Gå til innhold

koble gitar til PC-høyttalere


stratosfære

Anbefalte innlegg

heisann :)

 

Har lurt på dette i en liten stund, så tenkte jeg skulle spørre dere som har litt peiling. La meg gå rett på sak:

 

Er det mulig å koble en gitar på denne måten? hadde en bekjent som koblet en gitar til en boss mt2 og så til et par pchøyttalere (av typen white IBM ;) ), og fikk grei lyd ut av de. ikke så høyt, men det er ikke relevant.

 

har ikke fått kontaktet fyren siden, så hadde vært greit med poster uten "bare ta å kontakt fyren å spør hvordan han gjorde det" :)

 

var det slik han gjorde det?

 

gitar -> kabel 6.3 mm jack -> effektpedal -> 6.3 mm jack hann til 3.5 mm jack hunn converter -> pc-høyttalere?

 

E0605003_pic_e.jpg

6.3 mm jack hann til 3.5 mm jack hunn converteren :)

 

er det også mulig å koble uten effektpedalen og fått vanlig cleanlyd?

 

kom gjerne med andre måter å få kobla gitar til pc-høyttalere på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må ha en overgang fra 6,3mm til 3,5mm fordi inputen på effektpedalen er 6,3mm mens den kontakten fra PC høytallerne er 3,5.

 

Kan også plugge gitaren rett i PC høytallerne. Da putter du bare overgangen fra 6,3mm til 3,5mm rett i gitaren og kobler på kontakten fra PC høytarrerne.

8433900[/snapback]

 

ok. var noe slik jeg så for meg :)

 

har du prøvd det før? hvordan blir cleanlyden da? er det stor forskjell med tanke på cleanlyden fra en vanlig transistorcombo uten noen effekter på, og slike pchøyttalere?

 

takker for svar :)

Lenke til kommentar

Høytalene må ha en inngangsimpedanse på over 100-500kohm for å fungere i det hele tatt, noe jeg tviler på at vanlige pc-høytalere med forsterker i har. Bruker du en effektpedal av bufret type kan du kanskje omgå dette litt. (Boss eksempelvis)

 

Og ja, det vil nok være stor forskjell på lyden. Dersom det er god diskant i elementene vil vrenglyden være helt ubrukelig.

 

En responskurve for en gitarkombo er alt annet enn linjær.

Lenke til kommentar
Må ha en overgang fra 6,3mm til 3,5mm fordi inputen på effektpedalen er 6,3mm mens den kontakten fra PC høytallerne er 3,5.

 

Kan også plugge gitaren rett i PC høytallerne. Da putter du bare overgangen fra 6,3mm til 3,5mm rett i gitaren og kobler på kontakten fra PC høytarrerne.

8433900[/snapback]

 

ok. var noe slik jeg så for meg :)

 

har du prøvd det før? hvordan blir cleanlyden da? er det stor forskjell med tanke på cleanlyden fra en vanlig transistorcombo uten noen effekter på, og slike pchøyttalere?

 

takker for svar :)

8435520[/snapback]

kobler du gitaren rett på pchøytatterne vil du få en clean lyd. men anbefaller og kjøre lyden gennom en effektpedal.

Lenke til kommentar

Som andre har sagt over, du vil få ut lyd med en enkel 6,3mm -> 3,5mm jack overgang, men du trenger den motsatte av det du viste.

 

Hvor mye lyd du får ut av høyttalerene avhenger jo av hvor mye futt det er i dem.

 

Men - du vil ikke få god lyd, gitarforsterkere er laget for å farge lyden, uten den fargen blir det kjedlig.

Og - du kan risikere å herpe høyttalerene, utgangssignalet fra en gitar har vanvittig høy dynamikk.

 

Men, jeg har selv spilt bass koblet rett inn på en inngang på stereoanlegget mitt, så ja det funker, men vær litt forsiktig med å dra på.

 

M.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Som andre har sagt over, du vil få ut lyd med en enkel 6,3mm -> 3,5mm jack overgang, men du trenger den motsatte av det du viste.

 

Hvor mye lyd du får ut av høyttalerene avhenger jo av hvor mye futt det er i dem.

 

Men - du vil ikke få god lyd, gitarforsterkere er laget for å farge lyden, uten den fargen blir det kjedlig.

Og - du kan risikere å herpe høyttalerene, utgangssignalet fra en gitar har vanvittig høy dynamikk.

 

Men, jeg har selv spilt bass koblet rett inn på en inngang på stereoanlegget mitt, så ja det funker, men vær litt forsiktig med å dra på.

 

M.

8441916[/snapback]

 

ok. men det med ufargede høyttalere.. vil ikke det bli annerledes med en effektpedal koblet til?

 

kobler du gitaren rett på pchøytatterne vil du få en clean lyd. men anbefaller og kjøre lyden gennom en effektpedal.

 

kverkulf, har du prøvd dette selv? fikk du tilfredstillende resultat isåfall?

 

takk for svar :)

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar
Selvfølgelig, effektpedalen farger lyden, men forsterkeren og høyttaleren gir også et bidrag.

 

 

 

M.

8444117[/snapback]

 

da tenker jeg vi har komme til bunns i problemet. ;) Er det noen som har praktiske erfaringer til å koble gitar til pc-høyttalere? fikk ikke helt sammenheng i de tekniske detaljene tidligere opplyst i tråden av northwave, men hvis noen andre har fått det til å funke, så funker det jo ;)

 

takk for svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...