Gå til innhold

Kamera fra ebay lurt eller ikke?


Anbefalte innlegg

Hallo, har sittet i flere dager og lurt på hva jeg bør velge som mitt førte speilrefleks kamera.

Har funnet disse alternativene på ebay og lurer på om det er gode tilbud.

Og hva dere erfarne kamera brukere anbefaler.

 

Alternativ 1

Nikon d80 Nikon USA Factory DemoMint Condition med

Nikon 28-80mm f/3.3-5.6G AF Zoom Lens

Nikon 70-300mm f/4-5.6 AF Zoom Lens

og 2 Gb minne

Pris 970$

 

Alternativ 2

Canon EOS Digital Rebel XTi400D Nytt kamera

Tamron 28-80mm F/3.5-5.6 AF Zoom Lens

Tamron 75-300mm F/4-5.6 LD AF Macro Lens

Titanium .45x Wide Angle Lens

1 Gb minne

1 liten trefot og en stor trefot + veske

Pris 848$

 

Er det noen som har gode erfaringer med å kjøpe på ebay, eller er det dødfødt.

er klar over at mva og tollgebyr kommer i tillegg men tilbudene ser veldig bra ut og

kommer fra seriøse selgere med over 98,5% positive tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ebay er et fantastisk bra sted for å handle brukte og nye varer av alt mulig slag. Også i høyeste grad fotoutstyr. Men disse pakkene som du lister opp er i høyeste grad anbefalt å ligge langt unna. De trekker til seg 'uvitende' nybegynnere som fluepapir med sine 'lots of extras' - som for det meste er bare humbug.

Bare det at disse kameraene selges med utdaterte kit-objektiv fra film-kameraenes dager (28-80) er første signal. Titanum 0.45X? Rubbish.

 

Ta f.eks dette som, som der det samme kit som du lister opp (omtrent)

http://cgi.ebay.com/Nikon-D80-Digital-SLR-...1QQcmdZViewItem

 

 

Her kan du se hva 98.4% feedback er av NEGATIV feedback

http://toolhaus.org/cgi-bin/negs?User=%09d...ved+by&ref=home

 

Nei som sagt LIGG UNNA!

 

Men i utgangspunktet ikke noe i veien for å slå til på en god deal, selv på kamerahus, men du er selvsagt klar over at du ikke får samme garanti som naboen som kjøpte kameraet sitt i den lokale fotosjappa her hjemme.

 

Selv har jeg kjøpt begge mine nåværende dSLR (svært pent) brukt fra USA, og har vært strålende fornøyd med de.

Lenke til kommentar
Er det noen som har gode erfaringer med å kjøpe på ebay, eller er det dødfødt.

er klar over at mva og tollgebyr kommer i tillegg men tilbudene ser veldig bra ut og

kommer fra seriøse selgere med over 98,5% positive tilbakemeldinger.

Ebay er som aksjer, du må tåle å tape pengene du legger inn der, du kan gjøre noen skikkelige kupp, men i de fleste handler får du det du betaler for, og med mindre du vet hva du gjør, er sjansen for å tjene stort liten...
Lenke til kommentar

Som ragamuffin sier... de objektivene som selges med, er ikke spesielt bra. Og i tillegg så er største vidvinkel på de 28mm. Det blir tilsvarende ca. 45mm så fort de settes på et digitalt speilrefleks.

 

Jeg vil si det nesten grenser til svindel, da de håper at nye brukere ikke skal skjønne at 28mm som største vidvinkel ikke er spesielt egnet til DSLR, samtidig som objektivene ikke er spesielt bra i seg selv heller.

 

Se heller litt på de større, seriøse amerikanske nettbutikkene om du vil kjøpe en D80 med ekte-kit. Men vær klar over at du må betale 25% mva og gebyr ved innførsel til Norge, samtidig som du mister reklamasjonsretten vi har på fem år ved kjøp i Norge. Du får kun et års garanti ved kjøp fra USA, og ofte er det ikke engang verdensgaranti, slik at kameraet må sendes tilbake til USA ved feil... for din egen regning. Og Posten tar seg MEGET GODT betalt for pakker til utlandet.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt både objektiver og stativ fra ebay og er veldig fornøyd, men du må vite hva du skal ha. Du er vel også klar over hvor mye "styr" det blir ved evt. reklamasjoner eller garanti?

 

De pakkene du nevner her er definitivt ikke gode kjøp, og hold deg langt unna. Omtrent ubrukelige objektiver og tilbehør.

Lenke til kommentar

Jeg har også handlet mye på Ebay, både fra USA og HK, alt fra kamerahus og dyr optikk til billigere batterier. Dette har gått smertefritt til nå og jeg har spart masse på dette i forhold til å handle innenlands (som jeg selvfølgelig også har gjort).

 

Når det gjelder handel fra USA er det ikke BARE Ebay som gjelder. Adorama og BH Photo & Video er store, seriøse butikker som ligger i New York og som sender til Norge. Varene leveres med UPS og er ofte på døren et par dager etter betaling. Prisene er gunstige generellt, men hvis du ser etter "refurbished" items kan du gjøre "varp" fra tid til annen. Har kjøpt på optikk og kamerahus på denne måten med null problemer.

 

Fra USA må det legges til ca USD 50 i frakt og i tillegg kommer moms på 25% .

 

Selv etter fortolling ligger totalkostnaden ofte på rundt 70% av norsk pris, men dette gjelder langt fra alle varer. Noe lønner seg, andre ting ikke. Skulle ting gå galt derimot, har du ikke norske "rettigheter" å støtte deg mot, men må ordne opp selv. Dette er dog en del av "gamet"

Lenke til kommentar

Takker for alle tilbakemeldinger, det var det jeg mistenkte at objektivene ikke var heilt i henhold :hmm:

Sant det med at det er et sjansespill å handle fra USA, surt og måtte sende et kamera tilbake til USA hvis det blir feil på det.

Får vel tusle i en lokal sjappe og hente ut et d400 eller a100 eller d80 aargh! bare æ klare å bestemme meg :D

Lenke til kommentar

Da blei det bestilt et Sony Alpha DSLR-100 m/DT 18-70mm F3.5-5.6 objektiv

på MPX til 4995,-

Det er jo et røverkjøp :)

 

Fant ut at forskjellene på kameraene er så liten at jeg heller kan fleske til med et

bedre tele objektiv ved en senere anledning.

Endret av klenoth
Lenke til kommentar
Posten tar seg meget godt betalt for det aller meste, ikke bare til utlandet...
Sant, så sant. Nylig tok de 180 kroner fra meg, for å sende en enkel pakke på ca. en kilo i oppkrav... innen Norge. Så da kan man tenke seg hva de skal ha for å sende en pakke på omtrent samme vekt til USA.

8440711[/snapback]

 

Det har lite med kamera å gjøre, men litt med ebay.

Vi bestilte 120 golfballer for en uke sia og fikk de frakta med ups. Pakka ble ganske tung, og det kom på omtrent 80 dollar. Litt dyrt tenkte vi, men totalprisen ble uansett mindre enn i norge. Da vi regna på det, var det faktisk heller ikke så dyrt.

Uansett, poenget var at pakken ble sendt en dag fra usa, og klokken 11 fire dager senere leverte de pakka på døra. Og det var inkludert et forsinket fly.

Det tar altså like lang tid fra Komplett.no i Sandefjord til Moss, som det gjør fra USA til døra mi. (det tar 3 hele dager fra komplett)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...