fulgt bruksanvisningen som fulgte med esken. Routeren deler nå ut adresser til den stajonære og bærbare uten problem (DHCP). Routeren er konfigurert med PPPoE, og den klarer å starte dette opp, det står i hvert fall RUNNING ved "Connection Status". De to datamaskiner kan pinge hverandre. Jeg kan konfigurere routeren i nettleseren. Men jeg kommer ikke inn på vanlige internettsider, hvilket er mitt problem.

 

Prøver jeg å skrive inn en adresse i nettleseren, skjer det ingenting før jeg får en feilmelding om at serveren ikke finnes eller noe i den stilen. "ping sol.no", "ping aftenposten.no", "ping hegnar.no" fungerer allikevel, men ikke tracert/traceroute til disse adresser. Vet dere hva som må gjøres? De to datamaskiner bruker windows xp og har begge samme problem. Jeg har ikke peil på data, selv om kanskje høres litt sånn ut. Ha det bra.

 

Datamaskin:

Ethernet-kort Lokal tilkobling:

       Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks :
       IP-adresse . . . . . . . . . . . : 192.168.1.2
       Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0
       Standard gateway . . . . . . . . : 192.168.1.254

Status for router:

Status 
LAN IP Address :    192.168.1.254  
LAN Netmask :    255.255.255.0  
LAN DHCP Status :    ENABLE  
LAN DHCP Start IP :    192.168.1.2  
LAN DHCP End IP :    192.168.1.253  

WAN Type :    PPPoE  
WAN IP Address :    85.164.131.88  
WAN Gateway :    85.164.128.0  
Primary DNS :    130.67.60.68  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge ADSL-modemet ikke er satt i bridge er vel standard oppkobling PPPoE, noe som vel er betinget til at routeren må settes opp med DHCP, ikke PPPoE? Jeg ville gått for bridgemode og så velger du PPPoE i routeren.

 

Mulig jeg er helt ute å kjører.. :)

Endret av dot_
Lenke til kommentar

Modemet fra telenor er "Zyxel Prestige 650R-13". En kar på telenor sa det ikke skulle være noen routing inne i denne, men jeg vet ikke om det er sant.

http://www.zyxel.no/produkt.php?cat=36&prod=47

ftp://ftp.zyxel.dk/P-650R-13

Det er rart at man i maskinene kan pinge f.eks. politi.no, men allikevel ikke kan bruke internett. Karen sa at jeg skulle bruke en annen trådløs router, men problemet ligger kanskje heller i telenors gamle Zyxel modem.

 

Jeg kom inn på webkonfigureringen av Zyxelmodemet, som hadde dette oppsettet i seg:

 System Status

System Name : Norway
ZyNOS F/W Version: V3.40(GK.2) | 6/28/2002
DSL FW Version: Alcatel, Version 2.7.38
Standard: Normal Open


WAN Information:

IP Address: 0.0.0.0
IP Subnet Mask: 0.0.0.0
Default Gateway: 0.0.0.0
VPI/VCI: 0 / 32


LAN Information:

MAC Address: 00:a0:c5:4f:80:8c
IP Address: 192.168.1.1
IP Subnet Mask: 255.255.255.0
DHCP: N/A
DHCP Start IP: N/A
DHCP Pool Size: N/A

Lenke til kommentar

Ikke vpi/vci som er problemet, eller pppoe tilkoblinga...

Som en kan se fra første posten her har han fått koblet til med pppoe og fått tildelt IP fra ISP.

 

Og om det er zyxel modemet eller pc som er problemet så vil du ha samme problemet om du kobler direkte til modem og kjører oppkobling på pc.

 

Har du ikke samme problemet da, så er det routeren.

Lenke til kommentar
Kobler man kabel direkte til zyxel modem, så fungerer internett uten noen form for oppkobling på pcen med brukernavn og passord?

8448110[/snapback]

Nei, man må opprette en ADSL kobling i windows (PPPoE), man fyller da inn brukernavn og passord gitt av telenor.

 

Det samme har jeg gjort i routeren, og det står da RUNNING, ved "PPPoE monitor" i webkonfigureringen av routeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...